W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczeństwo globalne

Polska jest zaangażowanym członkiem wspólnoty międzynarodowej i działa aktywnie oraz wielokierunkowo na rzecz poprawy bezpieczeństwa globalnego. Polacy od kilkudziesięciu lat biorą udział w różnych misjach pokojowych i rozjemczych –pod flagą ONZ, a od momentu uzyskania członkostwa w NATO i Unii Europejskiej również i w misjach i operacjach tych organizacji. Priorytetowymi kierunkami zaangażowania operacyjnego polskich sił zbrojnych, funkcjonariuszy i ekspertów cywilnych są państwa Partnerstwa Wschodniego (m.in. w misji wojskowej EUMAM Ukraina, której celem jest szkolenie Sił Zbrojnych Ukrainy i wzmacnianie jej potencjału obronnego; w misji cywilnej EUMA w Armenii; EUMM w Gruzji i EUPM w Mołdowie) oraz  Bałkanów Zachodnich (polscy żołnierze i funkcjonariusze biorą udział w operacji wojskowej EUFOR Althea w Bośni i Hercegowinie, cywilnej misji UE EULEX i operacji stabilizacyjnej NATO KFOR w Kosowie). W różnego rodzaju działania poza granicami kraju na rzecz pokoju, odbudowy i rozwoju jednocześnie zaangażowanych jest kilkuset polskich żołnierzy i ekspertów cywilnych.

Ze względu na skalę zagrożeń i potencjalne skutki dla funkcjonowania państw i społeczeństw, problematyka zagrożeń hybrydowych i cyberbezpieczeństwa szybko nabierają znaczenia globalnego i stają się nieodłączną częścią relacji międzynarodowych. Polska wspiera na arenie międzynarodowej działania na rzecz opracowania i wdrożenia norm odpowiedzialnego zachowania się państw w cyberprzestrzeni, stosowania w niej istniejących zasad prawa międzynarodowego oraz wypracowania środków budowy zaufania między państwami. Kładziemy nacisk na rozwój zdolności oraz koordynację działań w ramach NATO i UE w zakresie cyberbezpieczeństwa i cyberobrony. Współpracujemy także z sojusznikami z NATO i partnerami z UE na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym i zwiększania odporności na tego typu zagrożenia.

​​​​​​​Cywilny wymiar wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej (WPBiO UE)

Cywilny wymiar Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej (WPBiO UE) odnosi się do zewnętrznych działań UE w zakresie zarządzania kryzysowego, w oparciu o art. 42 i art. 43 TUE. Unia Europejska dąży do utrzymania bezpiecznego i stabilnego sąsiedztwa wspierając państwa trzecie w radzeniu sobie z kryzysami i ich konsekwencjami. Realizowane poza granicami UE misje cywilne WPBiO są ważnym elementem odpowiedzi UE na współczesne zagrożenia. Wpisują się w zadania UE realizowane w ramach zarządzania kryzysowego, będąc jednym z kluczowych instrumentów politycznych działań zewnętrznych UE. Z perspektywy Polski aktywny udział w cywilnym wymiarze WPBiO stanowi formę realizacji priorytetów polskiej polityki zagranicznej. Jest on również elementem budowania wewnątrzunijnego bezpieczeństwa poprzez wzmacnianie zdolności i odporności państw trzecich, na terytoriach których swoje mandaty realizują cywilne misje WPBiO.

Cywilny Kompakt WPBiO

9 listopada 2018 r. Rada UE przyjęła konkluzje dotyczące ustanowienia Cywilnego Kompaktu Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (ang. Civilian CSDP Compact). Celem przyjętych uzgodnień było wzmocnienie i usprawnienie cywilnego wymiaru WPBiO poprzez realizację zobowiązań politycznych w latach 2018 – 2022 w oparciu o krajowe plany wdrożeniowe. Następnie, Rada Ministrów przyjęła w dniu 7 lipca 2020 r. Polski krajowy plan wdrożeniowy pn. „Cywilny Kompakt WPBiO - Narodowy Plan Implementacyjny – Polska”. W ramach kontynuacji działań służących wzmocnieniu cywilnego wymiaru bezpieczeństwa oraz opierając się na wytycznych przyjętego w 2022 r. „Strategicznego kompasu na rzecz bezpieczeństwa i obrony” Rada UE przyjęła 22 maja 2023 r. kolejny raz konkluzje aktualizujące cele Cywilnego Kompaktu WPBiO do realizacji w latach 2023 – 2027.

Zobowiązania nowego Cywilnego Kompaktu zostały podzielone na trzy obszary:

  1. usprawnienie zdolności UE do szybkiego i zdecydowanego działania;
  2. zwiększenie bezpieczeństwa państw przyjmujących cywilne misje WPBiO;
  3. intensyfikacja współpracy z państwami przyjmującymi misje oraz z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi.

Podobnie, jak w przypadku Kompaktu z 2018 r., państwa członkowskie zobowiązane są do przygotowania krajowych planów wdrożeniowych. Działania zdefiniowane w Kompakcie obejmują m. in.: zdolność UE do wydelegowania 200 ekspertów w ciągu 30 dni od decyzji Rady; zapewnienie przez PCz zdolności na potrzeby cywilnych misji WPBiO w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym, cybernetycznym oraz zagranicznym manipulacjom informacjami i ingerencjom w informacje; zwiększenie zaangażowania PCz w cywilne misje WPBiO; powołanie regularnego i ustrukturyzowanego procesu rozwoju cywilnych zdolności; zwiększenie liczby kandydatek do cywilnych misji WPBiO; usprawnienie przez PCz krajowych procedur, przepisów oraz zasad finansowania delegowań ekspertów do cywilnych misji UE; wzmocnienie przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) współpracy z NATO w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym, cyberbezpieczeństwa oraz wpływu zmian klimatycznych na bezpieczeństwo.

Materiały

Conclusions of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States, Meeting within the Council, on the Establishment of a Civilian CSDP Compact
CONCLUSIONS​_OF​_THE​_COUNCIL​_AND​_OF​_THE​_REPRESENTATIVES​_OF​_THE​_GOVERNMENTS​_OF​_THE​_MEMBER​_STATES​_MEETING​_WITHIN​_THE​_COUNCIL​_ON​_THE​_ESTABLISHMENT​_OF​_A​_CIVILIAN​_CSDP​_COMPACT.pdf 0.22MB
{"register":{"columns":[]}}