W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Struktura organizacyjna

Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)

Dyrekcja

Dyrektor: Olga Jarmołowicz
Zastępca dyrektora: Joanna Robak
Zastępca dyrektora: Łukasz Teterycz

Kontakt

tel. (22) 52 92 725
e-mail: sekretariat.bdg@mnisw.gov.pl

Zadania

BDG odpowiada za realizowanie zadań w zakresie zapewnienia ciągłości funkcjonowania Ministerstwa, w tym zadań z zakresu organizacji wewnętrznej Ministerstwa, prawa pracy i realizacji polityki personalnej.

Do zakresu działania BDG należy w szczególności:

  1. opracowywanie i wdrażanie rozwiązań w zakresie polityki personalnej, zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym sprawy związane z rozwojem zawodowym oraz nawiązaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy pracowników Ministerstwa, sprawy związane z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych oraz projektowanie, analiza i kontrola bieżącego wydatkowania środków z funduszu wynagrodzeń, a także zapewnienie działania służby bezpieczeństwa i higieny pracy;
  2. realizacja procesu udzielania zamówień publicznych w Ministerstwie;
  3. prowadzenie spraw dotyczących organizacji Ministerstwa, w tym opracowywanie projektu statutu, regulaminu organizacyjnego, zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa i zmian tych aktów oraz wykazu jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, prowadzenie ewidencji upoważnień i pełnomocnictw oraz opiniowanie regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych i monitorowanie ich aktualności;
  4. koordynowanie spraw z zakresu bezpieczeństwa informacji, w tym dotyczących ochrony danych osobowych w Ministerstwie;
  5. budowa, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych w Ministerstwie i zapewnienie ich bezpieczeństwa oraz realizowanie zadań w zakresie cyberbezpieczeństwa;
  6. funkcjonowanie i rozwój systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją;
  7. koordynowanie przygotowania i modyfikowanie usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego, usług udostępnianych przez Ministra na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP) lub usług w innym systemie teleinformatycznym, w tym przygotowywanie wniosków o umieszczenie lub zaktualizowanie wzorów dokumentów elektronicznych w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz administrowanie kontem Ministerstwa na ePUAP;
  8. zapewnienie obsługi finansowej Ministra jako dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia, w tym prowadzenie rachunkowości, księgowości, sprawozdawczości i obsługi bankowej oraz naliczanie wynagrodzeń pracowników i rozliczanie umów zlecenia;
  9. obsługa administracyjno-logistyczna komórek organizacyjnych, w tym dokonywanie zakupów na potrzeby Ministerstwa;
  10. gospodarowanie mieniem Ministerstwa i zarządzanie nieruchomościami pozostającymi w trwałym zarządzie Ministerstwa, w tym planowanie i realizacja inwestycji i remontów oraz prowadzenie spraw związanych z bieżącą eksploatacją nieruchomości;
  11. zapewnienie ochrony fizycznej budynku Ministerstwa, w tym funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego w Ministerstwie, oraz ochrony przeciwpożarowej;
  12. prowadzenie kancelarii ogólnej Ministerstwa i archiwum zakładowego Ministerstwa;
  13. koordynowanie obsługi w Ministerstwie osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, w tym zapewnienie środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2023 r. poz. 20);
  14. prowadzenie rejestru aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
  15. prowadzenie i redagowanie stron intranetowych Ministerstwa.

BDG zapewnia obsługę:

  1. działalności komisji dyscyplinarnej dla członków korpusu służby cywilnej i rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa;
  2. organizacyjną i wspiera w realizacji zadań inspektora ochrony danych, który podlega bezpośrednio Ministrowi.
 
Biuro Ministra (BM)

Dyrekcja

Dyrektor: Rafał Tomasik
Zastępca dyrektora: Katarzyna Matkowska

Kontakt

tel. (22) 52 92 687
e-mail: sekretariat.bm@mnisw.gov.pl

Zadania

BM odpowiada za koordynację spraw związanych z zapewnieniem obsługi członków Kierownictwa Ministerstwa oraz prowadzenie spraw z zakresu kształtowania polityki informacyjnej i promocyjnej Ministra i Ministerstwa, w tym medialnej.

