W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szefowie litewskich służb kontrolnych z wizytą w GITD

03.03.2020

O strukturze, działalności i planach Inspekcji Transportu Drogowego, ale też o korzyściach płynących z członkostwa w Euro Contrôle Route, międzynarodowej organizacji, w której Polska sprawuje prezydencję, rozmawiali dziś (3 marca) szefowie litewskich służb kontrolnych transportu z przedstawicielami polskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

Wizyta szefów litewskich służb kontrolnych transportu ciężkiego.

Wizyta Geniusa Lukošiusa, dyrektora Lithuanian Transport Safety Administration oraz jego zastępcy Tomasa Kolendy w Polsce w siedzibie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego była okazją do wymiany informacji na temat procedur kontrolnych, ale też zapoznania się ze strukturą polskiej ITD.

Początki historii Inspekcji Transportu Drogowego w Polsce sięgają 2001 roku. Wówczas weszła w życie ustawa o transporcie drogowym, na mocy której powołano wyspecjalizowaną służbę kontrolną, która ma zapewniać uczciwą konkurencję w transporcie drogowym, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska - informował Michał Rzemieniewski, dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego w GITD.

Przedstawiono nie tylko historię oraz proces kształtowania się Inspekcji, ale przede wszystkim aktualną strukturę i plany na przyszłość, m.in. dotyczące zakupu nowoczesnego sprzętu. Zwrócono uwagę na działania edukacyjno-informacyjne prowadzone przez Inspekcję oraz system szkolenia inspektorów ITD.

ITD wykrywa obecnie ok. 80% naruszeń. To bardzo wysoki odsetek. Tak dobre efekty są osiągane właśnie dzięki wysokiemu poziomowi kształcenia. Jesteśmy wyspecjalizowaną służba, która jest w stanie zapewnić uczciwą konkurencję w transporcie drogowym- powiedział Łukasz Bryła, zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Polska jest też członkiem Euro Contrôle Route - europejskiej organizacji - do której obecnie należy 16 państw: 14 członków i 2 o statusie obserwatora. ECR zrzesza służby kontrolne transportu drogowego państw europejskich, które współpracują na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego, uczciwej konkurencji i warunków pracy w transporcie drogowym. Od 1 lipca ubiegłego roku GITD sprawuje prezydencję w tej organizacji. Jednym z ważniejszych zadań, jakie teraz realizuje polska prezydencja, jest koordynowanie przekształcenia Euro Contrôle Route w Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej (EUWT). Po przekształceniu siedziba organizacji zostanie przeniesiona z Brukseli do Hagi. To nie jedyna zmiana. O zaletach członkostwa w EUWT mówiła Urszula Nowinowska, dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora GITD, która pełni też funkcję Prezydenta ECR.

Państwa, które są lub będą będą członkami Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej, pozyskają większe możliwości wpływania na kształt prawa unijnego w zakresie transportu ciężkiego. To ważne również z punktu widzenia interesów poszczególnych krajów. EUWT będzie organizacją apolityczną i niezależną finansowe - wyliczała Urszula Nowinowska.

Możliwość przystąpienia do EUWT otrzymają państwa, które mają służby kontrolujące transport ciężki i graniczą przynajmniej z jednym krajem członkowskim UE. Teraz z tego przywileju mogą korzystać tylko kraje, w których działają inspekcje drogowe.

Szefowie litewskich służb kontrolnych zapewnili, że rozpatrzą możliwość dołączenia do Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej. Dla Geniusa Lukošiusa była to już kolejna wizyta w Polsce. Jak mówił, na przestrzeni lat Inspekcja Transportu Drogowego zmieniła się znacząco.

Polska zrobiła bardzo dużo w ostatnich latach. Pamiętam moje odwiedziny sprzed lat i mam porównanie - podsumował Genius Lukošiusa, dyrektor Lithuanian Transport Safety Administration.

W trakcie spotkania przedstawiono również informacje dotyczące organizacji procesu poboru opłat drogowych oraz planów związanych z budową Nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat. O planach rozbudowy oraz wpływie na bezpieczeństwo ruchu drogowego systemu fotoradarowego mówił także przedstawiciel Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}