W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dlaczego potrzebujesz persony?

30.03.2021

Nieważne, czy jesteś na początku pracy nad projektem, czy rozwijasz go już od dawna. Pamiętaj, by dla przygotowanych rozwiązań stworzyć… personę. Jak to zrobić? Po co? Czym lub kim jest persona? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Baner o treści: "Stwórz portret swojego użytkownika!" przedstawiający profile ludzkich głów z kołami zębatymi

Kim jest persona?

Persona to stworzona przez nas fikcyjna postać, która ma imitować odbiorcę naszych usług. Powinna mieć kluczowe cechy użytkownika naszego produktu lub usługi i być możliwie jak najbardziej ludzka.

Pamiętaj! Kreując personę, nie idealizuj jej. Powinna mieć nie tylko zalety Twojego użytkownika, ale też jego wady. W ten sposób będzie najlepszym prototypem Twojego odbiorcy.

W opisie persony uwzględnij:

  • podstawowe cechy użytkownika, takie jak: imię, nazwisko, wiek, zawód, wykształcenie (możesz też go narysować lub dodać zdjęcie osoby tego typu)
  • dane genealogiczne
  • zainteresowania
  • przyzwyczajenia, potrzeby i oczekiwania wobec usługi lub produktu
  • doświadczenia z produktem – zarówno te pozytywne, jak i negatywne
  • umiejętności techniczne – doświadczenie użytkownika w obsłudze komputera, internetu, smartfona czy tabletu

Gdzie znajdziesz tego typu informacje? Na profilach społecznościowych, do których należy grupa Twoich odbiorców. Możesz też skorzystać z narzędzi analitycznych, takich jak: Google Analytics, Sotrender czy AdWords.

Co ma typ do persony?

Tworzysz prototypy swoich użytkowników? Przygotuj kilka person.
Jeśli podczas analizy cech użytkowników zauważysz, że ich niektóre zachowania się wykluczają, rozbij wtedy portrety użytkowników na osobne persony. Pamiętaj jednak, żeby nie tworzyć ich zbyt dużo.

Persony dzielimy zgodnie z ich charakterystyką. Wyróżniamy następujące typy person:

  • Główne – to podstawowi użytkownicy produktu. To Twój główny cel, Twoi główni odbiorcy.
  • Drugorzędne – wśród nich znajdują się użytkownicy produktu. Zależy Ci na ich zadowoleniu, jednak swoje usługi personalizujesz pod kątem person głównych.
  • Nieważne – w tej grupie są użytkownicy, którzy rzadko korzystają z Twojego produktu lub używają go w niewłaściwy sposób.
  • Dotknięte – to grupy osób, które nie używają produktu. Są nimi na przykład rodzice, jeśli realizujesz projekt dla dzieci.
  • Wykluczone – to osoby, które nie korzystają z usługi. Nie twórz rozwiązań na podstawie opinii tej grupy, w ogóle nie musisz jej brać pod uwagę.

Niezbędnik każdej persony

Chcesz poznać podstawowe zasady tworzenia person? Dzięki nim opiszesz je możliwie najpełniej.

  • Na początku przygotuj szablon. Podziel go na sekcje do uzupełnienia. Jakie? Wykorzystaj punkty z akapitu „Kim jest persona?”.
  • Procesu tworzenia nie zaczynaj od wyboru zdjęcia, które przedstawia personę. Takie zdjęcie może podświadomie ukierunkować jej opis.
  • Pisz konkretnie. Charakterystyka powinna być jasna i oparta na faktach. Skup się na tych elementach opisu, które wpływają na proponowane przez Ciebie usługi.

Pamiętaj! Twoje persony imitują prawdziwych użytkowników. Dlatego musisz je cyklicznie aktualizować – zmieniaj ich wiek, wykształcenie, zainteresowania, umiejętności czy potrzeby.

{"register":{"columns":[]}}