W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ewaluacja szkół doktorskich coraz bliżej

20.03.2024

Komisja Ewaluacji Nauki ogłosiła harmonogram ewaluacji szkół doktorskich obejmujący IV kwartał 2024 r. Rusza także nabór kandydatów na ekspertów dokonujących ewaluacji.

Widok na salę, przy stole siedzi trzech mężczyzn w garniturach, za nimi wbudowany w ścianę wielki ekran z napisem Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Gwarancja jakości kształcenia w szkołach doktorskich

Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich to jeden z elementów mających gwarantować wysoką jakość i efektywność kształcenia doktorantów w szkołach doktorskich. Została zapowiedziana wraz z reformą systemu nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce i wprowadzeniem nowego systemu kształcenia doktorantów w szkołach doktorskich.

Z końcem roku akademickiego 2023/2024 minie pierwsze pięć lat od rozpoczęcia kształcenia doktorantów przez utworzone wówczas szkoły. Pozwoli to rozpocząć pierwsze ewaluacje – kolejne powinny odbywać się nie rzadziej niż co 6 lat.

Ewaluację przeprowadza Komisja Ewaluacji Nauki (KEN) i jest w tym obszarze całkowicie niezależna – to eksperci powołani przez Przewodniczącego KEN dokonują oceny jakości kształcenia, a o wyniku tej oceny rozstrzyga uchwała KEN.

Pierwsze szkoły doktorskie objęte ewaluacją

Na marcowym posiedzeniu plenarnym Komisja Ewaluacji Nauki podjęła uchwałę w sprawie harmonogramu ewaluacji jakości kształcenia na IV kwartał 2024 r. Obejmuje on pierwszych 15 szkół doktorskich.

– Komisja Ewaluacji Nauki właśnie wyznaczyła harmonogram ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich. W Polsce jest łącznie ok. 150 tego typu jednostek. Pierwszej ocenie zostanie poddanych 15 z nich. Ocena rozpocznie się w październiku tego roku. My już teraz podajemy listę szkół, aby mogły one odpowiednio wcześnie do tej oceny się przygotować – mówi prof. Filip M. Szymański, przewodniczący KEN. – Po raz pierwszy w historii będziemy ewaluowali szkoły doktorskie – dodaje.

Wyznaczone do pierwszej oceny szkoły doktorskie prowadzone przez następujące podmioty/podmioty wiodące:

L.p. Podmiot prowadzący szkołę doktorską / Podmiot wiodący Szkoła doktorska
1 Akademia Katolicka w Warszawie Szkoła Doktorska Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie
2 Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie Szkoła doktorska w dyscyplinie ekonomia i finanse, nauki prawne i nauki o zarządzaniu i jakości
3 Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Szkoła doktorska
4 Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku Szkoła doktorska
5 Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie Szkoła Doktorska Nauk o Kulturze Fizycznej
6 Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Szkoła Doktorska IPPT PAN
7 Narodowe Centrum Badań Jądrowych Szkoła Doktorska
8 Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Szkoła Doktorska Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
9 Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Szkoła Doktorska
10 Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu Szkoła Doktorska Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
11 Uniwersytet Medyczny w Łodzi Międzynarodowa Szkoła Doktorska Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
12 Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych
13 Uniwersytet Morski w Gdyni Szkoła Doktorska Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
14 Uniwersytet SWPS Szkoła Doktorska Nauk Społecznych i Humanistycznych
15 Uniwersytet w Białymstoku Szkoła Doktorska Nauk Społecznych


Podmioty prowadzące szkoły doktorskie ujęte w harmonogramie otrzymają w IV kwartale 2024 r. od Przewodniczącego KEN zawiadomienie o rozpoczęciu ewaluacji wzywające do złożenia w terminie 12 tygodni raportu samooceny. Odtąd cały proces ewaluacji będzie się toczył z wykorzystaniem Systemu Ewaluacji Szkół Doktorskich, tzw. SEDok. To w nim aktywowany zostanie dla podmiotu formularz raportu samooceny.

Nabór na ekspertów rozpoczęty

Równocześnie KEN ogłosiła uruchomienie naboru kandydatów na ekspertów do przeprowadzenia ewaluacji. Zainteresowane osoby – posiadające znaczący dorobek naukowy lub artystyczny oraz biegłą znajomość języka angielskiego – mogą dokonać zgłoszenia swojej kandydatury na eksperta. Zgłoszenia dokonuje się samodzielnie we własnym imieniu, wykorzystując do tego celu formularz online znajdujący się na stronie SEDok.

