Nauka w Polsce

Article List

16.11.2018

Szef PAK Brona: polski rynek systemów rakietowych przeżywa renesans

Polski rynek związany z systemami rakietowymi przeżywa renesans - powiedział PAP prezes Polskiej Agencji Kosmicznej dr hab. Grzegorz Brona. W drugiej połowie listopada br. na poligonie w Drawsku planowane jest wystrzelenie prototypu rakiety suborbitalnej Bigos 4, przygotowanej przez SpaceForest.
15.11.2018

Odkryto superziemię wokół najbliższej pojedynczej gwiazdy

Gwiazda Barnarda, jedna z najbliższych gwiazd względem Słońca, posiada planetę. Odkrycie zostało ogłoszone w najnowszym numerze czasopisma „Nature”. Wśród autorów publikacji jest polski astronom z Uniwersytetu Warszawskiego - dr hab. Marcin Kiraga.
14.11.2018

Nawet 1 mln osób w Polsce nie wie, że choruje na cukrzycę

Już co najmniej 3 mln Polaków chorują na cukrzycę, ale nawet 1 mln spośród nich nie zdaje sobie z tego sprawy, bo nie ma wciąż wykrytej choroby – alarmuje Polskie Stowarzyszenie Diabetyków z okazji obchodzonego 14 listopada Światowego Dnia Cukrzycy.
14.11.2018

Naukowcy z PW ochronią budynki przed trzęsieniami ziemi

Sposób na ochronę budynków przed wstrząsami sejsmicznymi, wykorzystujący tzw. płyny zagęszczane ścinaniem - to pomysł grupy naukowców z Politechniki Warszawskiej. Został on ostatnio doceniony na międzynarodowych targach na Tajwanie.
12.11.2018

Polscy archeolodzy odkryli najstarszą świątynię w rejonie Zatoki Perskiej

Najstarsza świątynia w rejonie Zatoki Perskiej ma ponad 7 tys. lat. Odkrył ją właśnie polsko-kuwejcki zespół archeologów w Kuwejcie. Ta budowla to ewenement, bo kolejna świątynia na tym obszarze jest młodsza o kilka tysięcy lat - uważają odkrywcy.
11.11.2018

Powstrzymanie epidemii księgosuszu w Polsce w latach 1921-1922

Z powodu epizootii księgosuszu (pomoru bydła) w Polsce w ciągu trzech miesięcy pierwszej połowy 1920 r. padło ponad 40 000 sztuk bydła. Powstrzymanie rozprzestrzeniania choroby księgosuszu (pestis bovum; cattle plague; Typhus bovum contagiosus) szerzącej się z Rosji, trzeba uznać za jedno z największych osiągnięć naukowych, organizacyjnych i ekonomicznych odradzającej się polskiej państwowości.
11.11.2018

100 lat temu zakończyła się I wojna światowa

100 lat temu, 11 listopada 1918 r., w wagonie sztabowym w Compiegne, gdzie mieściła się kwatera marszałka Francji Ferdynanda Focha, podpisano zawieszenie broni pomiędzy aliantami a Niemcami, kończące I wojnę światową. Światowy konflikt, który pochłonął życie prawie 10 mln żołnierzy, radykalnie zmienił oblicze ówczesnego świata.
08.11.2018

Bogactwo polszczyzny w Wielkim słowniku języka polskiego PAN

W 2018 roku zakończył się drugi etap pracy nad Wielkim słownikiem języka polskiego PAN, opracowywanym w Instytucie Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk w Krakowie przez zespół językoznawców pod kierunkiem prof. dr. hab. Piotra Żmigrodzkiego. WSJP PAN, udostępniany bezpłatnie za pośrednictwem internetu (www.wsjp.pl), liczy obecnie 70 tysięcy haseł.
07.11.2018

Start studenckiego satelity PW-Sat2 planowany na 19 listopada

Satelita PW-Sat2, zbudowany przez studentów Politechniki Warszawskiej, 19 listopada br. ma się znaleźć na orbicie. W kosmos wyniesie go rakieta Falcon 9, która wystartuje z Kalifornii (USA). Najważniejszym zadaniem PW-Sat2 będzie przetestowanie żagla deorbitacyjnego.
06.11.2018

Kuny domowe są obecne w północno-wschodniej Polsce zaledwie od 40 lat

Kuny domowe pojawiły się w północno-wschodniej Polsce bardzo niedawno, zaledwie w ciągu ostatnich 40 lat - wynika z nowych badań dotyczących tego gatunku. "To duże zaskoczenie, gdyż w powszechnym mniemaniu wydaje nam się, że kuny domowe żyły w naszym otoczeniu od zawsze" - mówi Anna Wereszczuk z IBS PAN.
1