Nie zapominaj o dostępności w internecie!
04.03.2021
W Polsce są ponad 3 miliony osób z prawnym orzeczeniem niepełnosprawności. W rzeczywistości osób z różnego typu niepełnosprawnościami jest o wiele więcej – od 4 do 7 milionów. Osoby te mogą mieć trudności z korzystaniem z internetu. Na szczęście od niedawna wszystkie strony WWW oraz aplikacje zarządzane przez instytucje publiczne muszą spełniać wymogi dostępności.
Dla kogo dostępność jest ważna?
Dostępne serwisy internetowe to takie strony, które osoby z niepełnosprawnościami mogą przeglądać łatwo i wygodnie. Dotyczy to też innych grup. Jeśli będziemy przestrzegać norm dostępności, ułatwimy korzystanie z internetu również osobom starszym, które z racji wieku mogą mieć z tym kłopoty. Podobnie jak na przykład osoby zabiegane, czytające w pośpiechu lub w trudnych warunkach albo korzystające z serwisów w wersji mobilnej.
Na czym polega dostępność?
Dostępność stron WWW mierzymy zgodnie z kryteriami sukcesu. Szczegółowo opisuje je dokument WCAG 2.1.
Są one podzielone na cztery główne kategorie:
- postrzegalność
- funkcjonalność
- zrozumiałość
- solidność
Każda z powyższych kategorii jest rozbita na konkretne wytyczne.
Ich zadanie to między innymi:
- analiza projektu graficznego pod kątem rozmiaru tekstów, ich kontrastów oraz tekstów alternatywnych dla grafik i zdjęć
- badanie przystępności treści zawartych w serwisie pod kątem oceny łatwości języka (prosty język)
- ocena dostępności odtwarzania multimediów w sposób alternatywny, na przykład z wykorzystaniem języka migowego lub audiodeskrypcji
Czy musimy zapewnić dostępność?
Wszystkie publiczne strony internetowe muszą mieć własną deklarację dostępności. Reguluje to ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 848).
Przypominaliśmy o tym w naszym ostatnim newsletterze.
Jeśli nie jesteś na naszej liście mailingowej, a chcesz dostawać newsletter, napisz do nas na adres: popcwsparcie@coi.gov.pl