Do zakresu działania BM należy w szczególności:

  1. koordynowanie opracowywania materiałów, informacji i zestawień zbiorczych dla Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych;
  2. koordynowanie spraw parlamentarnych, w tym współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, ich organami oraz posłami i senatorami, a także koordynowanie udzielania odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie;
  3. prowadzenie wykazu prac legislacyjnych Ministra i sprawozdawczości w tym zakresie;
  4. koordynowanie zgłaszania projektów aktów prawnych i dokumentów programowych opracowanych w Ministerstwie do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów oraz do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów;
  5. koordynowanie prac nad projektami dokumentów rządowych opracowanymi w Ministerstwie na etapie Komitetu Społecznego Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
  6. koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych opracowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej, przekazanych na etapie uzgodnień, Komitetu Społecznego Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
  7. obsługa udziału Ministra, Sekretarza Stanu lub podsekretarzy stanu w posiedzeniach Komitetu Społecznego Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
  8. realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych i podejmowanie działań dotyczących współpracy Ministerstwa w tym zakresie z właściwymi organami lub podmiotami, w tym zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
  9. prowadzenie spraw dotyczących zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa w dziale administracji rządowej – szkolnictwo wyższe i nauka;
  10. koordynowanie spraw dotyczących składania wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych pracownikom jednostek nadzorowanych przez Ministra oraz prowadzenie spraw dotyczących przyznawania medali „Zasłużony dla Nauki Polskiej Sapientia et Veritas”;
  11. obsługa funkcjonowania niektórych organów pomocniczych Ministra, w tym Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Komitetu Polityki Naukowej;
  12. delegowanie przedstawicieli Ministra do międzyresortowych zespołów oraz komisji, komitetów i rad powoływanych przez podmioty zewnętrzne, z wyłączeniem międzyresortowych zespołów, o których mowa w § 25 ust. 2 pkt 2;
  13. realizacja zadań związanych z nadzorem Ministra nad fundacjami, dla których Minister został wskazany jako organ nadzorujący;
  14. koordynowanie w Ministerstwie postępowania z podmiotami wykonującymi działalność lobbingową w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248);
  15. wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1090);
  16. zapewnianie obsługi sekretariatów członków Kierownictwa Ministerstwa;
  17. prowadzenie i udostępnianie rejestru instytucji kultury, których organizatorem jest Minister;
  18. koordynowanie realizacji zadań wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej;
  19. koordynowanie spraw związanych z przyznawaniem patronatów Ministra lub z uczestnictwem Ministra w komitetach honorowych;
  20. realizacja zadań związanych z komunikacją zewnętrzną i wewnętrzną;
  21. organizowanie konferencji prasowych członków Kierownictwa Ministerstwa;
  22. obsługa prac rzecznika prasowego Ministra;
  23. współpraca z jednostkami nadzorowanymi przez Ministra w zakresie działań promocyjnych;
  24. opracowywanie materiałów oraz wydawnictw informacyjnych i promocyjnych;
  25. monitorowanie obecności problematyki szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych tematów z zakresu działalności Ministerstwa w środkach masowego przekazu;
  26. współpraca z Centrum Informacyjnym Rządu i komórkami informacyjnymi innych urzędów i instytucji;
  27. prowadzenie i redagowanie stron internetowych Ministerstwa oraz strony podmiotowej Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej.

3. Realizację zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych zapewnia pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, który podlega bezpośrednio Ministrowi.

 
Departament Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki (DAP)

Dyrekcja

Dyrektor: Barbara Szelewa-Kropiwnicka
Zastępca dyrektora: Ewelina Walendziak-Genco

Zadania

DAP odpowiada za koordynowanie spraw związanych z prowadzeniem analiz strategicznych i planowaniem strategicznym na potrzeby Ministra i Ministerstwa oraz popularyzację nauki.

