Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2024 roku w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i jednostkach podległych Ministrowi Spraw Zagranicznych
02.06.2025
W 2024 roku do Ministerstwa Spraw Zagranicznych wpłynęło łącznie 9 petycji.
Nie odnotowano wypływu petycji do jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Zagranicznych. Spośród nadesłanych petycji:
- 3 nie spełniały wymogów formalnych określonych w przepisach prawa,
- 3 zostały przekazane – zgodnie z właściwością – do innych organów administracji rządowej,
- 3 zostały rozpatrzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Niniejsza informacja zbiorcza zawiera zestawienie tytułów petycji oraz treści odpowiedzi udzielonych przez Ministerstwo w odniesieniu do petycji rozpatrzonych merytorycznie.
Petycja 1.
Petycja w sprawie wyrażenia zgody w ustawie na ratyfikowanie przez RP protokołu fakultatywnego do Konwencji o Prawach Dziecka ws. procedury składania zawiadomień, przyjętego przez ZONZ Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w dniu 19/12/11.
W odpowiedzi na petycję dotyczącą wznowienia wydawania wiz dla rodzin i bliskich obywateli Białorusi na podstawie zaproszeń „notarialnych”, wystawianych na terytorium RP przez cudzoziemców objętych ochroną międzynarodową i przebywających na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy, uprzejmie informuję, co następuje.
W świetle stosowania umowy między Unią Europejską a Republiką Białorusi o ułatwieniach w wydawaniu wiz (Dz.U.UE.L.2020.180.3), w przypadkach aplikowania o wizę w celu odwiedzin najbliższej rodziny - dokumentem potwierdzającym cel podróży jest, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b tejże umowy, pisemny wniosek osoby zapraszającej (przyjmującej). Pisemnym wnioskiem osoby zapraszającej będzie również dokument o takiej treści, w którym podpis osoby zapraszającej będzie potwierdzony przez notariusza, konsula lub też może to być zaproszenie zarejestrowane w urzędzie wojewódzkim. Podobnie jak w przypadku innych unijnych umów o ułatwieniach wizowych, stosowana jest zasada, iż fakty wskazane w zaproszeniu powinny zostać potwierdzone zgodnie z ustawodawstwem krajowym. Autentyczność podpisu osoby zapraszającej powinna być zatem potwierdzona przez właściwy organ (notariusza) . Konieczne jest również wykazanie, iż osoba zapraszająca legalnie zamieszkuje na terytorium państwa członkowskiego UE oraz czy istnieją wskazane więzy rodzinne, gdyż tylko osoby spełniające te warunki mogą korzystać z uproszczonej procedury zaproszenia.
Realizacją powyższych wymogów jest przedstawienie zaproszenia zarejestrowanego w urzędzie wojewódzkim lub zaproszenia opatrzonego uwierzytelnionym notarialnie podpisem oraz dostarczenie wraz z wnioskiem kopii dokumentów wyjaśniających status zapraszającego, np. zezwolenia na pobyt, a także dokumentów potwierdzających istnienie więzi rodzinnych. Możliwość złożenia wniosku na podstawie zaproszenia potwierdzonego notarialnie jest akceptowana dla osób objętych ochroną międzynarodową, w tym uzupełniającą i posiadających w Polsce status uchodźcy. Niemniej w związku z ograniczeniami kadrowymi w placówkach na Białorusi, wymagany jest uprzedni kontakt z właściwym urzędem konsularnym, ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
Petycja nr 2.
Petycja w sprawie wydawania wiz dla rodzin i bliskich na podstawie zaproszeń notarialnych.
W odpowiedzi na petycję dotyczącą wznowienia wydawania wiz dla rodzin i bliskich obywateli Białorusi na podstawie zaproszeń „notarialnych”, wystawianych na terytorium RP przez cudzoziemców objętych ochroną międzynarodową i przebywających na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy, uprzejmie informuję, co następuje.
