W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Laboratoria Przyszłości” i „Aktywna tablica” – budujemy kompetencje przyszłości, budząc kreatywność i pasje uczniów – relacje ze szkół

26.05.2023

Programy „Laboratoria Przyszłości” i „Aktywna tablica” na dobre zagościły w polskich szkołach. Wyposażenie zakupione dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Edukacji i Nauki pozwala uczniom zdobyć konkretne umiejętności, rozwinąć talenty, odnaleźć pasje, szukać nieoczywistych rozwiązań, a także nauczyć się efektywnej pracy w grupie.

Kolaż ze zdjęciami przedstawiaj ącymi uczniów przy różnych sprzętach multimedialnych, na dole logotypy Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz programów Laboratora Przyszłosci i Aktywna Tablica

Szkoła Podstawowa nr 32 im. mjr. Henryka Dobrzańskiego ps. Hubal została wyposażona w salę informatyczną oraz techniczną. Dzięki dofinansowaniu udało się zakupić drukarkę i długopisy 3D, roboty mBot, aparat fotograficzny, gogle VR, zestawy Arduino, narzędzia do obróbki drewna i metalu, stację lutowniczą, meble, stoły warsztatowe wraz z imadłami, taborety i krzesła obrotowe, maszyny do szycia czy zestawy do nauki podstaw elektroniki. Nowoczesne sprzęty pozwoliły stworzyć wiele oryginalnych prac, a także jeszcze mocniej zaangażowały uczniów w codzienną edukację.

Dzięki goglom VR młodzież odbyła podróż w przestrzeń kosmiczną, spacerowała po Księżycu, a także zanurzyła się w głębiny oceanu. Zobaczyła też, w jaki sposób płynie prąd. Świat obwodów elektrycznych i rezystorów nie wydawał się już po tym ćwiczeniu taki skomplikowany jak wcześniej.

Swoje kompetencje cyfrowe młodzi doskonalili podczas lekcji z wykorzystaniem drukarki 3D. Po zapoznaniu się z ogólnymi zasadami funkcjonowania sprzętu, a także z podstawami projektowania przy pomocy programu Tinkercad, uczniowie zaprojektowali i wydrukowali swój breloczek. Wykonali także własny model Układu Słonecznego.

Uczniowie korzystają także z narzędzi do obróbki drewna. Na zajęciach technicznych dowiadują się, jak ważne jest bezpieczeństwo podczas prac wytwórczych z użyciem tego rodzaju sprzętu, a także wykonują ćwiczenie z wykorzystaniem dłut, pilników oraz wiertarko-wkrętarki. 

Wychowawcy podkreślają, że tego typu aktywności spełniają istotną rolę wychowawczą: uczą szacunku do wytwarzanych dóbr, ujawniają talenty oraz rozbudzają pasje techniczne. Ponadto rozwijają kreatywność, doskonalą zdolności manualne i otwierają wyobraźnię. To na tych zajęciach przyszli technicy i inżynierowie odkrywają swoje predyspozycje. Technika przygotowuje młodego człowieka do sprawnego, odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z nowoczesnych urządzeń codziennego użytku, a także do radzenia sobie z ciągle zmieniającą się rzeczywistością techniczną.

Z dofinansowania w ramach programów korzysta też Publiczna Szkoła Podstawowa w Starych Budkowicach. Uczniowie przekonali się m.in., że latanie dronami jest bardzo emocjonujące, choć nie takie łatwe. W świat nowych technologii wprowadza ich również użycie długopisów i drukarek 3D.

Przedstawiciele młodszych klas polubili naukę programowania przez zabawę robotami Photon, starsi natomiast plenerowe wypady na warsztaty fotograficzne.

Młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Mosinie chętnie korzysta z tablic interaktywnych, które pozwalają im jeszcze bardziej zaangażować się w aktywną naukę różnych przedmiotów: języka angielskiego, fizyki czy matematyki.

Placówka zakupiła również zestawy klocków LEGO Education Spike, zestawy do nauki podstaw kodowania i programowania. Dzięki tego typu wyposażeniu dzieci rozwijają motorykę, zdolności pamięciowe i czytanie ze zrozumieniem. Przez dobrą zabawę kształtują umiejętność koncentracji uwagi, a także uczą się pracy zespołowej. 

W ramach programu „Aktywna tablica” w szkole wykorzystywany jest pakiet poszerzony „Logopedia Pro”, który daje możliwość profesjonalnej diagnozy logopedycznej i terapii logopedycznej w formie zabawy.  Nauczyciele korzystają również z pakietów „Dysleksja Pro” i „Wspomaganie rozwoju Pro” w ramach zajęć indywidualnych z dziećmi posiadającymi orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Na zajęciach z uczniami ze spektrum autyzmu wykorzystywany jest program multimedialny „Spektrum autyzmu Pro”. Przy jego wsparciu młodzi ludzie uczą się pokonywać swoje bariery komunikacyjne, a także rozwijają słownictwo. Młodzież chętnie wykonuje ćwiczenia, które dotyczą emocji, identyfikują obrazy twarzy, postawy i gestów. 

Program „Laboratoria Przyszłości” dotarł też do Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Chwiramie. Dzięki dofinansowaniu placówka została wyposażona w profesjonalną pracownię gastronimiczną. Nauka obsługi podstawowego sprzętu AGD, odmierzanie gramatur czy łączenie ze sobą składników to tylko niektóre umiejętności, jakie młodzi zdobywają podczas zajęć. W pracowni młodzież uczy się także gotowania oraz doskonali umiejętności planowania pełnowartościowych posiłków.

Uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego w Olsztynie oraz Szkoły Podstawowej w Łące poznają natomiast tajniki krawieckie. Na zajęciach z dużym zainteresowaniem testują maszynę do szycia – łączą różne materiały i poznają ich właściwości. Uczą się poprawnego zakładania nici na igłę oraz wykonują pierwsze ściegi na materiale. Na lekcjach techniki z kolei komponują zdrowe i odżywcze posiłki. W ostatnim czasie przygotowali kolorowe tortille, korzystając z nowoczesnych opiekaczy.

Warto rozwijać kompetencje przyszłości

Celem inicjatyw Ministerstwa Edukacji i Nauki jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości. Warto rozwijać je już dziś, by młodzi łatwiej mogli poradzić sobie z wyzwaniami współczesnego i przyszłego świata.
Budżet „Aktywnej Tablicy” na lata 2020-2024 to 290 mln zł. Na realizację programu „Laboratoria Przyszłości” natomiast MEiN przeznaczyło 1,2 mld zł.

{"register":{"columns":[]}}