W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Akcja ważenia „dostawczaków” koło Lublina

17.07.2020

72 spośród skontrolowanych 92 pojazdów dostawczych było przeładowanych lub przewoziło towar bez właściwego zabezpieczenia. Zatrzymano również 14 dowodów rejestracyjnych z powodu wykrytych usterek technicznych oraz braku ważnych badań technicznych. To bilans jednodniowej akcji inspektorów lubelskiej Inspekcji Transportu Drogowego i Policji.

Kontrole busów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony przeprowadzono w czwartek (16 lipca) w Kalinówce koło Lublina. Samochody dostawcze sprowadzano do ważenie z okolic lubelskich centrów logistycznych i placów budów. Sprawdzono tonaż 92 busów, z czego aż w 72 przypadkach ujawniono przekroczenie ładowności pojazdów lub niewłaściwe zabezpieczenie ładunku przed przemieszczeniem podczas jazdy. Niechlubny rekordzista przewoził artykuły spożywcze z hurtowni do sklepów i ważył aż dwukrotnie więcej niż powinien, czyli 7 ton. Kierujących przeciążonych busów ukarano mandatami. Mogli odjechać z miejsca kontroli po przeładowaniu nadwyżki towarów na inne samochody.

W trakcie działań ważeniowych sprawdzano również m.in. stan techniczny pojazdów. Z powodu wykrytych usterek, braku ważnych badań technicznych oraz niewłaściwych wpisów dotyczących masy własnej zatrzymano 14 dowodów rejestracyjnych busów.

Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Przekroczenie DMC auta powoduje przede wszystkim znaczne wydłużenie drogi hamowania, a także zwiększa ryzyko utraty stateczności pojazdu podczas zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ma również istotny wpływ na prawidłowe działanie układu kierowniczego, zawieszenia, ogumienia oraz powoduje zwiększenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przeładowywanie busów jest również przejawem nieuczciwej konkurencji w stosunku do licencjonowanych przewoźników, którzy wykonują transport pojazdami o DMC powyżej 3,5 tony.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}