W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polska w NATO

Od niemal 70 lat NATO pozostaje najważniejszym filarem bezpieczeństwa europejskiego, zapewniając niezbędny łącznik pomiędzy Europą i Ameryką Północną w sferze polityczno-obronnej. Po kolejnych falach rozszerzenia, członkami Sojuszu Północnoatlantyckiego są dziś 32 państwa.

Dzięki stale rozwijanemu potencjałowi wojskowemu oraz elastyczności strukturalnej, Sojusz skutecznie dostosowuje swoje zasoby i sposoby działania do zmieniających się wyzwań dla bezpieczeństwa swoich członków.

Podstawowe kierunki działania NATO wyznacza przyjęta w 2022 r. Koncepcja Strategiczna. Odzwierciedla ona zmiany w środowisku bezpieczeństwa euroatlantyckiego po agresji Rosji na Ukrainę. Zgodnie z tym dokumentem Sojusz realizuje trzy podstawowe misje:

  • obrona zbiorowa wynikająca z art. 5 Traktatu Waszyngtońskiego, obejmująca również skuteczne odstraszanie;
  • zarządzanie kryzysowe pozwalające reagować na pełne spektrum wyzwań w oparciu o unikatowy zestaw politycznych i wojskowych zdolności;
  • bezpieczeństwo kooperatywne poprzez sieć aktywnych partnerstw z państwami spoza Sojuszu oraz  współpracę z innymi organizacjami międzynarodowymi.

W ostatnim okresie większego znaczenia na agendzie NATO nabierają też kwestie obrony przed zagrożeniami hybrydowymi, bezpieczeństwo cybernetyczne, bezpieczeństwo energetyczne oraz nowe technologie.

Dla Polski kluczowe znaczenie ma potencjał skutecznego odstraszania oraz zdolności wojskowe Sojuszu gwarantujące realizację zadań zbiorowej obrony w obliczu narastających na wschodzie zagrożeń militarnych oraz coraz bardziej istotnych zagrożeń hybrydowych. Właściwą odpowiedzią na te wyzwania jest podniesienie sprawności sojuszniczej struktury dowodzenia oraz znaczące wzmocnienie wschodniej flanki. Ostatni szczyt NATO w Hadze, w czerwcu 2025 r., przyniósł decyzje o podnoszeniu wydatków obronnych przez sojuszników w związku z zagrożeniem ze strony Rosji. W ciągu 10 lat (do 2035 r.), wydatki te powinny osiągnąć poziom 5% PKB, z czego co najmniej 3,5% ma być przeznaczane na wojskowe aspekty obronności, a 1,5% na kwestie powiązane, takie jak odporność cywilna, cyberbezpieczeństwo czy pomoc dla państw partnerskich, w tym Ukrainy.

Polska jest silnie zaagażowana we współpracę państw wschodniej flanki NATO poświęconą  kwestiom polityki bezpieczeństwa i współpracy wojskowej w wymiarze międzysojuszniczym i regionalnym.

Polska aktywnie angażuje się w działania sojusznicze. Od przystąpienia do NATO wzięliśmy udział praktycznie we wszystkich operacjach sojuszniczych, a polskie kontyngenty należały do najliczniejszych w przełomowych dla stabilności regionalnej misjach KFOR i ISAF. Jesteśmy aktywni tam, gdzie wymaga tego bezpieczeństwo sojusznicze – na południu, czy na wschodzie, regularnie patrolując przestrzeń powietrzną naszych Sojuszników w ramach misji Air Policing, uczestnicząc w obecności wojskowej NATO na Łotwie oraz w Rumunii.

Aktywne budowanie stabilności politycznej i gospodarczej w otoczeniu Sojuszu poprzez sieć powiązań partnerskich i ukierunkowane programy pomocowe stanowi w znacznym stopniu o skuteczności Sojuszu w wymiarze regionalnym i globalnym. Sojusz udziela też politycznego i praktycznego wsparcia Ukrainie. Polska należy do grupy sojuszników najsilniej zaangażowanych w promowanie współpracy oraz reform w takich krajach partnerskich jak Ukraina i Mołdawia oraz na Bałkanach Zachodnich.  Uważamy też, że Sojusz powinien pozostać otwarty na członkostwo krajów zdolnych spełnić ustalone kryteria i aktywnie wspierać aspirantów w ich reformach. Jako kluczowe postrzegamy zacieśnianie współpracy z UE, szczególnie w walce z zagrożeniami hybrydowymi, w dziedzinie budowania odporności oraz w zakresie rozwoju przemysłu obronnego.

Członkostwo w NATO oznacza też dla Polski stałe wzmacnianie własnych zdolności obronnych. Polska stale podnosi jakość swoich sił zbrojnych  oraz wnosi znaczący wkład w realizację sojuszniczych zadań w zakresie zbiorowej obrony i reagowania kryzysowego bez względu na kierunek i charakter zagrożeń. Ma to również wyraz w lokalizacji następujących struktur NATO na terenie naszego kraju: Wielonarodowy Korpus Północ-Wschód w Szczecinie, Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO w Bydgoszczy (JFTC), Zespół Wsparcia Teleinformatycznego NATO w Bydgoszczy, Dowództwo 3 Batalionu Łączności NATO w Bydgoszczy, Centrum Eksperckie Policji Wojskowej NATO w Bydgoszczy, Grupa Integracyjna Sił NATO w Bydgoszczy, Centrum Eksperckie Kontrwywiadu NATO w Krakowie oraz Dowództwo Wielonarodowej Dywizji Północ-Wschód w Elblągu.

{"register":{"columns":[]}}