W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważoności (tzw. dyrektywa CSRD)

Celem dyrektywy jest zwiększenie przejrzystości i jakości raportowania przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESG), w celu usprawnienia oceny ryzyk związanych z ochroną środowiska, społeczeństwem i ładem korporacyjnym. Ma to wspierać transformację w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki, dostarczając inwestorom i interesariuszom bardziej wiarygodnych, porównywalnych i audytowanych informacji. W tym celu zostały opracowywane Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), które określają szczegółowe wymogi dotyczące zakresu i formy ujawnianych informacji. Standardy te obejmują zarówno ogólne zasady sprawozdawczości, jak i szczegółowe wytyczne sektorowe oraz standardy dostosowane do różnych typów przedsiębiorstw.

Dyrektywa CSRD może mieć wpływ na rolników, zwłaszcza tych współpracujących z większymi firmami z branży spożywczej. Firmy te, objęte obowiązkiem raportowania ESG, mogą wymagać od swoich dostawców większej transparentności, w tym dostarczania informacji na temat stosowanych praktyk związanych z ochroną środowiska, zużyciem zasobów, emisjami i warunkami pracy. Wymogi dyrektywy mogą również skutkować rosnącym zapotrzebowaniem na certyfikaty zrównoważonego rolnictwa, co może stać się warunkiem współpracy z przedsiębiorstwami raportującymi zgodność z normami ESG.

Dyrektywa została transponowana do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2024 poz. 1863).

W lutym 2025 r. Komisja Europejska zaproponowała zmiany w dyrektywie wprowadzające tzw. mechanizm „stop-the-clock”. Projekt stanowi element pakietu legislacyjnego „Omnibus I”, którego celem jest uproszczenie i dostosowanie wymogów raportowych do realnych możliwości przedsiębiorstw. Państwa członkowskie będą zobowiązane do ich transpozycji do prawa krajowego najpóźniej do 31 grudnia 2025 r.

Mechanizm „stop-the clock” przewiduje dwuletnie opóźnienie wdrażania dodatkowych Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS).

Zgodnie z postanowieniami dyrektywy „stop-the-clock”, Komisja Europejska ma czas do 30 czerwca 2026 r. na przyjęcie standardów sektorowych (dla wybranych branż, np. rolnictwa, energetyki, przemysłu chemicznego), uproszczonych standardów dla małych i średnich przedsiębiorstw notowanych na giełdzie (SME) oraz standardów dla podmiotów spoza UE prowadzących działalność na rynku unijnym. Oznacza to, że obowiązki raportowe wynikające z tych szczegółowych standardów, pierwotnie planowane do stosowania już od 2026 r., zostaną przesunięte do 2028 r. Odroczenie to nie zmienia terminu wdrożenia podstawowych obowiązków raportowych zgodnie z dyrektywą CSRD – duże przedsiębiorstwa wciąż zobowiązane są do raportowania za rok obrotowy 2024, w oparciu o ogólne standardy ESRS 1 i ESRS 2, począwszy od roku 2025.

Ministerstwem wiodącym w sprawie wdrażania dyrektywy CSRD w Polsce jest Ministerstwo Finansów.

Link do dyrektywy.

{"register":{"columns":[]}}