W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Apel do rektorów w sprawie kształcenia medycznego i prowadzenia szkoleń dla kadry medycznej

06.11.2020

Minister Edukacji i Nauki zaapelował w liście do rektorów uczelni nadzorowanych przez MEiN, prowadzących kierunki medyczne, o prowadzenie szkoleń dla personelu medycznego - przed i podyplomowych na potrzeby przygotowywania kadry medycznej do udzielania świadczeń chorym na COVID-19 z wykorzystaniem Centrów Symulacji Medycznej. Minister zalecił także udostępniać Centra Symulacji Medycznej dla ćwiczeń i krótkich kursów.

Sylwetka lekarza ze stetoskopem w ręku.

Centra Symulacji Medycznej

Centra te powinny być udostępniane także dla ćwiczenia obsługi respiratora i czynności z zakresu intensywnej terapii, w tym krótkich kursów podyplomowych. Szczególnie istotne jest przygotowanie studentów kształcących się na ostatnim roku studiów przygotowujących do wykonywania zawodów medycznych, w szczególności na kierunkach: lekarskim, pielęgniarstwo oraz ratownictwo medyczne.

Ważne jest również dostosowanie harmonogramu szkolenia praktycznego prowadzonego z wykorzystaniem Centrów Symulacji Medycznej w sposób umożliwiający uzyskanie umiejętności niezbędnych w walce z epidemią.

Znowelizowane rozporządzenie

Minister przypomniał w piśmie do rektorów, że 27 października br. weszła w życie nowelizacja  rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, która umożliwia studentom kierunków medycznych udzielanie wsparcia podmiotom leczniczym lub służbom sanitarno-epidemiologicznym w ramach walki z epidemią.

Studenci, którzy w roku akademickim 2020/2021 wykonywali czynności w ramach zadań w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, mogą ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w związku z osiągnięciem efektów uczenia się podczas wykonywania tych czynności.

Materiały

List do rektorów uczelni nadzorowanych przez MEiN prowadzących kierunki medyczne
20201106​_Pismo​_do​_Rektorów​_ws​_szkoleń​_kadry​_med​_(30102020).pdf 0.57MB
Materiały pomocnicze do prowadzenia szkoleń dla personelu medycznego kierowanego do pracy z pacjentami chorymi na COVID-19 – udostępnione przez Ministerstwo Zdrowia
20201106​_Zestawienie​_materiałów​_MZ.pdf 0.23MB
Zalecenia diagnostyki i terapii zakażeń SARS-CoV-2 Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych
20201106​_Zalecenia​_diagnostyki​_i​_terapii​_zakażeń​_SARS-CoV-2​_Polskiego​_Towarzystwa​_Epidemiologów​_i​_Lekarzy​_Chorób​_Zakaźnych.pdf 0.24MB
Program kursu z intensywnej terapii
20201106​_Program​_kursu​_z​_intensywnej​_terapii.pdf 0.57MB
{"register":{"columns":[]}}