Do zakresu działania DAP należy w szczególności:

  1. koordynowanie spraw związanych z prowadzeniem analiz i programowaniem zmian systemowych w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki;
  2. realizacja zadań związanych z popularyzacją nauki i wyników działalności naukowej, w tym wyników badań naukowych i osiągnięć naukowych;
  3. zwiększanie świadomości i zainteresowania społeczeństwa działalnością naukową, w tym rozwojem technologicznym i odkryciami naukowymi;
  4. realizacja inicjatyw Ministra w zakresie popularyzacji nauki i wyników działalności naukowej, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych, oraz współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi na rzecz szkolnictwa wyższego i nauki, w tym jednostkami samorządu terytorialnego;
  5. oordynowanie przygotowywania planu działalności Ministra i sprawozdania z jego wykonania;
  6. koordynowanie realizacji spraw z zakresu zarządzania ryzykiem;
  7. prowadzenie spraw dotyczących programu Nauka dla Ciebie oraz inicjatywy SOWA, realizowanych we współpracy z Centrum Nauki Kopernik;
  8. przyznawanie i rozliczanie środków finansowych w ramach zadań zleconych przez Ministra, a także realizację inicjatyw Ministra niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych;
  9. prowadzenie spraw dotyczących przyznawania i rozliczania środków finansowych na finansowanie projektów w ramach programów i przedsięwzięć Ministra dedykowanych wsparciu humanistyki.
Departament Budżetu i Finansów (DBF)

Dyrekcja

Dyrektor: Jarosław Oliwa
Zastępca dyrektora: Katarzyna Iracka
Zastępca dyrektora: Hanna Żarnowska
Zastępca dyrektora: Elżbieta Żebrowska

Kontakt

tel. (22) 52 92 319
e-mail: sekretariat.dbf@mnisw.gov.pl

Zadania

DBF odpowiada za obsługę Ministra i Ministerstwa pod względem finansowym.

Do zakresu działania DBF należy w szczególności:
  1. zapewnienie obsługi finansowej Ministra jako dysponenta części budżetowych 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, 67 – Polska Akademia Nauk oraz 90 – Akademia Kopernikańska, w tym:
    1. opracowywanie planu dochodów i wydatków budżetu państwa oraz monitorowanie stopnia realizacji tych planów,
    2. prowadzenie rachunkowości, księgowości i sprawozdawczości oraz obsługi bankowej, z wyłączeniem spraw z zakresu dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
  2. realizacja zadań Ministra w zakresie przyznawania:
    1. subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego, a także dokonywania zwiększeń wysokości tych subwencji, z wyłączeniem zwiększeń subwencji na działalność bieżącą instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz,
    2. dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej oraz jej rozliczania;
  3. obsługa finansowa decyzji, umów i innych dokumentów, na podstawie których Minister przyznał środki finansowe na:
    1. inwestycje związane z działalnością naukową oraz z kształceniem w uczelniach publicznych,
    2. projekty realizowane w ramach programów i przedsięwzięć Ministra,
    3. zadania z zakresu międzynarodowej współpracy naukowej,
    4. projekty realizowane z udziałem środków finansowych pochodzących z funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych na lata 2014–2020 oraz perspektywy finansowej na lata 2021–2027;
    5. finansowanie działalności Centrum GovTech i Instytutu Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich;
  4. finansowanie działalności Krajowej Reprezentacji Doktorantów;
  5. prowadzenie spraw dotyczących programów naprawczych realizowanych w uczelniach publicznych;
  6. finansowanie działalności Narodowego Centrum Nauki, Centrum Łukasiewicz i Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Departament Innowacji i Rozwoju (DIR)

Dyrekcja

Dyrektor: Michał Doligalski
Zastępca dyrektora: Michał Goszczyński
Zastępca dyrektora: Izabela Najda-Jędrzejewska

Kontakt

Tel. (22) 52 92 517
Email: sekretariat.dir@mnisw.gov.pl

Zadania

DIR odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu innowacji, polityki rozwoju i informatyzacji w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki oraz realizację programu „Horyzont Europa 2021–2027”.

