W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konferencja Fundusze Europejskie dla dostępności – 5 lat programu „Dostępność Plus”

19.04.2023

Sekretarz Stanu w MEiN Marzena Machałek wzięła udział w konferencji poświęconej realizacji programu „Dostępność Plus”. W swoim wystąpieniu wiceminister zwróciła uwagę na rosnącą liczbę dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Mówiła także o dodatkowych środkach przeznaczonych na zatrudnianie specjalistów .

Przy małych białych stolikach siedzi wiceminister Machałek w różowej marynarce, kobieta w niebieskiej marynarce i mężczyzna w garniturze, wiceminister mówi do trzymanego w ręku mikrofonu, na stolikach stoją żółte tulipany w wazonach, przed stolikami na krzesłach siedzą ludzie.

– Program „Dostępność Plus” wywołał dużą dyskusję na temat problemu osób ze specjalnymi potrzebami, dzieci ze specjalnymi potrzebami oraz tego, jakie zsynchronizowane, skoordynowane działania podjąć, by poprawić tę sytuację – powiedziała wiceminister.

Sekretarz Stanu w MEiN wskazała na rosnącą liczbę uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zarówno w szkołach specjalnych, jak i ogólnodostępnych. Przypomniała, że liczba dzieci z szerokim spektrum autyzmu wzrosła w ciągu ostatnich 11 lat dziesięciokrotnie.

Jak zaznaczyła wiceminister Marzena Machałek, specjalne potrzeby są różne, a szkoła powinna na nie odpowiadać, współpracować z rodzicami w adekwatny sposób. W większości dzieci ze specjalnymi potrzebami uczą się one w szkołach ogólnodostępnych razem ze swoimi rówieśnikami: – Dzisiaj 69 proc. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest w szkołach ogólnodostępnych - wskazała. 

Wiceminister Marzena Machałek przywołała badania dotyczące przyczyń zaburzeń psychicznych u dzieci. Jako jedną z nich wskazała specjalne potrzeby edukacyjne i brak odpowiedniego wsparcia zarówno rodziny, jak i dziecka. Podkreśliła, jak ważne jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Mówiła także o środkach przeznaczonych na zatrudnianie specjalistów w szkołach.  

–  1 mld 800 mln zł na zatrudnienie specjalistów w szkołach ogólnodostępnych i przedszkolach. Nie będzie efektywnej edukacji, jeśli dzieci i nauczyciele nie dostaną specjalistycznego wsparcia. We wrześniu 2022 r. mieliśmy ok. 22 tys. specjalistów w szkołach i placówkach ogólnodostępnych, dzisiaj mamy 42 tys., tj. prawie 80 proc. więcej i to jest bardzo ważne – podkreśliła wiceminister.

Sekretarz Stanu mówiła o wyszkolonych w ramach projektów unijnych asystentach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tworzeniu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW), czyli wspieraniu przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie doskonalenia kompetencji kadry i zapewnienia dzieciom możliwości pełnego rozwoju. Powstały już 23 takie placówki. Przeznaczono dodatkowe 0,5 mld zł na utworzenie ok. 200-300 SCWEW.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}