Ruszył cykl debat o nauce – inauguracja na Politechnice Śląskiej
03.03.2025
Z inicjatywy Sekretarza Stanu Marka Gzika rozpoczął się ogólnopolski cykl debat „Porozmawiajmy o polskiej nauce”, którego celem jest otwarty dialog na temat przyszłości szkolnictwa wyższego i badań naukowych w Polsce. Pierwsze spotkanie, inaugurujące tę ważną dyskusję, odbyło się na Politechnice Śląskiej i zgromadziło szerokie grono przedstawicieli środowiska akademickiego. W wydarzeniu uczestniczyli wiceminister Marek Gzik oraz dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Jerzy Małachowski.
Spotkanie było okazją do wymiany opinii na temat planowanych reform w polskim systemie nauki i szkolnictwa wyższego. – Chcę rozmawiać o tym, co naprawdę ważne, o wyzwaniach, możliwościach i kierunkach zmian – podkreślił wiceminister, zachęcając środowisko akademickie do aktywnego udziału w dyskusji. Dodał, że obecnie w resorcie toczą się dyskusje na temat zmian w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
– W tej chwili trwają rozmowy na temat nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Rozmawiamy też o Polskiej Akademii Nauk. Jednym z najważniejszych tematów jest ewaluacja – mówił.
Wśród proponowanych zmian znalazły się m.in. modyfikacje kryteriów ewaluacji oraz listy punktowanych czasopism naukowych. Wiceminister zaznaczył również, że nauka i innowacje są kluczowe dla rozwoju polskiej gospodarki. – Premier Donald Tusk wskazał na naukę i innowacje, jako filary rozwoju polskiej gospodarki. Właśnie dlatego musimy rozmawiać o tym, jak polska nauka ma wyglądać za 5 lub 10 lat – dodał.
Nowa oferta NCBR
Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Jerzy Małachowski przedstawił plany dotyczące wspierania współpracy nauki z biznesem. – Mamy świadomość, że po latach nienajlepszego zarządzania, musimy odbudować wizerunek tej instytucji. Przedstawiamy nową ofertę pod hasłem „Gospodarka oparta na wiedzy” – zapowiedział. Wśród propozycji NCBiR znalazły się programy finansowania projektów związanych z obronnością, transformacją energetyczną oraz sztuczną inteligencją.
Głos środowiska akademickiego
Podczas debaty zwrócono uwagę na problemy z finansowaniem badań, niedobór ekspertów oceniających projekty oraz trudności w pozyskiwaniu środków unijnych.
– Po wysłuchaniu tych wszystkich uwag, wyciągniemy konstruktywne wnioski przedstawimy decydentom, aby te ważne głosy zostały wzięte pod uwagę przy wprowadzaniu kolejnych zmian w szkolnictwie wyższym i nauce – podsumował.
Otwarte konsultacje w całej Polsce
Cykl „Porozmawiajmy o polskiej nauce” nie jest jednorazowym wydarzeniem, lecz szeroko zakrojoną inicjatywą, która obejmie kluczowe ośrodki akademickie w całym kraju. Każde spotkanie ma na celu stworzenie przestrzeni do merytorycznej wymiany poglądów i wspólnego wypracowania rozwiązań dla najważniejszych wyzwań stojących przed szkolnictwem wyższym i sektorem badawczym.
Kolejne spotkania będą organizowane w różnych miastach, a do udziału zapraszani są wszyscy zainteresowani przyszłością polskiej nauki – studenci, pracownicy uczelni, eksperci oraz przedstawiciele instytucji badawczych i gospodarki.