Do zakresu działania DIR należy w szczególności:
  1. opracowywanie, aktualizacja i opiniowanie dokumentów strategicznych i programowych z zakresu innowacyjności;
  2. realizowanie zadań związanych z działalnością centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
  3. realizowanie, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
  4. prowadzenie spraw dotyczących rozwoju infrastruktury informatycznej szkolnictwa wyższego i nauki, w tym koordynowanie funkcjonowania i rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on oraz Zintegrowanego Systemu Usług dla Nauki – Obsługa Strumieni Finansowania;
  5. zarządzanie dostępem użytkowników oraz obsługa ich kont w systemach teleinformatycznych, o których mowa w pkt 4, oraz innych systemach przygotowywanych przez Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy na potrzeby systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
  6. realizacja zadań w ramach Programu GovTech Polska w zakresie właściwości Ministra;
  7. koordynacja realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
  8. realizacja zadań związanych z rozwojem ekosystemu sztucznej inteligencji w Polsce w zakresie właściwości Ministra;
  9. koordynowanie wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
  10. wdrażanie rozwiązań w zakresie dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, wydawanych w postaci elektronicznej;
  11. obsługa przedstawiciela Ministra w:
    1. Komitecie do Spraw Umów Offsetowych i Komitecie Offsetowym, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi oraz jednostkami nadzorowanymi przez Ministra,
    2. Komitecie Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji;
  12. koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych na etapie rozpatrywania ich przez komitet, o którym mowa w pkt 11 lit. b;
  13. prowadzenie spraw dotyczących programu „Doktorat wdrożeniowy” oraz innych programów i przedsięwzięć Ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych;
  14. realizacja obowiązków wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 1409);
  15. prowadzenie spraw z zakresu organizacji i funkcjonowania instytutów badawczych, w tym obsługi komisji dyscyplinarnej do spraw pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów badawczych przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
  16. programowanie i wdrażanie perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata:
    a) 2014–2020, w tym programu „Horyzont 2020” i „Euratom 2019–2020”,
    b) 2021–2027, w tym programu „Euratom 2021–2025” i „Horyzont Europa 2021–2027”;
  17. realizacja regionalnych programów operacyjnych w ramach funduszy europejskich na lata 2021–2027 (RPO) oraz realizacja projektów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG), z wyłączeniem projektów realizowanych przez DPI, o których mowa w § 24 ust. 2 pkt 3;
  18. prowadzenie spraw dotyczących strategicznej infrastruktury badawczej.
DIR prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad:
  1. Centrum GovTech;
  2. Centrum Łukasiewicz;
  3. Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
  4. Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym.
Departament Kontroli i Audytu (DKA)

Dyrekcja

Dyrektor: Monika Rytel
Zastępca dyrektora: Jolanta Tryszkiewicz

Kontakt

tel. (22) 529 25 70
e-mail: sekretariat.bka@mnisw.gov.pl

Zadania

DKA odpowiada za realizację zadań związanych z prowadzeniem kontroli i audytu wewnętrznego.

Do zakresu działania DKA należy w szczególności:

  1. prowadzenie kontroli:
    1. jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra,
    2. podmiotów, które otrzymały środki budżetu państwa z części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, 67 – Polska Akademia Nauk oraz 90 – Akademia Kopernikańska,
    3. podmiotów, w stosunku do których Minister uzyskał uprawnienia kontrolne na podstawie przepisów odrębnych lub zawartych umów;
  2. koordynowanie spraw związanych z kontrolami zewnętrznymi przeprowadzanymi w Ministerstwie;
  3. monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych w związku z kontrolami, o których mowa w pkt 1 i 2;
  4. prowadzenie kontroli zleconych przez Prezesa Rady Ministrów, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224);
  5. koordynowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem korupcji;
  6. przyjmowanie skarg, wniosków i petycji wpływających do Ministerstwa oraz koordynowanie ich rozpatrywania i załatwiania;
  7. prowadzenie spraw dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym obsługa komisji dyscyplinarnej przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez Ministra.

W strukturze DKA działa funkcjonalnie niezależna i wyodrębniona komórka audytu wewnętrznego, do której zadań należy w szczególności:

  1. prowadzenie audytu wewnętrznego;
  2. koordynowanie realizacji spraw z zakresu kontroli zarządczej, dotyczących samooceny kontroli zarządczej i oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej;
  3. obsługa organizacyjna komitetu audytu dla działu administracji rządowej – szkolnictwo wyższe i nauka.
 
Departament Nauki (DN)

Dyrekcja

Dyrektor: Izabela Stępień
Zastępca dyrektora: Patrycja Gutowska
Zastępca dyrektora: Tomasz Piotrowski

Kontakt

Tel. (22) 529 23 29
E-mail: sekretariat.dn@mnisw.gov.pl

Zadania

DN odpowiada za finansowanie i organizację systemu prowadzenia działalności naukowej.

