W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dostępność

Deklaracja dostępności serwisu 

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zobowiązuje się zapewnić dostępność strony internetowej gov.pl zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do serwisu internetowego gov.pl/nauka

Data publikacji strony internetowej: 2020.12.31

Data ostatniej dużej aktualizacji: 2024.01.03

Strona internetowa jest w części zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Przygotowanie deklaracji dostępności

Data sporządzenia deklaracji: 2020.12.31.

Data ostatniego przeglądu deklaracji: 2023.05.30.

Oświadczenie sporządzono dnia 2022.11.29. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą odpowiedzialną jest Piotr Zieliński, adres poczty elektronicznej pomoc@mnisw.gov.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 22 50 17 165. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dane teleadresowe siedziby Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

tel. 22 52 92 718

fax. 22 52 92 792

e-mail: kancelaria@mnisw.gov.pl

ul. Wspólna 1/3

00-529 Warszawa

Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.

INFORMACJA O DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  • W części filmów nie ma napisów dla osób niesłyszących i Głuchych. Wszystkie nowe filmy dodawane na naszej stronie mają już takie napisy.
  • Dokumenty archiwalne opublikowane na stronie przed 23 września 2018 r. nie są dostępne. Nie mamy prawnego obowiązku dostosowywania tych dokumentów. Jeżeli potrzebujesz dostępu do nich skontaktuj się z nami i wskaż dokładnie, o które z nich Ci chodzi i jak powinniśmy je dostosować.
  • „Wirtualny spacer” nie jest dostępny cyfrowo. Zapewnienie dostępności tej funkcji oznacza bardzo wysokie koszty, które oceniliśmy jako „nadmierne obciążenie” opisane w ustawie o dostępności cyfrowej.  Oceniliśmy to na podstawie Analizy kosztów dostępności cyfrowej funkcji wirtualnego spaceru (PDF)

INFORMACJA O DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ

Budynek znajduje się w ścisłym centrum Warszawy, w dzielnicy Śródmieście, otoczony ulicami: Wspólną, Kruczą, Hożą oraz Placem Trzech Krzyży. Do Ministerstwa można dojechać samodzielnie lub środkami komunikacji publicznej: metrem linią M1 (przystanek Centrum), tramwajem (przystanek Krucza 05 i 06 oraz Hoża 03 i 04) lub autobusem (przystanki: Pl. Trzech Krzyży 03 i 52, Krucza 01 i 02 lub Wspólna 01 i 02).

Do budynku prowadzą 3 wejścia. Wejście główne do budynku od ul. Hożej 20 i dwa wejścia do budynku od ul. Wspólnej. Dla gości przeznaczone jest wejście główne. Wejście dostosowane jest do korzystania przez osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich.

Recepcja znajduje się w holu naprzeciw wejścia głównego do budynku. W celu umożliwienia osobie niesłyszącej wyposażonej w aparat słuchowy odbiór dźwięku poprzez cewkę (T) recepcja została wyposażona w pętlę indukcyjną. Recepcja znajduje się na wprost drzwi wejściowych i posiada stanowisko umożliwiające wygodną obsługę osób na wózkach. Po lewej stronie od wejścia znajduje się szatnia, po prawej poczekalnia dla gości i osób oczekujących, wyposażona w dystrybutor wody.

W holu, nad stanowiskiem recepcyjnym, znajdują się elektroniczne tablice informacyjne, wyświetlające dane w sposób kontrastowy, na wysokości umożliwiającej odczyt przez osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich lub osoby niskiego wzrostu. Dalsze przejście do budynku zabezpieczone jest bramkami, przez które może przejechać osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim. Goście i interesanci poruszają się po budynku w asyście ochrony lub pracownika departamentu/biura merytorycznego w sprawie.

W budynku znajdują się 4 windy, przystosowane dla osób z niepełnosprawnością, poruszających się na wózkach i niewidomych – klawisze pięter podświetlane są kolorami kontrastowymi i są oznaczone  pismem punktowym dla osób niewidomych (alfabetem Braille’a). Kabiny nadają komunikaty głosowe, informujące o położeniu windy oraz otwieraniu i zamykaniu drzwi oraz są wyposażone krzesełka chowane w ścianie. Dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich jest zapewniony dostęp do wszystkich korytarzy i pomieszczeń na wszystkich kondygnacjach budynku, tj. na parterze i na piętrach I – V. Progi w przejściu z korytarza do pomieszczeń biurowych są wyrównane z poziomem podłogi. W wyjątkowych przypadkach wysokość progu jest zgodna z obowiązującymi przepisami i nie przekracza 2 cm. Progi są wyróżnione kolorystycznie.

