W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jakość żywności pod lupą jednej inspekcji

06.05.2021

Od blisko roku kontrola żywności od producenta do konsumenta jest prowadzona przez jedną inspekcję – Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Sekretarz stanu Ryszard Bartosik podczas wypowiedzi

Połączenie zadań dwóch inspekcji kontrolujących jakość żywności w obrocie i handlu i powierzenie wszystkich kompetencji w tym obszarze IJHARS zwiększyło efektywność kontroli artykułów rolno-spożywczych w obszarze jakości handlowej, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony interesów konsumentów finalnych.

Podsumowanie blisko rocznej działalności

Nadane 1 lipca 2020 r. uprawnienia umożliwiły IJHARS realizację kontroli żywności na 3 etapach: u producentów jak do tej pory oraz dodatkowo w sklepach i w lokalach gastronomicznych. Te 10 miesięcy działalności Inspekcji pokazało, że powierzenie jednemu organowi kontroli nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych zapewnia skuteczniejszy nadzór i umożliwia szybsze reagowanie na pojawiające się na rynku nieprawidłowości.

– Po blisko rocznym funkcjonowaniu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych po zwiększeniu zakresu jej działania obserwujemy większą jej efektywność. Połączenie zadań przyczyniło się to do efektywniejszego eliminowania nieuczciwych praktyk w produkcji i obrocie żywnością. Sprzyja temu szybszy przepływ informacji i ujednolicenie procedur kontrolnych – podkreślił podczas dzisiejszej konferencji prasowej sekretarz stanu Ryszard Bartosik.

Wiceminister rolnictwa zaznaczył, że wykryte przez Inspekcję nieprawidłowości, to dowód na to, że instytucja ta dba o zapewnienie jak najwyższej jakości żywności i skutecznie wywiązuje się z powierzonych jej zadań na rzecz ochrony konsumentów.

Szczegóły dotyczące przeprowadzonych kontroli zaprezentował Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Andrzej Romaniuk. – W ubiegłym roku przeprowadziliśmy ponad 67 tysięcy kontroli, a w I kwartale tego roku już 17 300 – poinformował.

Szef IJHARS również podkreślił poprawę efektywności prowadzonych kontroli w ramach jednej instytucji sprawującej nadzór nad jakością żywności. – Połączenie zadań w ramach IJHARS dało możliwość szybkiego wycofania z obrotu produktów niewłaściwych pod względem jakości lub produktów zafałszowanych – powiedział Andrzej Romaniuk.

Wiceminister rolnictwa podkreślił, że dzięki prowadzonym kontrolom polscy konsumenci mogą być pewni, że żywność, którą kupują jest najwyższej jakości. Jednocześnie zaapelował o dokonywanie świadomych zakupów, a do producentów o troskę o najwyższą jakość.

– Zapewniam konsumentów, że znajdująca się w obrocie żywność jest bezpieczna. Apeluję o świadome wybieranie polskich produktów, a handlowców i producentów proszę o stosowanie tylko dobrych praktyk – powiedział Ryszard Bartosik.

Konsolidacja nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych

Przypomnijmy, z dniem 1 lipca 2020 r. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych  przejęła od Inspekcji Handlowej następujące zadania:

  • nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych w obrocie detalicznym (w tym w  sklepach i hurtowniach, na targowiskach, w placówkach gastronomicznych/cateringu, w sklepach internetowych);
  • kontrolę prawidłowości oznakowania i wykorzystania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
  • nadzór nad obrotem detalicznym paszami przeznaczonymi dla zwierząt domowych (z wyłączeniem obrotu tymi paszami prowadzonego przez zakłady lecznicze dla zwierząt);
  • kontrolę oznakowania żywności GMO oraz wprowadzanych do obrotu produktów GMO.

Wyniki kontroli IJHARS za 2020 r.

W 2020 r. IJHARS podczas planowych kontroli skontrolowała ponad 1700 podmiotów działających na rynku spożywczym. Wszystkie kontrole planowe prowadzone były
u producentów artykułów rolno-spożywczych, a w drugim półroczu 2020 r. (z związku z  przejęciem zadań od Inspekcji Handlowej) przeprowadzono je również na etapie handlu detalicznego (w przypadku wyrobów garmażeryjnych dodatkowo w  punktach gastronomicznych).

Zakres tematyczny kontroli ustalono na podstawie analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa, która obejmowała wyniki dotychczasowych kontroli i stwierdzane nieprawidłowości, udział poszczególnych grup produktów w rynku (w tym wielkość spożycia i znaczenie w diecie) oraz propozycje zgłoszone przez inne instytucje.

