W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prosto do celu, czyli jak tworzyć e-usługi przyjazne dla użytkowników

11.02.2020

10-11 lutego br. przeprowadziliśmy dwie sesje warsztatów o User Experience (UX) w projektach IT. Wzięli w nich udział członkowie projektu „Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych” (PUESC) z Ministerstwa Finansów.

Baner o treści "Ćwiczyliśmy UX". W tle sylwetki piłkarzy, którzy ćwiczę piłkę nożną.

Nasi badacze UX: Magdalena Andrzejewska, Radosław Ratajczak i Filip Sieracki oraz nasz eskeprt ds. IT Marcin Rogalski postawili sobie za cel uświadomienie uczestnikom warsztatu, jak ważne jest tworzenie usług zorientowanych na użytkowników.

Uczestnicy szkolenia mieli okazję:

  • dowiedzieć się, czym jest User Experience
  • poznać przykłady usług przyjaznych dla użytkowników oraz sposoby ich tworzenia
  • zrobić mapę interesariuszy, tzw. personę, oraz prototyp PUESC
  • poznać metody badania potrzeb użytkowników

Jak przebiegało szkolenie?

Na początku uczestnicy mieli wątpliwości związane m.in. z użyciem prostego języka (plain language) w usługach publicznych. Wyzwaniem był opis skomplikowanych procedur administracyjnych w sposób precyzyjny, a jednocześnie zrozumiały dla użytkowników o różnym poziomie wykształcenia. Część warsztatowa rozwiała te i inne wątpliwości. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że wczesne przygotowanie prototypów i badania użytkowników pozwalają stworzyć usługi łatwe w użyciu, a to oznacza oszczędność czasu i kosztów.

Czy spełniliśmy oczekiwania uczestników?

Ankiety mówią, że tak. Część uczestników zadeklarowała nawet dalszą chęć pogłębiania wiedzy. Zainteresowani od razu też zgłosili tematy kolejnych szkoleń i warsztatów:

  • opis elektronicznych usług publicznych
  • metody jakościowe i ilościowe w badaniach UX
  • projektowanie UX
  • prototypowanie
  • współpraca z użytkownikiem

Jak nas oceniono?

Co najmniej wysoko. W skali od 1 do 5, gdzie 4 znaczyło „wysoko”, a 5 – „bardzo wysoko”, dostaliśmy następujące oceny:

  • spełnienie oczekiwań: 4,4
  • przydatność zdobytych informacji: 4,5
  • prawdopodobieństwo wykorzystania zdobytej wiedzy: 4,3
  • przygotowanie merytoryczne trenerów 4,6
  • jasność i zrozumiałość przekazu: 4,6
  • rzetelność, profesjonalizm i zaangażowanie w udzielanie odpowiedzi: 4,7
  • umiejętność zainteresowania tematem: 4,6
  • jakość materiałów szkoleniowych: 4,2
  • prawdopodobieństwo wykorzystania materiałów w przyszłości: 4,2

Dobre oceny nas bardzo cieszą. Otrzymalismy też podziękowania:

Warsztaty zostały przeprowadzone w profesjonalny sposób, obejmowały część teoretyczną w postaci wykładu - prezentacji oraz część praktyczną w formie ćwiczeń wykonywanych w zespołach 5-6 osobowych. Wykład ujmował kompleksowo zagadnienia projektowania usług zorientowanych na użytkownika, uwzględniał wnioski i przykłady płynące z doświadczenia nabytego w tym zakresie przez osoby prowadzące. Eksperci w trakcie wykładu wyczerpująco odpowiadali na liczne pytania uczestników. Ćwiczenia, które odbyły się w drugiej części, były właściwie dobrane ze względu na doświadczenia zawodowe uczestników oraz zakres projektu PUESC.

 

Miłe słowa nas uskrzydlają. Dziękujemy.

 

{"register":{"columns":[]}}