W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nieprawidłowe transporty na wagach ITD

04.05.2020

Ponad 59 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważył zestaw przewożący elementy obciążenia do dźwigu zatrzymany do kontroli w Wielkopolsce. Sporo za dużo ważyły również dwie ciężarówki z szambami betonowymi i drewnem, które zatrzymał patrol łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Piotrkowie Trybunalskim. Za stwierdzone nieprawidłowości przewoźnikom grożą wysokie kary pieniężne.

W środę (29 kwietnia) na drogach krajowych numer 10, 12 i 74 inspektorzy ITD z Piły oraz Piotrkowa Trybunalskiego przeprowadzili działania, których głównym celem było wycofanie z ruchu przeładowanych samochodów. W trakcie działań rekordzistę wagowego zatrzymał patrol wielkopolskiej ITD na odcinku krajowej "dziesiątki". 7-osiowy zestaw ciężarowy z elementami obciążenia dźwigu ważył ponad 59 ton zamiast przepisowych 40. W tym samym miejscu inspektorzy zatrzymali również zespół pojazdów przewożący płyty betonowe, który ważył o ponad 4 tony za dużo. Na wagę pilskiej ITD skierowano również przeładowaną śmieciarkę. W każdym z trzech przeciążonych pojazdów za duża masa ładunku spowodowała przekroczenie dozwolonego nacisku osi napędowych na drogę.

Z kolei inspektorzy łódzkiej ITD zatrzymali na ulicach Piotrkowa Trybunalskiego ciężarówki z nadmiarem przewożonych szamb betonowych i drewna. 5-osiowy zespół pojazdów, przewożący żelbetowe zbiorniki na nieczystości ciekłe, ważył 48 ton zamiast dopuszczalnych 40. Jednocześnie stwierdzono przekroczenie dozwolonego nacisku podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę o 2,5 tony (nacisk wynosił 21,5 tony zamiast 19 ton). O blisko 8 ton był też przeładowany 5-osiowy zestaw składający się z ciągnika siodłowego i naczepy, którym przewożono drewno dłużycowe. W tym przypadku dopuszczalny nacisk podwójnej osi napędowej ciągnika siodłowego był przekroczony o 3,55 tony (nacisk wynosił 22,55 tony zamiast 19 ton).

Na wagę piotrkowskiej ITD skierowano też 4-osiową wywrotkę. Kontrola nie wykazała przekroczenia dopuszczalnego tonażu pojazdu, jednak inspektorzy ujawnili inne nieprawidłowości transportowe oraz wezwali na miejsce inspektora z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Ciężarówka przewoziła odpady biodegradowalne w postaci ziemi zmieszanej z roślinnością. Tymczasem kierowca okazał dokument przewozy, z którego wynikało, że przewozi odpady betonu, gruzu ceglanego i ceramiczne. Samochód nie był oznakowany zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wymagań dla transportu odpadów.

Za stwierdzone nieprawidłowości inspektorzy wielkopolskiej oraz łódzkiej ITD ukarali kierowców mandatami. Wobec przewoźników toczą się postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kar pieniężnych. Pojazdy zostały wycofane z ruchu do momentu rozładowania nadmiaru przewożonego ładunku na inne samochody.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}