W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rosnący popyt w Azji szansą dla polskiego mleczarstwa. MRiRW wspiera ekspansję na nowe rynki

04.12.2025

Azja staje się jednym z najważniejszych kierunków rozwoju polskiego mleczarstwa - to tam spożycie mleka rośnie najszybciej, zwłaszcza w Korei Południowej i Wietnamie. Podczas spotkania PFHBiPM minister Stefan Krajewski zaznaczył, że polskie mleczarstwo jest siłą napędową eksportu rolno-spożywczego, a jego produkty zyskują pozycję na najbardziej konkurencyjnych rynkach. - Polskie mleko świetnie wpisuje się w azjatyckie trendy konsumpcyjne - podkreślił.

foto główne

Spotkanie w MRiRW stało się okazją do omówienia najważniejszych kierunków wsparcia eksportowego i przedstawienia działań, które mają wzmocnić obecność polskich produktów mlecznych na rynkach azjatyckich.

Program „Kropla doskonałości” w centrum uwagi branży

Spotkanie zorganizowane przez Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka poświęcono prezentacji postępów programu „Kropla doskonałości. Europejskie mleko i przetwory mleczne wysokiej jakości”, realizowanego od kwietnia 2025 r. na rynkach Korei Południowej i Wietnamu. To trzyletnia kampania finansowana ze środków UE, której celem jest wzmocnienie obecności europejskich – w tym polskich – produktów mlecznych w Azji.

Minister podkreślił również, że skuteczna promocja jest dziś jednym z najważniejszych narzędzi wzmacniających obecność polskich produktów mlecznych w Azji.

– Z satysfakcją obserwuję dynamiczny rozwój naszego mleczarstwa. Modernizacja, poprawa jakości i szeroka oferta pozwalają polskim firmom skutecznie konkurować na rynkach o bardzo wysokich wymaganiach – mówił.

Polska w europejskiej czołówce producentów mleka

Minister przypomniał, że pod względem produkcji mleka Polska należy do unijnej czołówki.

– W 2024 roku byliśmy trzecim producentem mleka w Unii Europejskiej z wynikiem 16 milionów ton. Nadwyżki z krajowej produkcji są z sukcesem eksportowane – w ubiegłym roku wartość eksportu produktów mleczarskich osiągnęła 3,6 miliarda euro.

W jego ocenie to właśnie rynki azjatyckie będą w najbliższych latach kształtować tempo rozwoju branży.

– To są rynki o największej dynamice wzrostu spożycia mleka. Korea Południowa i Wietnam to dziś dla Polski kierunki strategiczne – zaznaczył.

Korea Południowa: polskie mleko w czołówce importu

Minister Stefan Krajewski szeroko przedstawił aktualną sytuację na rynku koreańskim, akcentując rosnący popyt i znaczenie Polski jako jednego z głównych dostawców mleka w tym regionie. Wskazał też, że trwające procesy administracyjne, realizowane we współpracy z koreańskimi władzami, tworzą realną szansę na dalsze zwiększenie możliwości eksportowych.

– Polskie mleko odniosło w Republice Korei niekwestionowany sukces. To najważniejszy polski produkt rolno-spożywczy na tym rynku.

W 2024 r. eksport artykułów mlecznych do Korei wyniósł prawie 32 mln euro, a w okresie styczeń–wrzesień 2025 r. osiągnął 29,2 mln euro, co oznacza wzrost o 9% r/r.

– Aż 90 procent dostaw stanowią mleko płynne i śmietana. Jednocześnie pracujemy nad rozszerzeniem katalogu produktów, które mogą trafiać do Korei – od śmietanki UHT po proszki serwatkowe – podkreślił minister.

Minister zwrócił uwagę, że prowadzone od wielu miesięcy działania administracyjne zaczynają przynosić konkretne rezultaty, w tym nowe możliwości eksportowe dla polskich zakładów.

– 2 grudnia rozpoczął się audyt koreańskich inspektorów MFDS w naszych zakładach mleczarskich i jajecznych. Liczę, że pozytywne wyniki otworzą nowe możliwości eksportowe.

Wietnam: najszybciej rosnący rynek w regionie ASEAN

Drugim filarem polskiej obecności w Azji jest Wietnam – rynek o ogromnym potencjale wzrostu, który coraz szerzej otwiera się na europejskie, w tym polskie, produkty mleczne.

– To nasz najważniejszy partner w Azji Południowo-Wschodniej. Eksport produktów mlecznych rośnie tam w imponującym tempie – wskazał minister.

Od stycznia do września 2025 r. eksport polskich produktów mlecznych do Wietnamu osiągnął blisko 26 mln euro, co oznacza wzrost o 45% r/r. Dominuje mleko płynne i śmietana (ok. 73%), a coraz większy udział zyskuje serwatka.

Minister podkreślił także, że współpraca bilateralna z Wietnamem nabiera tempa i staje się ważnym narzędziem w poszerzaniu dostępu do tego rynku.

– Regularnie spotykamy się w ramach polsko-wietnamskiej grupy roboczej ds. rolnictwa. Kolejne posiedzenie odbędzie się w Warszawie w pierwszym kwartale 2026 roku.

Wspólna praca dla silniejszej pozycji Polski w Azji

Podsumowując swoje wystąpienie, minister Krajewski podkreślił, że kluczem do utrzymania tempa ekspansji jest konsekwentna współpraca państwa z producentami i przetwórcami.

– Jako resort konsekwentnie wspieramy producentów w ekspansji na rynkach zagranicznych. Korea i Wietnam pokazują, że polskie mleczarstwo ma potencjał globalny. Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie otworzy kolejne możliwości dla branży.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}