W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny nabór wniosków – Program Wsparcia Reform Strukturalnych

16.07.2019

Informujemy o możliwości uzyskania wsparcia w ramach Programu Wsparcia Reform Strukturalnych – inicjatywy finansowanej ze środków europejskich.

wieś

Program wspierania reform strukturalnych został ustanowiony przez Komisję Europejską rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 17 maja 2017 w sprawie utworzenia Programu wspierania reform strukturalnych na lata 2017-2020 oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr  1303/2013 i (UE) nr 1305/2013.

Koordynatorem na szczeblu krajowym, do którego przekazywane są aplikacje jest Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, które następnie przesyła wnioski do KE. Wnioski o wsparcie w ramach Programu wypełnione w języku angielskim należy przesyłać w terminie do 17 października 2019 roku na adres skrzynki pocztowej pwrs@mpit@gov.pl.

Natomiast wnioski przygotowane przez jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi winny być składane w wersji polskiej i angielskiej do Biura Pomocy Technicznej MRiRW w terminie do 20 września 2019 r., które po wstępnej weryfikacji zostaną przekazane do Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Głównym założeniem Programu jest wsparcie reform instytucjonalnych, administracyjnych oraz reform strukturalnych pobudzających wzrost gospodarczy w państwach członkowskich. Działania te mają być ukierunkowane na zwiększenie spójności, wydajności, konkurencyjności, zrównoważonego wzrostu gospodarczego a co za tym idzie w konsekwencji na tworzenie nowych miejsc pracy.

Zakres tematyczny Programu obejmuje m.in.:

  • Zarządzanie finansami i aktywami publicznymi, proces budżetowy, zarządzanie zadłużeniem i administracja skarbowa.
  • Reformy instytucjonalne oraz skuteczne i ukierunkowane na usługi funkcjonowanie administracji publicznej.
  • Otoczenie biznesu (w tym MŚP), reindustrializacja, rozwój sektora prywatnego, inwestycje, zrównoważony rozwój sektorowy oraz wspieranie innowacji i cyfryzacji.
  • Kształcenie i szkolenie; polityki dotyczące rynku pracy, system zabezpieczenia społecznego i pomocy społecznej, system zdrowia publicznego i opieki zdrowotnej, a także spójność i polityki w zakresie azylu, migracji i ochrony granic.
  • Polityki dotyczące wdrażania działań na rzecz klimatu, osiągnięcia dywersyfikacji źródeł energii, a także dotyczące sektora rolnictwa, rybołówstwa i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.
  • Polityki dotyczące sektora finansowego, stabilność finansowa, dostęp do finansowania, opracowywanie i przekazywanie danych, zwalczanie uchylania się od opodatkowania.

Budżet Programu na lata 2017-2020 wynosi 222,8 mln €. Budżet jest przeznaczony dla wszystkich państw członkowskich bez podziału na koperty narodowe. W związku z powyższym państwa członkowskie konkurują na równych zasadach o przyznanie wsparcia.

Działania, które mogą być objęte wsparciem to:

  • Pozyskiwanie wiedzy specjalistycznej związanej z doradztwem politycznym, przemianami politycznymi, formułowaniem strategii i planów reform oraz reformami ustawodawczymi, instytucjonalnymi, strukturalnymi i administracyjnymi.
  • Zapewnienie usług ekspertów polegających na wykonaniu zadań w określnych dziedzinach lub przeprowadzaniu działań operacyjnych, w stosownych przypadkach obejmujących tłumaczenia ustne, tłumaczenie pisemne i wsparcie na potrzeby współpracy, wsparcie administracyjne i udogodnienia w zakresie infrastruktury i wyposażenia.
  • Budowa zdolności instytucjonalnej, administracyjnej i sektorowej oraz powiązane działania wspierające, na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, przyczyniające się również w odpowiednich przypadkach o wzmocnienia pozycji społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności: seminaria, konferencje i warsztaty, zagraniczne wizyty robocze, działania szkoleniowe i rozwijanie modułów szkoleniowych online lub innych modułów szkoleniowych na potrzeby wspierania niezbędnych profesjonalnych umiejętności i wiedzy związanych z odpowiednimi reformami.
  • Gromadzenie danych i statystyk, opracowanie wspólnych metod oraz, w odpowiednich przypadkach wskaźników lub wartości referencyjnych.
  • Organizacja lokalnego wsparcia operacyjnego w takich obszarach jak azyl, migracja i kontrola graniczna.
  • Budowanie potencjału informatycznego, przez co należy rozumieć takie obszary jak wiedza specjalistyczna w zakresie utrzymania jakości i kontroli infrastruktury IT oraz aplikacji niezbędnych do wdrożenia odpowiednich reform, a także wiedza specjalistyczna ukierunkowana  na cyfryzację usług publicznych.
  • Studia, badania, analizy i ankiety, ewaluacje i oceny skutków, a także sporządzanie i publikowanie przewodników, sprawozdań i materiałów edukacyjnych.
  • Projekty w zakresie komunikacji dotyczące nauki, współpracy, podnoszenia świadomości, rozpowszechniania informacji oraz wymiany dobrych praktyk, organizowanie kampanii informacyjnych i podnoszących świadomość, kampanii medialnych i wydarzeń, w tym komunikacji instytucjonalnej oraz w stosownych przypadkach, komunikacji za pośrednictwem sieci społecznościowych.
  • Opracowywanie i publikowanie materiałów służących rozpowszechnianiu informacji o Programie oraz jego wyników, również przez tworzenie, eksploatację i utrzymanie systemów i narzędzi wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Dodatkowe informacje o programie (tj. opis programu, dokumenty takie jak formularz wniosku, instrukcja jego wypełniania, ramowy akt prawny, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania) można uzyskać za pośrednictwem strony internetowej MPiT (https://www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia/program-wspierania-reform-strukturalnych) lub w przypadku jednostek podległych i nadzorowanych przez MRiRW, w Biurze Pomocy Technicznej.

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
17.07.2019 11:54 Sławomir Mucha
Pierwsza publikacja:
17.07.2019 11:54 Sławomir Mucha
{"register":{"columns":[]}}