W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozpoczęcie egzaminów adwokackiego i radcowskiego

24.04.2023

W dniach 25 – 28 kwietnia 2023 r. odbędą się egzaminy adwokacki i radcowski.

 

Egzamin adwokacki przeprowadzi 27 komisji egzaminacyjnych powołanych przez Ministra Sprawiedliwości, mających siedziby w Białymstoku, Gdańsku (2 komisje), Katowicach (3 komisje), Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu (2 komisje), Rzeszowie, Szczecinie, Toruniu, Warszawie (10 komisji) i we Wrocławiu (2 komisje).

 

Egzamin radcowski przeprowadzą 33 komisje, mające siedziby w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku
(2 komisje), Katowicach (2 komisje), Kielcach, Koszalinie, Krakowie (2 komisje), Lublinie, Łodzi
(2 komisje), Olsztynie, Opolu, Poznaniu (3 komisje), Rzeszowie, Szczecinie, Toruniu, Wałbrzychu, Warszawie (8 komisji), we Wrocławiu (2 komisje) i w Zielonej Górze.

 

W skład każdej komisji egzaminacyjnej wchodzi 8 osób: 4 przedstawicieli Ministra Sprawiedliwości – sędziów sądów powszechnych i sądów administracyjnych oraz 4 adwokatów lub radców prawnych, delegowanych odpowiednio przez Naczelną Radę Adwokacką albo Krajową Radę Radców Prawnych.

 

Egzaminy adwokacki i radcowski trwają 4 dni, podczas których zdający rozwiązują zadania
z zakresu prawa karnego (w dniu 25 kwietnia), cywilnego lub rodzinnego (w dniu 26 kwietnia), gospodarczego (w dniu 27 kwietnia) oraz administracyjnego i zasad wykonywania zawodu
i zasad etyki (w dniu 28 kwietnia).

 

Każdego dnia egzaminy rozpoczynają się jednocześnie w całym kraju o godzinie 10.00. Czas na rozwiązanie zadań z prawa karnego, cywilnego i gospodarczego wynosi 6 godzin, a w przypadku zadań z prawa administracyjnego oraz z zasad wykonywania zawodu i zasad etyki – łącznie 8 godzin.

 

Zadania na egzamin adwokacki i radcowski, jednakowe dla wszystkich zdających odpowiedni egzamin,  przygotowały zespoły, w skład których wchodzą przedstawiciele Ministra Sprawiedliwości
i odpowiednio przedstawiciele Naczelnej Rady Adwokackiej oraz Krajowej Rady Radców Prawnych.

 

Wnioski o dopuszczenie do egzaminu adwokackiego złożyło 1558 osób, w tym 1264 aplikantów i 294 osoby uprawnione z innych tytułów, a do egzaminu radcowskiego – 2073 osoby,  w tym 1684 aplikantów i 389 osób uprawnionych z innych tytułów.

 

Zdający mają możliwość sporządzania prac egzaminacyjnych – według własnego wyboru – pismem ręcznym lub przy użyciu sprzętu komputerowego,  99% zdających skorzystało z tej drugiej możliwości. Zdający ci będą korzystali z odpowiednio przygotowanych własnych laptopów, spełniających wymagania techniczne ogłoszone przez przewodniczących komisji egzaminacyjnych. Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało wyposażoną w edytor tekstu Aplikację egzaminacyjną, która blokuje dostęp do zasobów komputera i uniemożliwia łączność z urządzeniami zewnętrznymi.

 

Podczas rozwiązywania zadań w trakcie egzaminów adwokackiego i radcowskiego zdający mogą korzystać z tekstów aktów prawnych i komentarzy oraz orzecznictwa.

 

Do egzaminów przystąpi łącznie 27 zdających będących osobami niepełnosprawnymi, w tym do egzaminu adwokackiego – 14 osób, a do egzaminu radcowskiego – 13 oraz 58 matek karmiących (do egzaminu adwokackiego – 26, a do egzaminu radcowskiego – 32). Niepełnosprawnym zdającym przysługuje uprawnienie do skorzystania z wydłużenia o połowę czasu trwania każdej części egzaminu, a matkom karmiącym -  uprawnienie do dwóch półgodzinnych przerw każdego dnia egzaminu, które nie podlegają wliczeniu do czasu trwania egzaminu w danym dniu.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
24.04.2023 12:21 Marek Kołodziejczyk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Departament Zawodów Prawniczych
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Rozpoczęcie egzaminów adwokackiego i radcowskiego 1.0 24.04.2023 12:21 Marek Kołodziejczyk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}