W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Działania MAP wspierają zmianę europejskich regulacji pocztowych

26.05.2025

Komisja Europejska opublikowała 21 maja br. Strategię Jednolitego Rynku (The Single Market Strategy) w ramach, której zapowiedziała przedstawienie w IV kw. 2026 r. Europejskiego Prawa Doręczeń (the EU Delivery Act - EDA). Do wprowadzenia do europejskiej agendy dawno oczekiwanej zmiany regulacji pocztowych przyczyniły się m.in. działania Ministra Aktywów Państwowych, koordynującego prace polskiej prezydencji w zakresie usług pocztowych.

Flaga UE

Nowy akt zastąpi obecnie obowiązującą Dyrektywę pocztową, ostatnio nowelizowaną w 2008 r., oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/644 z dnia 18 kwietnia 2018 r. w sprawie transgranicznych usług doręczania paczek.

Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej przyjęła ambitny cel, aby przegląd i aktualizacja europejskich regulacji pocztowych uzyskały odpowiednio wysoką rangę w planach nowej Komisji Europejskiej jako część tzw. better regulation, czyli skoordynowanych działań UE w celu uproszczenia i zwiększenia efektywności prawa europejskiego.

Strategia Jednolitego Rynku 2025 zapowiada m.in.:

  • zmniejszenie istniejących barier ograniczających handel i inwestycje wewnątrz UE,
  • pomoc dla małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) w prowadzeniu działalności i zwiększaniu jej skali,
  • oraz usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorców poprzez wspieranie cyfryzacji.

Wprowadzenie do Strategii planu zmiany prawa dotyczącego usług pocztowych stanowi ważne uzupełnienie działań UE w dziedzinie cyfryzacji działalności gospodarczej. Aby w pełni wykorzystać potencjał handlu elektronicznego dla gospodarek europejskich, należy zapewnić, aby doręczenia towarów były skutecznym pomostem między analogowym światem towarów a cyfrowym światem usług.

W Strategii wskazano ogromną zmianę struktury popytu na usługi pocztowe w UE, w którym spada wolumen doręczeń przesyłek listowych, za to gwałtownie wzrasta zainteresowanie rynkiem doręczeń paczek – co jest wynikiem dynamicznego wzrostu handlu eCommerce. Spadek wolumenu tradycyjnych przesyłek listowych doprowadził do znacznego wzrostu kosztów doręczania listów i pytań o częstotliwość dostaw.

Reforma ram regulacyjnych UE dotyczących usług pocztowych skupi się na doręczeniu jako usłudze, zapewniając obywatelom i przedsiębiorcom doręczenia w całej UE po przystępnych cenach, a jednocześnie promując uczciwą konkurencję na rynkach doręczeń i zwiększając ochronę konsumentów.

Strategia Jednolitego Rynku (The Single Market Strategy)  dostępna jest pod linkiem.

{"register":{"columns":[]}}