Kto może wejść w skład zespołu oceniającego?

Zespół oceniający jakość kształcenia w szkole doktorskiej będzie składał się z od 4 do 7 ekspertów, w zależności od stopnia złożoności szkoły doktorskiej. W skład takiego zespołu każdorazowo wejdzie:

  • minimum jeden członek KEN (w roli przewodniczącego takiego zespołu),
  • inni eksperci wyłonieni właśnie spośród kandydatów, którzy dokonali samodzielnego zgłoszenia, w tym co najmniej jeden zatrudniony w zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej,
  • jeden doktorant wybrany spośród kandydatów wskazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów.

Pomocne materiały informacyjne

Szczegółowe informacje dotyczące dokładnych wymagań na eksperta oraz zadań, jakie stoją przed ekspertami prezentują poniższe materiały:  

  1. Wymagania do roli eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich
  2. Informator – Rola eksperta w ewaluacji jakości kształcenia w szkole doktorskiej

Zachęcamy również do obejrzenia krótkiego filmu instruktażowego, który dodatkowo objaśni nie tylko przebieg ewaluacji, ale i proces dokonania zgłoszenia swojej kandydatury na eksperta.

Materiały dostępne są także w angielskiej wersji językowej.

Wywiad z przewodniczącym KEN

O komentarz do tematu ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich poprosiliśmy przewodniczącego Komisji Ewaluacji Nauki prof. dra hab. Filipa M. Szymańskiego.

Jakie są wyzwania Komisji Ewaluacji Nauki w związku z ewaluacją szkół doktorskich?

- Przed chwilą dokonała się rzecz historyczna. Po raz pierwszy Komisja Ewaluacji Nauki przyjęła uchwałę, która wyznaczyła harmonogram ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich. KEN wyznaczyła pierwsze 15 szkół. Po raz pierwszy w historii będziemy ewaluowali te jednostki . Tak jak obiecywaliśmy i tak jak zapowiadał minister Dariusz Wieczorek i wiceminister Maciej Gdula – początkiem marca podamy tę listę. Zgodnie z tą obietnicą tę listę podajemy.

Jak będzie wyglądał proces ewaluacji?

- Ocena jakości kształcenia szkół doktorskich rozpocznie się w październiku. My już wcześniej podajemy listę 15 jednostek, aby mogły one odpowiednio wcześnie do tej oceny się przygotować. Oprócz tego rusza system, który z jednej strony będzie służył KEN, z drugiej strony – posłuży wyznaczonej komisji. Ta komisja będzie 4-7 osobowa, w zależności od wielkości szkoły. Platforma posłuży również samej szkole do wypełnienia formularza samooceny. W następnej kolejności komisja wyznaczona do oceny danej szkoły zapozna się z nim. Później będzie wizytacja, a nie po niej - pierwszy raport, do którego szkołą będzie się odnosiła. Potem szkoła dostanie dwa tygodnie na zgłoszenie wyjaśnień i uwag do tego dokumentu. Następnie zespół zaprezentuje ostateczną wersję raportu, który jest podstawą wydania uchwały przez Komisję Ewaluacji Nauki. Wynik oceny – pozytywny lub negatywny – będzie zawarty w uchwale KEN.

Zachęcamy ekspertów do przesyłania zgłoszeń. System umożliwia indywidualne zgłaszanie się zarówno ekspertów polskich, jak i międzynarodowych.

Czy wybrane do ewaluacji szkoły doktorskie są zróżnicowane?

- Wybrane do oceny jakości kształcenia szkoły doktorskie są zróżnicowane. Lista obejmuje 15 jednostek - od Akademii Katolickiej w Warszawie, po Uniwersytet SWPS czy Uniwersytet Medyczny w Łodzi. Tych szkół doktorskich mamy obecnie w Polsce ok. 150. Potencjalnie ocena wszystkich szkół doktorskich zakończy się w 2029 r. KEN ocenia szkołę po 5 latach od jej utworzenia. Ten dobór to zatem nie tylko zróżnicowanie, ale też moment startu funkcjonowania tych jednostek.

Jakie będą kolejne działania KEN w zakresie ewaluacji?

- Już na majowym posiedzeniu wyznaczymy koleje 30 szkół do oceny na 2025 r. Kolejne jednostki również będą miały odpowiednio dużo czasu, żeby do tej oceny się przygotować.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}