Powrót

Filipiny uznały regionalizację w odniesieniu do HPAI na poziomie powiatów

18.09.2025

15 września 2025 r. filipińskie służby weterynaryjne potwierdziły uznanie regionalizacji w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) na poziomie powiatów. Decyzja ta umożliwi eksport polskiego mięsa drobiowego na rynek filipiński na korzystniejszych zasadach i znacząco ograniczy obszar objęty restrykcjami w przypadku wystąpienia ognisk choroby.

Filipiny uznały regionalizację w odniesieniu do HPAI na poziomie powiatów

Korzystniejsze warunki dla polskiego drobiu

Dotychczas, od 2023 r., stosowano regionalizację na poziomie województw. Nowe zasady oznaczają, że w razie pojawienia się ognisk HPAI ograniczenia eksportowe obejmą jedynie powiaty, w których choroba wystąpi, co znacznie zmniejszy wpływ na handel.

Uaktualnione świadectwa weterynaryjne

Strona filipińska zaakceptowała przekazane przez Główny Inspektorat Weterynarii zaktualizowane świadectwa weterynaryjne dla:

  • mięsa kurczaka, indyka i gęsi,
  • jaj wylęgowych i piskląt jednodniowych z gatunków kury domowej i indyka.

Świadectwa dostępne są na stronie GIW: dla mięsa drobiowego oraz dla jaj wylęgowych i piskląt.

Rozwój współpracy z Filipinami

Wzmacnianie pozycji Polski jako dostawcy towarów rolno-spożywczych na rynek filipiński pozostaje jednym z priorytetów resortu rolnictwa. W marcu br. odbyło się spotkanie sekretarza stanu Jacka Czerniaka z podsekretarzem stanu ds. hodowli zwierząt w Departamencie Rolnictwa Republiki Filipin, Constante Palabricą. Rozmowy dotyczyły m.in. współpracy w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt.

Filipiny – kluczowy partner w Azji Południowo-Wschodniej

Filipiny są drugim po Wietnamie najważniejszym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych w regionie ASEAN. W 2024 r. wartość polskiego eksportu na ten rynek osiągnęła 67,1 mln euro, co oznacza wzrost o 63,5 proc. rok do roku, a dodatnie saldo w dwustronnej wymianie handlowej wyniosło 35,4 mln euro. Polska sprzedaje na Filipiny przede wszystkim produkty mleczne – mleko, śmietanę, maślankę i serwatkę – a także mięso i jadalne podroby drobiowe. Tylko wartość eksportu mięsa drobiowego wyniosła w 2024 r. blisko 15 mln euro, co potwierdza rosnące znaczenie tego rynku dla polskich producentów.

{"register":{"columns":[]}}