Aktywny wypoczynek w ostatni wakacyjny weekend – piknik „Z nauką za pan brat”

03.09.2023

Ostatni wakacyjny weekend już prawie za nami. Młodsi i starsi mieszkańcy Lubelszczyzny postanowili go spędzić w aktywny sposób, uczestnicząc w pikniku „Z nauką za pan brat”. Wśród wielu atrakcji, które czekały na odwiedzających, były m.in. warsztaty Mobilnych Laboratoriów Przyszłości, pokazy filmu „Kartka z Powstania” w technologii VR oraz Mobilne Laboratorium Centrum Nauki Kopernik: Naukobus i Planetobus.

Minister Czarnek stoi i mówi do mikrofonu, za nim na estradzie z stoi duża grupa kolorowo ubranych dzieci.

Podczas pikniku naukowego na błoniach Politechniki Lubelskiej szef MEiN podkreślał, że lubelska uczelnia aktywnie uczestniczy w wielu projektach i partnerstwach naukowych. Wśród nich ważne miejsce zajmuje Sieć Politechniczna Via Carpatia realizowana we współpracy z Politechniką Białostocką i Politechniką Rzeszowską.

Jednocześnie Minister Edukacji i Nauki zapowiedział kolejne projekty, z którymi będą mierzyli się naukowcy z Politechniki Lubelskiej. Pierwszym z nich będzie przygotowanie silników dla polskich wozów bojowych, a drugim Centrum Robotyki i Automatyki.

– W Politechnice Lubelskiej powstanie Centrum Robotyki i Automatyki, na które przeznaczymy ok. 10 mln zł. To decyzja Ministerstwa Edukacji i Nauki – poinformował.

Piknik „Z nauką za pan brat”

Tuż przed pierwszym dzwonkiem dzieci i młodzież z Lubelszczyzny mogły rozwijać swoją kreatywność, odkrywać nowoczesne technologie i zjawiska otaczającego nas świata. To wszystko w ramach pikniku „Z nauką za pan brat”, który zorganizowano na terenach zielonych wokół Politechniki Lubelskiej. Tematami przewodnimi wydarzenia były: nauka, rozwój i innowacja. Piknik przygotowało Stowarzyszenie Bezpieczny Wschód. Patronat nad wydarzeniem objął Minister Edukacji i Nauki.

• Mobilne Laboratoria Przyszłości – nowoczesne technologie bez tajemnic

Mobilne Laboratoria Przyszłości (MLP) to przestrzeń na rozwijanie kreatywności i kompetencji cyfrowych przy wykorzystaniu najnowocześniejszego sprzętu multimedialnego. Edukatorzy MLP przygotowali m.in. ćwiczenia z programowania robota, drukowania w 3D oraz odkrywania świata w technologii VR.

• Innowacyjna historia – podróż do czasów powstania

Pokaz filmu „Kartka z Powstania” to propozycja dla wszystkich miłośników historii. Dzięki specjalnym goglom i słuchawkom widzowie mogli poczuć emocje, które towarzyszyły powstańcom warszawskim w sierpniu 1944 r. To prawdziwa podróż w czasie i żywa lekcja historii opowiedziana językiem nowoczesnych technologii.

• Mobilne Laboratorium Centrum Nauki Kopernik: Naukobus i Planetobus

Na uczestników pikniku czekały także Naukobus i Planetobus, czyli mobilne laboratoria z kilkudziesięcioma eksponatami przygotowanymi przez zespół animatorów z Centrum Nauki Kopernik. W tym miejscu dzieci w praktyczny sposób mogły poznawać tajniki różnych dziedzin nauki, tj. biologii, fizyki, chemii czy informatyki.

Foto: Kazimierz Kożuch, SAF PL