W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfryzacja w ochronie zdrowia

System opieki zdrowotnej wspomaga technologia informacyjna i telekomunikacyjna. Internetowe Konto Pacjenta, e-recepty, e-skierowania, elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) i zdarzenia medyczne (ZM) ułatwiają korzystanie z opieki zdrowotnej.

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) używa już ponad 17,1 mln osób.

Ponad 37 mln osób otrzymało 1,61 mld e-recept.

Od 8 stycznia 2021 r. wystawiono ponad 136 mln i zrealizowano prawie 42 mln e-skierowań.

Internetowe Konto Pacjenta

IKP ma każda osoba, która ma PESEL. Aby je aktywować trzeba się zalogować.

Dzięki IKP można m.in.:

  • otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem,
  • zamówić e-receptę na stałe leki,
  • otrzymać e-skierowanie,
  • sprawdzić  informację o e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem,
  • złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ),
  • wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
  • sprawdzić swoją historię leczenia (także dziecka do 18. roku życia i osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła, ),
  • mieć dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) i zdarzeń medycznych (ZM), w tym do opisów badań, diagnostycznych, wyników badań laboratoryjnych wraz z opisem czy wypisów ze szpitala.

E-recepta

To elektroniczny dokument, który zastąpił tradycyjną, papierową receptę. E-receptę zrealizujesz na podstawie czterocyfrowego kodu, który otrzymasz e-mailem lub SMS-em, w zależności od tego, jak wybierzesz na swoim IKP lub okazując kod QR. Możesz ją odebrać w aplikacji mojeIKP w telefonie.

E-skierowanie

Jest wystawiane do szpitala, do lekarza specjalisty, na zabieg (np. szczepienie przeciw COVID-19), badanie, do sanatorium.

Wszystkie e-skierowania są dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP.

mojeIKP

To bezpłatna aplikacja na telefon, która daje dostęp do najważniejszych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta.

Aplikacja umożliwia m.in:

  • łatwe wyszukiwanie e-recept i e-skierowań,
  • odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon, w tym e-recept i e-skierowań wystawionych dzieciom oraz osobie, która upoważniła Cię do swojego IKP,
  • dostęp do historii zdarzeń medycznych, w tym dzieci oraz osoby, która upoważniła Cię do swojego IKP,
  • wykupienie leku w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL),
  • sprawdzanie ulotki i dawkowania przepisanego leku, także za pomocą skanera leków,
  • sprawdzenie daty ważności leku przez skanowanie kodu QR,
  • ustawienie przypomnienia o lekach, które zażywasz, także za pomocą skanera leków,
  • zamawiania e-recept na leki, które stale przyjmujesz (jeśli Twoja przychodnia świadczy taką usługę),
  • pobieranie e-recept i e-skierowań na urządzenie mobilne w formie pdf z plikiem do wydruku, aby można je było wysłać do innej osoby przy pomocy np. SMS,
  • sprawdzenie, kiedy i gdzie odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania (jeśli przychodnia umieściła informację w systemie),
  • sprawdzenie danych kontaktowych lekarza POZ, pielęgniarki POZ, położnej POZ,
  • wypełnienie ankiety i uzyskanie e-skierowania na bezpłatne badania w programie Profilaktyka 40 PLUS,
  • szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19,
  • skuteczne udzielenie pierwszej pomocy w razie nagłego wypadku,
  • dostęp do portalu Diety NFZ,
  • dostęp do programu „8 tygodni do zdrowia po COVID-19”,
  • udostępnianie Twoich danych medycznych pracownikom medycznym, farmaceutom, placówkom medycznym.

Więcej o aplikacji mojeIKP.

{"register":{"columns":[]}}