W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oświadczenie GITD

07.12.2020

W związku z informacjami opublikowanymi w mediach, dotyczącymi spraw pracowniczych w oddziale Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białej Podlaskiej, GITD informuje, że:

1. Nabory kandydatów na wolne stanowiska pracy w bialskim oddziale GITD były otwarte i konkurencyjne oraz gwarantowały równy dostęp do zatrudnienia dla wszystkich osób zgodnie z przepisami ustawy o służbie cywilnej. Procedura rekrutacji była transparentna i określała przejrzyste kryteria oceny kandydatów służące wyłonieniu najlepszego kandydata do pracy.

2. Proces rekrutacji był dwuetapowy i składał się z testu wiedzy oraz rozmowy kwalifikacyjnej. W skład komisji rekrutacyjnych wchodziło przeważnie od 3 do 5 osób, a wybór kandydatów nie był kwestionowany przez ówczesnego Dyrektora Biura Elektronicznego Poboru Opłat (przekształconego w Biuro Kontroli Opłaty Elektronicznej - BKOE), w ramach którego funkcjonował Wydział Postępowań Administracyjnych II (WP II) w Białej Podlaskiej - Pana Cezarego Jurkowskiego.

3. W związku z wykrytymi nieprawidłowościami w zakresie funkcjonowania WP II BKOE w trybie natychmiastowym odsunięto od obowiązków Naczelnik Wydziału Postępowań Administracyjnych II BKOE Panią Katarzynę P., a następnie odwołano ówczesnego dyrektora BKOE. Ujawnione nieprawidłowości, będące podstawą odwołania ww. pracowników, nie dotyczyły przeprowadzanych naborów na wolne stanowiska pracy.

4. Dziwi fakt, że do czasu odsunięcia od obowiązków Naczelnika Wydziału Postępowań Administracyjnych II oraz odwołania Dyrektora BKOE z zajmowanego stanowiska, osoby te, w okresie ponad trzech lat, nie informowały o podejrzeniu wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości podczas procesów rekrutacji, za które odpowiadały.

5. W związku z informacjami, które wpłynęły do kierownictwa GITD dotyczącymi uzasadnionych podejrzeń stosowania zachowań o znamionach mobbingu wobec pracowników WP II BKOE, Biuro Dyrektora Generalnego GITD przeprowadziło anonimową ankietę wśród pracowników oddziału GITD w Białej Podlaskiej w zakresie podejrzeń stosowania mobbingu. Analiza wyników badania ankietowego wykazała, że w WP II występowały istotne nieprawidłowości w zakresie zarządzania personelem, kultury i organizacji pracy oraz etyki zawodowej. Biorąc pod uwagę uzyskane informacje Dyrektor Generalny GITD 5 października 2020 r. powołał komisję antymobbingową.

6. Po analizie przedstawionych przez pracowników BKOE informacji, wprowadzono zmiany w strukturze wewnętrznej Biura m.in. w celu zwiększenia nadzoru nad poszczególnymi zespołami oraz ich zintegrowania i zapewnienia odpowiednich warunków współpracy. Został zmieniony wewnętrzny regulamin organizacyjny Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej w GITD, w ramach którego funkcjonował dotychczasowy WP II w Białej Podlaskiej.

7. Kierując się dobrem zatrudnionych osób, a także organizacji, dla pracowników GITD przygotowane zostało szkolenie: "Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w zatrudnieniu", którego realizacja poprzez Platformę Szkoleniową Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego rozpoczęła się 15 października 2020 r., w pierwszej kolejności obejmując pracowników biura, w ramach którego funkcjonował WP II w Białej Podlaskiej.

8. Szef Służby Cywilnej został poinformowany o sytuacji, która miała miejsce w Wydziale Postępowań Administracyjnych II BKOE w Białej Podlaskiej. W odpowiedzi do GITD podkreślił, że "(…) kierownictwo GITD odpowiedzialnie i z zaangażowaniem realizuje zadania ukierunkowane na budowanie kultury organizacji opartej na wartościach".

9. Osoby odwołane ze swoich stanowisk, które w dalszym ciągu są pracownikami GITD, próbują destabilizować pracę Urzędu, m.in.: poprzez bezpodstawne pomówienia, zachęcanie innych pracowników do korzystania ze zwolnień lekarskich oraz naciskanie na pracowników, aby nie wykonywali zadań służbowych.

10. Kierownictwo GITD kierując się dobrem pracowników, jak również reputacją instytucji, nie może dopuszczać do sytuacji wywierania jakichkolwiek nacisków przez odwołanych ze swoich stanowisk pracowników.

{"register":{"columns":[]}}