W świetle stosowania umowy między Unią Europejską a Republiką Białorusi o ułatwieniach w wydawaniu wiz (Dz.U.UE.L.2020.180.3), w przypadkach aplikowania o wizę w celu odwiedzin najbliższej rodziny - dokumentem potwierdzającym cel podróży jest, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b tejże umowy, pisemny wniosek osoby zapraszającej (przyjmującej). Pisemnym wnioskiem osoby zapraszającej będzie również dokument o takiej treści, w którym podpis osoby zapraszającej będzie potwierdzony przez notariusza, konsula lub też może to być zaproszenie zarejestrowane w urzędzie wojewódzkim. Podobnie jak w przypadku innych unijnych umów o ułatwieniach wizowych, stosowana jest zasada, iż fakty wskazane w zaproszeniu powinny zostać potwierdzone zgodnie z ustawodawstwem krajowym. Autentyczność podpisu osoby zapraszającej powinna być zatem potwierdzona przez właściwy organ (notariusza) . Konieczne jest również wykazanie, iż osoba zapraszająca legalnie zamieszkuje na terytorium państwa członkowskiego UE oraz czy istnieją wskazane więzy rodzinne, gdyż tylko osoby spełniające te warunki mogą korzystać z uproszczonej procedury zaproszenia.
Realizacją powyższych wymogów jest przedstawienie zaproszenia zarejestrowanego w urzędzie wojewódzkim lub zaproszenia opatrzonego uwierzytelnionym notarialnie podpisem oraz dostarczenie wraz z wnioskiem kopii dokumentów wyjaśniających status zapraszającego, np. zezwolenia na pobyt, a także dokumentów potwierdzających istnienie więzi rodzinnych. Możliwość złożenia wniosku na podstawie zaproszenia potwierdzonego notarialnie jest akceptowana dla osób objętych ochroną międzynarodową, w tym uzupełniającą i posiadających w Polsce status uchodźcy, niemniej w związku z ograniczeniami kadrowymi w placówkach na Białorusi, wymagany jest uprzedni kontakt z właściwym urzędem konsularnym, ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
Petycja nr 3.
Petycja w sprawie otworzenia stałej polskiej obecności dyplomatyczno – konsularnej w Kostaryce.
W odpowiedzi na petycję o zmianę okręgu konsularnego dla obywateli Republiki Dominikańskiej lub
o otwarcie urzędu konsularnego tamże, uprzejmie dziękuję za zainteresowanie się tematem jednocześnie informując, iż zgodnie z decyzją nr 166 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie utworzenia Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Panamy właściwość terytorialna dla obywateli Republiki Dominikańskiej została ustanowiona w okręgu konsularnym Konsula RP w Panamie.
Departament Konsularny wraz z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP wnikliwie – na bieżąco – analizuje wszelkie uwarunkowania geopolityczne, społeczne i ekonomiczne mające bezpośredni wpływ na funkcjonowanie urzędów konsularnych i obecność konsularną w różnych częściach świata. Przedmiotowa decyzja była wynikiem wieloetapowych i gruntownych konsultacji oraz badań wewnątrz Ministerstwa. Ustalając okręgi konsularne, Minister Spraw Zagranicznych RP bierze pod uwagę szereg czynników, w tym m.in. stan stosunków politycznych z danym państwem, jak również obsadę kadrową czy infrastrukturę placówek dyplomatycznych
i konsularnych odpowiedzialnych za wydawanie wiz. Uzasadnienie podjęcia takiego rozwiązania jest nadal celowe i pozostaje aktualne, niemniej w przypadku zaistnienia okoliczności, które uzasadnią przyjęcie innego rozwiązania, Ministerstwo Spraw Zagranicznych podejmie w tym kierunku stosowne działania.
Ponadto – odnosząc się do kwestii czynności wizowych – uprzejmie informuję, iż zasadność wprowadzenia ewentualnych zmian okręgów konsularnych lub utworzenia nowych urzędów konsularnych wymaga uwzględnienia polityki migracyjnej państwa polskiego. W lutym bieżącego roku, pod przewodnictwem podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, odbyło się pierwsze, po prawie trzyletniej przerwie, posiedzenie Międzyresortowego Zespołu ds. Migracji, który do końca bieżącego roku ma wypracować strategię migracyjną na lata 2025-2030. Również przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych aktywnie biorą udział w pracach nad ww. dokumentem. Po wejściu w życie ww. dokumentu będzie podlegała analizie aktualna sieć urzędów konsularnych RP i w razie potrzeby będą wprowadzane niezbędne zmiany.