Prosto do celu, czyli jak tworzyć e-usługi przyjazne dla użytkowników
11.02.2020
10-11 lutego br. przeprowadziliśmy dwie sesje warsztatów o User Experience (UX) w projektach IT. Wzięli w nich udział członkowie projektu „Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych” (PUESC) z Ministerstwa Finansów.
Nasi badacze UX: Magdalena Andrzejewska, Radosław Ratajczak i Filip Sieracki oraz nasz eskeprt ds. IT Marcin Rogalski postawili sobie za cel uświadomienie uczestnikom warsztatu, jak ważne jest tworzenie usług zorientowanych na użytkowników.
Uczestnicy szkolenia mieli okazję:
- dowiedzieć się, czym jest User Experience
- poznać przykłady usług przyjaznych dla użytkowników oraz sposoby ich tworzenia
- zrobić mapę interesariuszy, tzw. personę, oraz prototyp PUESC
- poznać metody badania potrzeb użytkowników
Jak przebiegało szkolenie?
Na początku uczestnicy mieli wątpliwości związane m.in. z użyciem prostego języka (plain language) w usługach publicznych. Wyzwaniem był opis skomplikowanych procedur administracyjnych w sposób precyzyjny, a jednocześnie zrozumiały dla użytkowników o różnym poziomie wykształcenia. Część warsztatowa rozwiała te i inne wątpliwości. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że wczesne przygotowanie prototypów i badania użytkowników pozwalają stworzyć usługi łatwe w użyciu, a to oznacza oszczędność czasu i kosztów.
Czy spełniliśmy oczekiwania uczestników?
Ankiety mówią, że tak. Część uczestników zadeklarowała nawet dalszą chęć pogłębiania wiedzy. Zainteresowani od razu też zgłosili tematy kolejnych szkoleń i warsztatów:
- opis elektronicznych usług publicznych
- metody jakościowe i ilościowe w badaniach UX
- projektowanie UX
- prototypowanie
- współpraca z użytkownikiem
Jak nas oceniono?
Co najmniej wysoko. W skali od 1 do 5, gdzie 4 znaczyło „wysoko”, a 5 – „bardzo wysoko”, dostaliśmy następujące oceny:
- spełnienie oczekiwań: 4,4
- przydatność zdobytych informacji: 4,5
- prawdopodobieństwo wykorzystania zdobytej wiedzy: 4,3
- przygotowanie merytoryczne trenerów 4,6
- jasność i zrozumiałość przekazu: 4,6
- rzetelność, profesjonalizm i zaangażowanie w udzielanie odpowiedzi: 4,7
- umiejętność zainteresowania tematem: 4,6
- jakość materiałów szkoleniowych: 4,2
- prawdopodobieństwo wykorzystania materiałów w przyszłości: 4,2
Dobre oceny nas bardzo cieszą. Otrzymalismy też podziękowania:
Warsztaty zostały przeprowadzone w profesjonalny sposób, obejmowały część teoretyczną w postaci wykładu - prezentacji oraz część praktyczną w formie ćwiczeń wykonywanych w zespołach 5-6 osobowych. Wykład ujmował kompleksowo zagadnienia projektowania usług zorientowanych na użytkownika, uwzględniał wnioski i przykłady płynące z doświadczenia nabytego w tym zakresie przez osoby prowadzące. Eksperci w trakcie wykładu wyczerpująco odpowiadali na liczne pytania uczestników. Ćwiczenia, które odbyły się w drugiej części, były właściwie dobrane ze względu na doświadczenia zawodowe uczestników oraz zakres projektu PUESC.
Miłe słowa nas uskrzydlają. Dziękujemy.