Powrót

Minister Stefan Krajewski podczas PAIH Forum Biznesu 2025: Polska żywność to nasza marka i chluba

07.11.2025

Polska żywność to jedna z najmocniejszych marek eksportowych naszego kraju - dziś rozpoznawalna od Londynu po Nowy Jork. O jej rosnącej sile mówił minister rolnictwa i rozwoju wsi Stefan Krajewski podczas gali PAIH Forum Biznesu 2025 na PGE Narodowym w Warszawie. - Polska żywność jest naszą wizytówką i powodem do dumy, którą chcemy rozwijać wspólnie - nie tylko w kraju, ale i na innych kontynentach - podkreślił minister.

GŁÓWNE

– To niesamowite miejsce, wyjątkowa atmosfera i goście, którzy przez lata budowali polską markę. Biznes, który zaczynał się na samochodzie przykrytym kocem, dziś jest w miejscu, którego wielu może nam zazdrościć. Polska żywność to nasza marka i chluba, którą chcemy rozwijać wspólnie – nie tylko w kraju, ale i na innych kontynentach, szukając kontrahentów i odbiorców. Polska żywność jest dobrze odbierana – mówił minister Stefan Krajewski.

Polska żywność – siła eksportu

Minister przypomniał, że sektor rolno-spożywczy pozostaje jednym z filarów polskiej gospodarki. W 2024 roku wartość eksportu produktów rolno-spożywczych osiągnęła 231,5 mld zł, co stanowi około 15 proc. całego eksportu z Polski. Z tej kwoty 75 proc. trafia na rynki Unii Europejskiej, a 25 proc. do krajów trzecich. Łączna wartość produkcji i sprzedaży polskiej żywności przekracza dziś 430 mld zł.

– Polscy rolnicy i przedsiębiorcy doskonale wykorzystali szansę, jaką dała obecność w Unii Europejskiej. Ale nie możemy ustawać – utrzymanie rynków i zdobywanie nowych wymaga ciężkiej pracy, jakości i konsekwencji. Zapraszam do współpracy i współdziałania – dodał minister.

Podkreślił też, że w obecnej sytuacji geopolitycznej znaczenie sektora rolno-spożywczego wykracza poza gospodarkę. – Bezpieczeństwo militarne i energetyczne musi być wspierane przez bezpieczeństwo żywnościowe. Żywność to wartość – nie wolno jej marnować, sprzedawajmy ją tym, którzy chcą ją kupić – apelował minister Krajewski.

Forum, które łączy polski biznes z rynkami świata

PAIH Forum Biznesu to doroczne wydarzenie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, wchodzącej w skład Grupy PFR. To trzy dni dyskusji, spotkań i warsztatów poświęconych ekspansji zagranicznej polskich firm. W tym roku wydarzenie odbyło się pod hasłem „Tu zaczyna się eksport”, uczestniczyło w nim blisko 5 tysięcy przedsiębiorców, samorządowców i ekspertów. Do Warszawy przyjechali przedstawiciele blisko 60 Zagranicznych Biur Handlowych PAIH z całego świata oraz 18 Regionalnych Biur Handlowych działających w każdym województwie.

Podczas gali otwierającej Forum wręczono statuetki „Lider Eksportu” firmom, które w sposób szczególny przyczyniły się do promocji polskiej marki za granicą.

W kategorii Polska marka eksportowa nagrodę otrzymała Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy – przykład lokalnej spółdzielni, która stała się jednym z liderów rynku mleczarskiego, eksportując swoje produkty do niemal 30 krajów, w tym na wymagające rynki USA, Kanady i Wielkiej Brytanii.

W kategorii Polska inwestycja za granicą wyróżniono eSky Group – firmę, która przejęła legendarną brytyjską markę Thomas Cook, łącząc polską technologię z globalnym zasięgiem.

W kategorii Nagroda indywidualna – wizjonerka eksportu laureatką została Ewelina Woźniak-Szpakiewicz, prezeska DMDmodular – firmy dostarczającej na rynki europejskie i amerykańskie zrównoważone, modułowe rozwiązania budowlane.

Grunt na Medal – wyróżnienie dla najlepszych terenów inwestycyjnych

Podczas gali wręczono również nagrody w ogólnopolskim konkursie „Grunt na Medal 2025”, organizowanym przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu we współpracy z marszałkami województw i regionalnymi centrami obsługi inwestora. W tegorocznej, jedenastej edycji, spośród 628 zgłoszonych lokalizacji wybrano 16 najlepszych terenów inwestycyjnych – po jednym w każdym województwie.

Spotkanie z przedsiębiorcami i networking

Zwieńczeniem pierwszego dnia Forum była strefa networkingu, w której przedstawiciele administracji, samorządów i biznesu mieli okazję do bezpośrednich rozmów i wymiany doświadczeń.

Minister Stefan Krajewski podkreślił, że tego typu wydarzenia mają ogromne znaczenie dla integracji środowiska gospodarczego. – Rozwój polskiego eksportu to wspólne dzieło rolników, przetwórców, przedsiębiorców i instytucji publicznych. Tylko razem możemy budować silną, rozpoznawalną markę „Polska żywność” na świecie – podsumował.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}