Dyplomacja publiczna
Dyplomacja publiczna i kulturalna odgrywa, obok tradycyjnej dyplomacji, bardzo ważną rolę w budowaniu wpływu danego państwa za granicą. Działania dyplomacji publicznej i kulturalnej są skierowane do zagranicznych instytucji, organizacji i społeczeństw. Są to działania o charakterze strategicznym, koordynacyjnym i wykonawczym, które poprzez kształtowanie postaw społecznych i opinii publicznej za granicą mają na celu uzyskanie zrozumienia i poparcia dla polskiej racji stanu i polityki zagranicznej RP.
Wykorzystanie w sposób świadomy i skoordynowany w dyplomacji publicznej i kulturalnej takich mechanizmów soft power, jak promocja polskiej kultury, nauki, języka polskiego, edukacji, sportu, turystyki, gospodarki i innowacyjnych osiągnięć, pozwala budować określony, z góry założony, pozytywny wizerunek kraju za granicą i dobre stosunki z innymi państwami.
Założeniem dyplomacji kulturalnej, kształtowanej przez MSZ i placówki, jest zwiększenie rozpoznawalności, budowanie wizerunku i reputacji Polski za granicą, odpowiednia dynamika relacji dwustronnych oraz wzmocnienie wpływu na arenie międzynarodowej, także dzięki uczestnictwu w formatach współpracy wielostronnej. Działania dyplomacji kulturalnej tym różnią się od czystej promocji kultury, że stawiają sobie za cel także budowanie wzajemnego zaufania i zrozumienia, mającego prowadzić do dialogu i współpracy na rzecz wartości i celów polityki zagranicznej RP.
Dyplomacja kulturalna stanowi bowiem istotne uzupełnienie tradycyjnej dyplomacji, wzmacniając obecność Polski w świecie poprzez kulturę, idee i wspólne wartości.
Za kształtowanie polskiej dyplomacji kulturalnej, w tym planowanie i realizację działań z zakresu dyplomacji kulturalnej i promocji Polski, odpowiada Departament Dyplomacji Kulturalnej i Promocji Polski w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, wraz z 25 Instytutami Polskimi i ponad 160 placówkami na świecie.