Do zakresu działania DN należą w szczególności sprawy:

  1. przyznawania i rozliczania środków finansowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra dedykowanych wsparciu międzynarodowej współpracy naukowej, których obsługa jest powierzona DN;
  2. przyznawania i rozliczania środków finansowych na:
    1. finansowanie inwestycji związanych z działalnością naukową,
    2. finansowanie utrzymania aparatury naukowo-badawczej lub stanowisk badawczych, unikatowych w skali kraju oraz specjalnej infrastruktury informatycznej, mających istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa;
  3. ewaluacji jakości działalności naukowej i przyznawania kategorii naukowych, sporządzania wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych oraz wykazu wydawnictw recenzowanych monografii naukowych uwzględnianych przy tej ewaluacji, a także współpracy z Komisją Ewaluacji Nauki;
  4. programów „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, „Regionalna inicjatywa doskonałości” i „Wsparcie dla czasopism naukowych” oraz przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”;
  5. kształcenia doktorantów, w tym ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich;
  6. nadawania stopni i tytułu w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, w tym realizacji zadań wynikających z uprawnień kontrolnych Ministra nad Radą Doskonałości Naukowej;
  7. ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym obsługi Krajowej Komisji Etycznej do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach;
  8. Polskiej Akademii Nauk, jej instytutów naukowych i innych jednostek organizacyjnych w zakresie należącym do właściwości Ministra.

DN realizuje zadania dotyczące spraw związanych z etyką w prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych oraz koordynuje współpracę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w zakresie umów o udzielenie pożyczek na finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych.

DN prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad:

  1. Instytutem Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich;
  2. Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
  3. Narodowym Centrum Nauki;
  4. Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury.
 
Departament Organizacji Uczelni, Kształcenia i Spraw Studenckich (DSW)

Dyrekcja

Dyrektor: Marcin Czaja
Zastępca dyrektora: Monika Kubiak
Zastępca dyrektora: Marzena Rosadzińska
Zastępca dyrektora: Szymon Sala

Kontakt

Tel. (22) 529 23 20
E-mail: sekretariat.dsw@mnisw.gov.pl

Zadania

DSW odpowiada za realizowanie zadań w zakresie zapewnienia warunków organizacyjnoprawnych funkcjonowania uczelni i kształcenia na studiach, systemu stypendialnego dla studentów oraz nadzoru nad zgodnym z prawem działaniem uczelni, z wyłączeniem spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.

Do zakresu działania DSW należą w szczególności sprawy:

  1. uczelni, w zakresie ich organizacji, systemu kształcenia na studiach, w tym spełniania warunków do prowadzenia studiów oraz udzielania pozwoleń na utworzenie studiów, a także zgodności działania uczelni z prawem;
  2. tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
  3. tworzenia, przekształcania i likwidacji federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
  4. przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa oraz legitymacji studenckich;
  5. studentów;
  6. świadczeń finansowanych ze środków finansowych na szkolnictwo wyższe i naukę dla studentów;
  7. kredytów studenckich;
  8. stypendiów Ministra dla studentów i wybitnych młodych naukowców;
  9. pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
  10. wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
  11. nagród za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku.
 
Departament Prawny (DP)

Dyrekcja

Dyrektor: Wojciech Ulitko
Zastępca dyrektora: Mariusz Lenard
Zastępca dyrektora: Bogusława Sztorc

Kontakt

tel. (22) 52 92 525
e-mail: sekretariat.dp@mnisw.gov.pl

Zadania

DP odpowiada za obsługę Ministra i Ministerstwa pod względem legislacyjnym i prawnym.

