Powrót

Ponad miliard złotych dla Poczty Polskiej

22.12.2025

W grudniu 2025 r. Minister Aktywów Państwowych przekazał Poczcie Polskiej prawie 87 mln zł. Środki są przeznaczone na usuwanie szkód po powodzi z 2024 r. oraz refundację kosztów inwestycyjnych na budowę i modernizację systemu e-Doręczeń poniesionych w latach 2020-2024. Do końca grudnia spółka otrzyma także ponad 338 mln zł dotacji na finansowanie kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych. To pierwsza z dwóch transz. W sumie z tego tytułu do końca stycznia 2026 r. MAP wypłaci Poczcie ponad 954 mln zł.

Budynek Poczty Polskiej i flagi.

W grudniu 2025 r. Minister Aktywów Państwowych wypłacił Poczcie Polskiej S.A., pełniącej rolę operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych, środki finansowe w łącznej wysokości 86,6 mln zł. Kwota ta obejmuje:

  • 1,4 mln zł – na pokrycie wydatków związanych z usuwaniem szkód w infrastrukturze pocztowej, powstałych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r.;
  • 85,2 mln zł – na refundację kosztów inwestycyjnych poniesionych w latach 2020–2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz oprogramowania systemu e-Doręczeń;

Dodatkowo na koniec grudnia przekaże – 338,4 mln zł  zł – na wypłatę pierwszej transzy finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych za rok 2024.

- MAP wspiera nadzorowane spółki. Poczta Polska, która przechodzi gruntowną transformację to jeden z podmiotów, który wymaga naszej szczególnej uwagi. W grudniu i styczniu do spółki trafi łącznie ponad miliard złotych. To wyraz realizacji zobowiązań państwa wobec operatora wyznaczonego, który świadczy usługi powszechne na terenie całego kraju. Środki nie tylko poprawią sytuację finansową spółki, ale także zwiększą jakość i dostępność usług pocztowych dla milionów Polaków – podkreślił minister Wojciech Balczun. 

Wsparcie po powodzi z 2024 r.

Podczas powodzi w 2024 r. Poczta Polska S.A. działała w szczególnych warunkach rynkowych – jednocześnie prowadziła działalność rynkową i była operatorem wyznaczonym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. W tym czasie Spółka poniosła straty w infrastrukturze pocztowej. Na podstawie umowy podpisanej 10 grudnia 2025 r., Minister przekazał Poczcie Polskiej 12 grudnia 2025 r. środki w wysokości 1,4 mln zł na usuwanie szkód w czterech placówkach pocztowych na Dolnym Śląsku, dotkniętych powodzią z września 2024 r. Łącznie w latach 2024-2025 na ten cel państwo wypłaciło spółce ponad 2,0 mln zł.

- Naszym obowiązkiem jest zagwarantowanie ciągłości usług pocztowych dla obywateli, zwłaszcza w obliczu klęsk żywiołowych. Państwo bierze za to odpowiedzialność, dlatego spółka otrzymała wsparcie na usuwanie szkód powstałych podczas ubiegłorocznej powodzi – powiedział szef MAP. 

Refundacja kosztów inwestycji w system e-Doręczeń

17 grudnia 2025 r. Poczta Polska otrzymała ponad 85 mln zł dotacji na refundację kosztów inwestycyjnych poniesionych w latach 2020–2024 na budowę i modernizację infrastruktury oraz kosztów oprogramowania systemu teleinformatycznego służącego do realizacji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH). Było to możliwe dzięki wprowadzonej i przyjętej przez Sejm RR w 2024 r. ustawie z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. poz. 1841), w której wprowadzono zapis pozwalający na zwrot Poczcie Polskiej S.A. w 2025 r. części poniesionych przez nią wydatków inwestycyjnych.

Powierzenie Poczcie Polskiej S.A. roli dostawcy usługi PURDE i PUH w Polsce miało pozwolić spółce na udział w procesie cyfryzacji państwa jako kluczowego partnera i złagodzić straty wynikające z utraty przychodów z tradycyjnych usług listowych poprzez przychody z tytułu usług cyfrowych. W celu realizacji tego zadania jako operator wyznaczony Poczta Polska w latach 2020-2024 dokonała szeregu inwestycji w infrastrukturę i oprogramowanie niezbędne do realizacji usług PURDE i PUH. Poczta Polska monitoruje i spełnia wymagania zarówno od strony funkcjonalnej, jak i bezpieczeństwa realizacji tych usług. W założeniach finansowych realizacji PURDE i PUH planowano, że koszty budowy i rozwoju systemów wykorzystywanych do ich obsługi, będą ponoszone przez operatora wyznaczonego, a pokrywane z opłat pobieranych za ich świadczenie. Z uwagi jednak na przesuwanie terminów obowiązku stosowania przez podmioty publiczne systemu e-doręczeń do obsługi korespondencji, świadczenie usług zleconych przez państwo polskie finansowane było w znacznej mierze ze środków operatora wyznaczonego, czyli Poczty Polskiej S.A. 

Finansowanie kosztu netto usług powszechnych

Zgodnie z ustawą z 23 listopada 2012 r. Prawo Pocztowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 366 ze zm.) operatorowi wyznaczonemu, którym obecnie jest Poczta Polska S.A., może zostać wypłacona dotacja celowa na finansowanie kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych, jeżeli operator ten poniósł w danym roku stratę na usługach powszechnych. Kwota zweryfikowanego kosztu netto za rok 2024 została ustalona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w wydanej decyzji z 2 grudnia 2025 r. w wysokości 954,6 mln zł. Po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UKE - Poczta Polska S.A. złożyła do Ministra ds. Łączności wniosek o wypłatę finansowania kosztu netto za rok 2024, który został zatwierdzony przez Ministra Aktywów Państwowych.

Dzięki wprowadzonej zmianie rozporządzenia Ministra Aktywów Państwowych z 4 grudnia br. w sprawie kalkulacji kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych oraz trybu wypłaty finansowania tego kosztu (Dz. U. z 2025 r. poz. 1728), po raz pierwszy powstała możliwość wypłaty finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w dwóch transzach. Do końca roku MAP wypłaci Poczcie Polskiej S.A. pierwszą transzę finansowania kosztu netto za 2024 r. w wysokości 338,4 mln zł. Natomiast druga transza w wysokości 616,3 mln zł zostanie przekazana Spółce do 31 stycznia 2026 r. 

 

{"register":{"columns":[]}}