W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Analiza wydatków na cyfryzację w edukacji

06.02.2024

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego analizuje wydatki na realizację projektów Instytutu Badań Edukacyjnych zwiększających poziom cyfryzacji edukacji. Temat ten był przedmiotem konferencji prasowej z udziałem podsekretarz stanu w MNiSW Marii Mrówczyńskiej, sekretarz stanu w MEN Katarzyny Lubnauer oraz dyrektora IBE Macieja Jakubowskiego.

Pod półokrągłym oknem stoi wiceminister Lubnauer i dyrektor IBE w granatowym garniturze, przed nimi stoi wiceminister Mrówczyńska która mówi do mikrofonu na stojaku i trzyma w ręku czerwoną teczkę.

Badanie projektów dotyczących cyfryzacji edukacji

Podczas spotkania wiceminister Maria Mrówczyńska przedstawiła wyniki analiz i raportów dotyczących programów realizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Badania zostały wykonane dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przez Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI).

– W latach 2022-2023 w ramach Pionu Cyfryzacji Edukacji i Nauki IBE było realizowanych ok. 11 projektów. Były to projekty typowo informatyczne oraz projekty o bardziej miękkim charakterze. Projekty informatyczne to przede wszystkim projekt edukacja.gov.pl oraz projekty, które miały ułatwiać wymianę informacji pomiędzy nauczycielami, uczniami oraz środowiskiem akademickim. Patrząc na efekty tego raportu, można powiedzieć, że projekty nie działają albo – jeśli działają – to mają ograniczoną funkcjonalność.

Na realizację zadań przeznaczono ponad 40 mln zł.

Szukanie odpowiednich rozwiązań

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaprezentowała również propozycje rozwiązań, które mogłyby usprawnić działanie wdrożonych projektów.

– Istnieje wiele niepewności, jeżeli chodzi o prawa autorskie, które są przypisane do wykonanych projektów, jak również tego, czy te projekty w ogóle są potrzebne. Z punktu widzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, możemy przyjąć pewne rozwiązania. Takim rozwiązaniem jest np. wyszukiwarka uczelni, która co prawda jest w o wiele większym zakresie komponowana niż nasza wyszukiwarka studiów, ale istnieje możliwość przejęcia. W związku z tym, że na projekty zostały wydatkowane środki publiczne, nie chcielibyśmy też, aby były one zapomniane.

Wiceminister Maria Mrówczyńska wspomniała również o planach dalszych analiz dotyczących takich projektów jak: e-rekrutacje czy e-usługi, które nie są gotowe do produkcyjnego uruchomienia. 

Wideo

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}