Sprawdzono jakość handlową pieczywa, przetworów warzywnych, napojów bezalkoholowych, tłuszczów do smarowania, piwa, jaj, mięsa i jego przetworów, wyrobów ciastkarskich i  cukierniczych, wina, wyrobów garmażeryjnych, olejów roślinnych (w tym oliwy z oliwek), ziół i przypraw, przetworów zbożowych, przetworów rybnych, przetworów mlecznych, miodu, fermentowanych napojów winiarskich, dań dla dzieci, a także świeżych owoców i warzyw oraz ziemniaków. Ponadto zweryfikowano oznakowanie soków i nektarów, syropów owocowych, cukru, wyrobów mlekopodobnych oraz słonych przekąsek.

Ogółem w wyniku planowych kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, przeprowadzonych na rynku krajowym w 2020 r. stwierdzono:

  • 1,5% skontrolowanych partii artykułów rolno-spożywczych nie odpowiadało deklarowanym cechom organoleptycznym; w porównaniu do 2019 r. udział partii nieodpowiadających określonym cechom organoleptycznym wzrósł o 0,1 p.p. (w 2019 r. wynosił 1,4%);
  • 14,4% partii wyrobów zbadanych laboratoryjnie posiadało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami o jakości handlowej lub z deklaracją producenta;
    w porównaniu do 2019 r. udział partii o parametrach niezgodnych zmniejszył się
    o 0,1 p.p. (w 2019 r. wynosił 14,5%);
  • 21,9% skontrolowanych partii artykułów rolno-spożywczych było nieprawidłowo oznakowanych; w porównaniu do 2019 r. udział partii nieprawidłowo oznakowanych zwiększył się o 1,6 p.p. (w 2019 r. wynosił 20,3%);
  • 13,0% skontrolowanych partii świeżych owoców i warzyw było niewłaściwie oznakowanych, a 0,6% partii nie spełniało wymagań jakościowych; w porównaniu do kontroli planowej prowadzonej w 2019 r. udział partii nieprawidłowo oznakowanych wzrósł o 2,1 p.p. (w 2019 r. wynosił 10,9%), natomiast udział partii nie spełniających wymagań jakościowych zmniejszył się o 0,6 p.p. (w 2019 r. wynosił 1,2%);
  • 10,7% skontrolowanych partii ziemniaków było niewłaściwie oznakowanych, przy czym wszystkie partie spełniały wymagania jakościowe; w porównaniu do kontroli planowej prowadzonej w 2019 r. udział nieprawidłowości w zakresie znakowania zmniejszył się o 21,5 p.p. (w 2019 r. wynosił 32,2%).

Wyniki kontroli IJHARS za I kw. 2021 r. (wstępne dane)

W I kw. 2021 r. kontrole planowe obejmowały sprawdzenie:

  • jakości handlowej przetworów warzywnych, koncentratów spożywczych (majonezy, musztardy, sosy) i jaj;
  • znakowania różnego asortymentu produktów sprzedawanych luzem lub pakowanych na życzenie konsumenta w miejscu sprzedaży (pieczywo, ciastka i ciasta, mięso i wędliny, sery, ryby mrożone).

W przypadku przetworów warzywnych i koncentratów spożywczych kontrole przeprowadzono u producentów i w sklepach, w przypadku jaj i produktów luzem tylko
w sklepach. Ogółem skontrolowano 490 podmiotów, w tym 366 sklepów i 124 producentów.

Ogółem w wyniku planowych kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, przeprowadzonych na rynku krajowym w I kw. 2021 r. stwierdzono:

  • 1,6% skontrolowanych partii artykułów rolno-spożywczych nie odpowiadało deklarowanym cechom organoleptycznym;
  • 12,7% partii wyrobów zbadanych laboratoryjnie posiadało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami o jakości handlowej lub z deklaracją producenta;
  • 36,2% skontrolowanych partii artykułów rolno-spożywczych było nieprawidłowo oznakowanych.

Do końca roku kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych będzie realizowana podobnie jak od lipca 2020 roku, tj. zarówno na etapie sprzedaży detalicznej konsumentowi finalnemu jak i u producentów oraz swoim zakresem będzie obejmować wszystkie aspekty jakości handlowej, tj. ocenę organoleptyczną, badania fizykochemiczne oraz prawidłowość oznakowania. Zakres badań wykonywanych w produktach pobranych podczas kontroli w sklepach będzie dotyczył przede wszystkim tych parametrów jakościowych, które umożliwią wykrycie ich zafałszowania.

 

Zdjęcia (3)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
06.05.2021 12:56 Sławomir Mucha
Pierwsza publikacja:
06.05.2021 12:56 Sławomir Mucha
{"register":{"columns":[]}}