PKP Intercity odbiera zmodernizowane wagony z polskiej fabryki H. Cegielski - FPS
04.08.2025
Za kilka tygodni pierwsi pasażerowie będą podróżowali wagonami po wykonanej modernizacji przez poznańską fabrykę H. CEGIELSKI - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., spółką z Grupy Kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. PKP Intercity powiększa flotę wagonów, przeznaczonych do jazdy z prędkością do 200 km/h. Wartość kontraktu wynosi 211,5 mln zł brutto. W wydarzeniu wziął udział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Robert Kropiwnicki.
Kontrakt z H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obejmuje naprawę 26 przedziałowych wagonów typu Z1B drugiej klasy oraz 6 wagonów przedziałowych typu Z1B PRM, przystosowanych do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Za kilka tygodni pierwsze z nich trafią do ruchu, jako wzmocnienie już kursujących składów. Obecnie kończy się proces homologacji wagonów. Naprawa 26 pojazdów jest realizowana przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
- Z satysfakcją odnotowujemy dynamiczny postęp w realizacji projektu modernizacji taboru kolejowego. Ta inicjatywa, której wczesne etapy konstrukcyjne miałem przyjemność obserwować, osiągnęła obecnie fazę finalną, czego dowodem są prezentowane dziś wagony, ze świetną estetyką i wysoką jakością wykonania. Jest to bezpośredni rezultat zaangażowania i profesjonalizmu wszystkich pracowników FPS Cegielski, za co serdecznie dziękuję. Realizacja zamówień na najwyższym poziomie, z zachowaniem doskonałej jakości, znacząco przyczynia się do budowania zaufania do całej polskiej branży kolejowej - podkreślił wiceminister Kropiwnicki.
Wykonawca będzie także odpowiedzialny za wykonanie napraw okresowych po 18 miesiącach od oddania wagonów do eksploatacji. Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji, aby zapewnić pasażerom jeszcze większy komfort podróży. Nowe wagony Z1B zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na trasach:
1. Warszawa – Łódź
2. Łódź – Gdynia – Kołobrzeg
3. Warszawa – Zakopane
W przedziałach znajdą się fotele, które poddano odnowie, zachowując ich wcześniejszą ergonomię i komfort. Dodatkowo wagony są wyposażone w gniazdka do ładowania telefonów i laptopów 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację i Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Wygłuszenie akustyczne pozwoli na bardziej komfortową podróż. PKP Intercity zamówiło naprawę łącznie 32 wagonów. W sześciu z nich, oprócz przedziałów dla osób z niepełnosprawnościami, będą także dostępne przewijaki dla dzieci.
- Blisko 90% komponentów użytych do produkcji tych wagonów pochodzi od polskich dostawców, co stanowi znakomity wynik. Kontynuacja tego trendu jest niezwykle ważna dla zapewnienia maksymalnych korzyści polskiemu biznesowi i wspierania tradycyjnej gospodarności regionu Wielkopolski - podsumował wiceszef MAP.
H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obecnie modernizuje i produkuje wagony dla PKP Intercity na łączną kwotę 4,9 mld zł. Jednym z najważniejszych zamówień złożonych w poznańskiej fabryce jest budowa 300 fabrycznie nowych wagonów. Pierwszymi z nich pasażerowie będą podróżowali w 2026 roku. PKP Intercity ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.