W budynku znajdują się dwa ciągi komunikacyjne pionowe (schody) po prawej i lewej stronie budynku. Stopnie (pierwszy i ostatni) schodów oznaczone są pasami ostrzegawczymi koloru żółtego. Poręcze schodów oznaczone są pismem punktowym dla osób niewidomych (alfabetem Braille’a), informującym osoby niewidome, poruszające się w nieznanym otoczeniu, dokąd prowadzą schody. Poręcz środkowa o biegu ciągłym pełni rolę drogi ewakuacyjnej dla osób niewidomych, natomiast poręcz zewnętrzna o biegu nieciągłym pełni dla tych osób rolę drogi komunikacyjnej.

Toaleta dla osób z niepełnosprawnością znajduje się na parterze w skrzydle po prawej stronie budynku (strona wschodnia budynku). Zainstalowano w niej przycisk alarmowy umożliwiający wezwanie pomocy oraz nasadkę toaletową z podłokietnikami umożliwiającą korzystanie z WC.

Przy wjeździe na parking przed szlabanem, po lewej stronie, znajduje się megafon z przyciskiem wzywającym dla osób z niepełnosprawnością.

Przed budynkiem, na parkingu Ministerstwa, wyznaczono i oznakowano 1 miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością. W okolicy wjazdu na parking Ministerstwa (przed szlabanem, na ul. Hożej) dostępne są również oznaczone znakiem pionowym dwa ogólnodostępne miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością. Miejsce postojowe na parkingu Ministerstwa jest zintegrowane z ciągiem komunikacyjnym (chodnik). Chodnik przy wejściu głównym do budynku jest obniżony do poziomu gruntu i przystosowany dla osób z niepełnosprawnością. Krawężnik chodnika jest wyróżniony kolorystycznie. Ruchem na parkingu Ministerstwa zarządza pracownik ochrony, który - na żądanie - udziela pomocy w zakresie korzystania z miejsca parkingowego i dostępu do budynku.

Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem przewodnikiem osoby niewidomej lub niedowidzącej oraz psem asystentem osoby niepełnosprawnej ruchowo. Budynek nie jest oznaczony piktogramem informującym o tej możliwości.

W budynku znajdują oznaczenia w druku powiększonym dla osób słabowidzących (droga do wyjścia głównego z budynku – na parterze). Na piątym piętrze znajdują się dwa fotele do ewakuacji osób z niepełnosprawnościami oraz nieprzytomnych.

Budynek wyposażono w system ostrzegania pożarowego DSO (Dźwiękowy System Ostrzegania). Procedury ewakuacyjne uwzględniają pomoc osobom ze szczególnymi potrzebami.

Kontakt dla osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego udostępnia osobom doświadczającym trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się następujące formy kontaktu z urzędem:
Fax: (22) 52 92 792
E-mail: pomoc@mnisw.gov.pl

Od dnia 4 marca 2024 zapewniamy dostęp do tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online poprzez połączenie z usługą Tłumacz Migam.

Link do usługi Tłumacz Migam

Link do połączenia znajduje się w prawym górnym rogu strony internetowej.

Usługa działa od poniedziałku do piątku od godziny 8:00 do 16:00.

Dostęp obejmuje komunikację zdalną poprzez dedykowaną podstronę internetową w domenie www.tlumacz.migam.org i jest finansowany przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Tłumacz po nawiązaniu połączenia wideo przez stronę internetową wykona połączenie telefoniczne w imieniu osoby niesłyszącej.

Usługa działa wprost z przeglądarek internetowych bez konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania.

Usługa ta jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu 8:00 - 16:00.

W siedzibie Ministerstwa zapewniamy dostęp do usług tłumacza PJM, SJM i SKOGN. Chęć skorzystania z takiej usługi należy zgłosić co najmniej na 3 dni robocze przed planowanym spotkaniem w urzędzie.

Ministerstwo udostępnia dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy, w formie dostępnej dla osób uprawnionych, na ich wniosek. Osoba uprawniona ma również prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej (trzeciej) w kontaktach z urzędem.

INFORMACJA DODATKOWA

  1. Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab.
  2. Nawigacja jest też przyjazna dla osób niewidomych dzięki wzorcowym tytułom podstron, porządkującej funkcji nagłówków oraz innym udogodnieniom wprowadzonym pod kątem czytników ekranów.
  3. W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności. To pozwala na wygodną obsługę serwisu np. użytkownikom niepełnosprawnym ruchowo czy w znacznym stopniu niedowidzącym.
  4. Linki - także te prowadzące do serwisów zewnętrznych - zawsze otwierają się w tym samym oknie. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoją przeglądarką.
  5. Zadbaliśmy o odpowiedni kontrast tekstu do tła. Dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.
  6. Staramy się pisać zrozumiałe teksty oraz formatować je w sposób zgodny z zasadami dostępności.
  7. Zdjęcia i grafiki w serwisie mają alternatywne opisy, aby ich treść była dostępna dla osób niewidomych oraz osób które nie wyświetlają grafiki na przykład na urządzeniach mobilnych.
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
04.03.2024 12:31 Piotr Zieliński
Pierwsza publikacja:
22.12.2023 22:27 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}