Do zakresu działania DP należy:

  1. obsługa legislacyjna Ministra i Ministerstwa, w szczególności:
    1. opracowywanie projektów ustaw, rozporządzeń i aktów wewnętrznych wydawanych przez Prezesa Rady Ministrów i Radę Ministrów, jeżeli ich opracowanie należy do właściwości Ministra, oraz rozporządzeń wydawanych przez Ministra, a także prowadzenie prac legislacyjnych dotyczących tych projektów,
    2. opiniowanie pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów:
      • zarządzeń, informacji, komunikatów, obwieszczeń i ogłoszeń wydawanych przez Ministra, podlegających ogłoszeniu w dzienniku urzędowym,
      • komunikatów Ministra o ustanowieniu programów i przedsięwzięć,
      • aktów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
    3. opracowywanie projektów obwieszczeń w sprawie ogłoszenia tekstów jednolitych aktów normatywnych,
    4. przedkładanie do podpisu Ministra projektów aktów prawnych oraz projektów obwieszczeń w sprawie ogłoszenia tekstów jednolitych aktów normatywnych,
    5. kierowanie do ogłoszenia aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz obwieszczeń w sprawie ogłoszenia tekstów jednolitych aktów normatywnych,
    6. prowadzenie redakcji Dziennika Urzędowego Ministra Nauki;
  2. obsługa prawna Ministra i Ministerstwa, w szczególności:
    1. opiniowanie wykładni przepisów prawnych, dokonywanej przez inne komórki organizacyjne w ramach ich zadań,
    2. sporządzanie opinii prawnych na potrzeby komórek organizacyjnych,
    3. opiniowanie, na wniosek komórek organizacyjnych, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym, w tym projektów decyzji i innych aktów administracyjnych,
    4. prowadzenie spraw sądowych Ministra i Ministerstwa oraz spraw przed Trybunałem Konstytucyjnym,
    5. opiniowanie projektów umów i porozumień, których stroną jest Minister lub Ministerstwo, z wyjątkiem umów i porozumień sporządzonych według ustalonego wzoru lub przez komórki organizacyjne mające zapewnioną obsługę prawną radcy prawnego;
  3. koordynowanie opracowywania i uzgadniania projektów stanowisk w sprawach prowadzonych przez Komisję Europejską oraz w sprawach przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Trybunałem Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).
Departament Programów Naukowych i Inwestycji (DPI)

Dyrekcja

Dyrektor: Alicja Steć
Zastępca dyrektora: Dariusz Juszczyński
Zastępca dyrektora: Grzegorz Kusy

Kontakt

Tel. (22) 529 23 41
email: sekretariat.dpi@mnisw.gov.pl

Zadania

DPI odpowiada za ustanawianie oraz obsługę programów i przedsięwzięć Ministra, finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych, programowanie i wdrażanie projektów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz realizację inicjatyw Ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych.

Do zakresu działania DPI należy w szczególności:

  1. prowadzenie spraw dotyczących przyznawania i rozliczania środków finansowych:
    1. na finansowanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych,
    2. stanowiących pomoc de minimis, przyznanych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra,
    3. na finansowanie projektów realizowanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz inne jednostki organizacyjne działające na rzecz upowszechniania nauki – w ramach programów i przedsięwzięć Ministra z zakresu upowszechniania nauki,
    4. na finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych.
  2. rozliczanie środków finansowych stanowiących pomoc de minimis, przyznanych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87) na działalność upowszechniającą naukę;
  3. projektowanie i wdrażanie projektów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej), niezastrzeżone do właściwości innych komórek organizacyjnych.
  4. realizacja inicjatyw Ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych, w tym podejmowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi na rzecz szkolnictwa wyższego i nauki.
 
Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM)

Dyrekcja

Dyrektor: Magdalena Maciejewska
Zastępca dyrektora: Wojciech Dziedzic
Zastępca dyrektora: Przemysław Skrodzki

Kontakt

Tel. (22) 529 22 66
e-mail: sekretariat.dwm@mnisw.gov.pl

Zadania

DWM odpowiada za obsługę Ministra i Ministerstwa pod względem współpracy międzynarodowej w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki oraz realizację programu „Erasmus+”.

Do zakresu działania DWM należy w szczególności:

