W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja dotycząca zgłaszania kandydatów na członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników na XI kadencję

13.09.2019

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że 29 listopada 2019 r. upływa termin zgłaszania kandydatów do Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników (Rady Rolników) w związku z zakończeniem X kadencji Rady, przypadającej na dzień 31 grudnia 2019 r.

Informację w powyższej sprawie ogłosił Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Komunikacie nr 3 z dnia 11 września 2019 r. Komunikat zamieszczony został w BIP KRUS w zakładce Rada Rolników.

Rada Rolników, zgodnie z ustawą z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2019 r., poz. 299, z późn. zm,), składająca się z 25 członków, reprezentuje interesy ogółu ubezpieczonych i świadczeniobiorców, dotyczące ubezpieczenia i działalności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Radę powołuje, na 3. letnią kadencję, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi spośród kandydatów zgłoszonych przez społeczno-zawodowe organizacje rolników i związki zawodowe rolników indywidualnych o ogólnokrajowym zakresie działania oraz Krajową Radę Izb Rolniczych. W chwili rozpoczęcia kadencji Rady co najmniej 15 jej członków powinno podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, a co najmniej 5 członków powinno pobierać emeryturę lub rentę rolniczą.  

Termin zgłaszania kandydatów na nową kadencję Rady Rolników oraz niezbędne informacje, które powinny zostać zamieszczone w zgłoszeniu, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 października 2006 r. w sprawie trybu zgłaszania kandydatów na członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników oraz regulaminu i zasad wynagradzania jej członków (Dz. U. z 2006 r. Nr 189, poz. 1394, z późn. zm.). Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, organizacja społeczno-zawodowa rolników lub  związek zawodowy rolników indywidualnych, lub Krajowa Rada Izb Rolniczych zgłasza swoich kandydatów do Rady Rolników nowej kadencji, wraz z uzasadnieniem, na piśmie Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi na co najmniej 30 dni przed upływem kadencji.

Zgłoszenie organizacji lub związku zawodowego skierowane do MRiRW powinno zawierać następujące dane o kandydacie:

  1. imię, nazwisko, adres zamieszkania i numer telefonu;
  2. informację o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników lub posiadaniu prawa do emerytury lub renty rolniczej;
  3. informację o wykształceniu i kwalifikacjach zawodowych.

Jeżeli kandydat na członka Rady Rolników podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników, w zgłoszeniu należy podać jednostkę organizacyjną KRUS, w której jest ubezpieczony. Natomiast jeśli  kandydat posiada ustalone prawo do emerytury lub renty rolniczej, w zgłoszeniu należy podać jednostkę organizacyjną KRUS, która wypłaca świadczenie.

Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie, zawierające zgodę każdego kandydata na kandydowanie na członka Rady Rolników.

{"register":{"columns":[]}}