W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Repolonizacja nieczynnej fabryki wagonów na Podkarpaciu – w planach wznowienie produkcji

16.06.2021

PKP CARGO S.A. podpisało w środę umowę zakupu majątku po dawnej Fabryce Wagonów Gniewczyna w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska na Podkarpaciu. Kolejowa spółka chce produkować wagony towarowe, o czym poinformowała podczas briefingu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Boczne ujęcie: wiceminister Zbigniew Gryglas przy mównicy. Za nim stoją Czesław Warsewicz i Tomasz Poręba. W tle ścianka z logotypami MAP oraz flagi polska i unijna.

Narodowy przewoźnik towarowy odkupił od słowackiej spółki Forespo 33 ha gruntów, na których stoją hale fabryczne o powierzchni 4 ha. W skład majątku wchodzi także 7,5 km torów. Wartość umowy to około 33 milionów złotych.

Transakcja wieńczy ponad półtoraroczne starania o odkupienie majątku po fabryce w Gniewczynie, w celu wznowienia produkcji wagonów towarowych. Przejęcie nieruchomości otwiera drogę do rozmów z potencjalnymi partnerami biznesowymi na temat zawiązania spółki. Kolejnym etapem będą inwestycje w odtworzenie majątku produkcyjnego i uruchomienie produkcji.

Chcemy odbudować zdolności produkcyjne polskiego przemysłu. Fabryka w Gniewczynie jest dobrym przykładem. To zakład z regionu, w którym tradycje przemysłu kolejowego są bogate i możemy je teraz przywrócić. Bardzo dobrze, że w proces reindustrializacji angażują się spółki z udziałem Skarbu Państwa – podkreślił wiceminister Zbigniew Gryglas. - To dobra transakcja na mapach Podkarpacia i Polski, przykład aktywnej polityki rządu w kierunku repolonizacji i reindustrializacji. Do 2015 roku udział kapitału krajowego w gospodarce był oceniany na poziomie 39 proc. To niski udział na tle Europy. Dzisiaj te tendencje odwracamy – dodał wiceszef MAP.

PKP CARGO będzie pierwszym klientem fabryki w Gniewczynie, gdyż w najbliższej przyszłości musimy przystąpić do wymiany części taboru. Posiadamy około 55 tysięcy wagonów, ale w większości są to pojazdy liczące kilkadziesiąt lat. Zastąpimy je nowoczesnymi wagonami, o większej ładowności, co zapewni nam podniesienie zdolności operacyjnych, podniesienie efektywności i jakości usług dla klientów – mówił prezes Czesław Warsewicz.

Przedsiębiorstwo z tradycjami

Fabryka w Gniewczynie Łańcuckiej powstała w latach 50-tych XX wieku. Przez lata funkcjonowała w strukturach PKP jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Gniewczynie. Ze struktur PKP firma została wyłączona w 1991 roku i przekształcona kilka lat później w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.

Zakłady trafiły potem do Programu Powszechnej Prywatyzacji i były zarządzane przez jeden z Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Zakład stopniowo jednak tracił miejsce na rynku. W 2001 roku NFI sprzedał fabrykę inwestorowi ze Słowacji, ale to nie uratowało zakładu. W 2014 roku ogłoszono upadłość firmy, a w 2015 roku została podjęta decyzja o likwidacji Fabryki Wagonów Gniewczyna.

Fabryka w Gniewczynie ma produkować wagony towarowe na rynek polski i zagraniczny. Zaangażowanie PKP CARGO w ten projekt wynika z kalkulacji biznesowych. W Polsce potrzeby przewoźników są ogromne, większość taboru będzie wymagała w kolejnych latach wymiany.

Wideo

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}