  1. projektowanie i podejmowanie działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;
  2. koordynowanie udziału przedstawicieli Ministra w pracach międzyresortowych zespołów odpowiedzialnych za współpracę międzynarodową;
  3. realizacja zadań Ministra w zakresie systemu poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego i koordynacji działań związanych z nauką języka polskiego w szkołach wyższych za granicą;
  4. realizacja zadań Ministra w zakresie systemu uznawalności wykształcenia i koordynowania systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce;
  5. współpraca z krajowymi i zagranicznymi podmiotami w zakresie polityki migracyjnej;
  6. prowadzenie spraw dotyczących Akademii Kopernikańskiej, w tym:
    1. planowanie i realizacja budżetu państwa w części 90 – Akademia Kopernikańska,
    2. zatwierdzanie rocznego planu finansowego i rocznego sprawozdania finansowego,
    3. ocena sprawozdania z działalności,
    4. przyznawanie i rozliczanie środków finansowych;
  7. prowadzenie spraw dotyczących Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika w zakresie jej organizacji, kształcenia na studiach, w tym spełniania warunków do prowadzenia studiów oraz udzielania pozwoleń na utworzenie studiów, a także zgodności jej działania z prawem;
  8. realizacja współpracy z Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta w zakresie międzynarodowej wymiany akademickiej;
  9. prowadzenie spraw dotyczących Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, w tym rozwoju europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego i Procesu Bolońskiego;
  10. obsługa przedstawiciela Ministra w Komitecie do Spraw Europejskich;
  11. koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych na etapie rozpatrywania ich przez komitet, o którym mowa w pkt 10;
  12. organizacja zagranicznych podróży służbowych realizowanych na potrzeby Ministra.

DWM prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad:

  1. Akademią Kopernikańską;
  2. Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;
  3. Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.
 
Gabinet Polityczny Ministra (GPM)

Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra (GPM) należy zapewnienie politycznej obsługi Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie.

Zuzanna Hazubska - szefowa Gabinetu Politycznego Ministra
Informacja dotycząca pracownika zatrudnionego w GPM - dokument dostępny, skan

Adrian Godlewski - doradca w Gabinecie Politycznym Ministra
Informacja dotycząca pracownika zatrudnionego w GPM - dokument dostępny, skan

Urszula Nawrocka - doradca w Gabinecie Politycznym Ministra
Informacja dotycząca pracownika zatrudnionego w GPM - dokument dostępny, skan

 

 

UWAGA!
Informacje trafiają do departamentów za pośrednictwem ich sekretariatów albo za pośrednictwem sekretariatu Biura Ministra.

Prosimy o podpisywanie się (imię, nazwisko, instytucja) pod przesyłanymi pytaniami.

Materiały

Schemat organizacyjny MNiSW - stan na 10 stycznia 2024 r.
20240110​_Schemat​_organizacyjny​_MNiSW​_012024-2.pdf 0.54MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.01.2024 09:01 Piotr Zieliński
Wytwarzający/ Odpowiadający:
administrator.gov.pl
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Struktura organizacyjna 39.0 25.04.2024 12:09 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 38.0 18.04.2024 12:58 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 37.0 04.04.2024 13:15 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 36.0 04.04.2024 13:07 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 35.0 02.04.2024 07:18 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 34.0 28.03.2024 14:56 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 33.0 28.03.2024 07:56 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 32.0 27.03.2024 11:17 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 31.0 13.03.2024 07:50 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 30.0 07.03.2024 11:06 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 29.0 06.03.2024 16:10 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 28.0 04.03.2024 13:11 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 27.0 01.03.2024 14:08 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 26.0 28.02.2024 10:45 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 25.0 27.02.2024 11:12 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 24.0 22.02.2024 15:14 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 23.0 12.02.2024 09:19 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 22.0 09.02.2024 14:37 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 21.0 09.02.2024 12:06 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 20.0 09.02.2024 10:40 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 19.0 09.02.2024 10:12 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 18.0 09.02.2024 09:44 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 17.0 08.02.2024 16:36 Ewelina Stanios-Korycka
Struktura organizacyjna 16.0 06.02.2024 07:11 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 15.0 05.02.2024 11:00 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 14.0 02.02.2024 14:34 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 13.0 01.02.2024 11:26 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 12.0 01.02.2024 07:48 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 11.0 23.01.2024 14:07 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 10.0 22.01.2024 13:53 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 9.0 19.01.2024 11:32 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 8.0 18.01.2024 14:00 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 7.0 12.01.2024 14:42 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 6.0 10.01.2024 15:24 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 5.0 09.01.2024 07:39 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 4.0 08.01.2024 12:22 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 3.0 08.01.2024 11:44 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 2.0 08.01.2024 09:02 Piotr Zieliński
Struktura organizacyjna 1.0 08.01.2024 09:01 Piotr Zieliński

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}