W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Laboratoria Przyszłości” wsparciem dla budowania kompetencji przyszłości – relacje ze szkół

12.06.2023

Dzięki wyposażeniu zakupionemu w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” młodzież zdobywa nowe kompetencje i odkrywa swoje zainteresowania. Z nowoczesnych pomocy dydaktycznych korzystają m.in. uczniowie ze szkół w Zabrzu, Częstochowie i Lipkach Wielkich. Poznają zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biologii czy geografii, dokumentują szkolne wydarzenia, integrują się z lokalną społecznością i nawiązują nowe znajomości, ucząc się tym samym pracy w zespole.

Kolaż ze zdjęciami przedstawiającymi uczniów w różnych miejscach na dworze, poniżej logo programu Poznaj Polskę.

Przykładem dobrego wykorzystania nowoczesnego wyposażenia zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” jest piknik rodzinny zorganizowany na terenie Szkoły Podstawowej nr 24 im. Norberta Kroczka w Zabrzu. Wydarzenie odbyło się w ramach „Europejskiego Dnia Języków Obcych” i zgromadziło całe środowisko szkolne oraz lokalną społeczność. W programie znalazły się gry i zabawy angażujące wszystkich gości. Nie zabrakło też stoisk tematycznych prezentujących różne państwa europejskie i ich kulturę.

Ogromną atrakcją było też stanowisko z maszynami do szycia, gdzie uczniowie pod okiem rodziców mogli zaprezentować swoje pierwsze prace krawieckie.

- Towarzyszył nam uśmiech, zabawa, nauka, sport, integracja, radość i pozytywna energia. Dzięki zakupionemu wyposażeniu udało nam się zrealizować wyjątkowe przedsięwzięcie oraz osiągnąć coś niebywałego. Mogliśmy kosztować regionalnych przysmaków, nabywać nowych umiejętności i spędzić czas na miłej rozrywce – mówią zgodnie nauczyciele.

- Jako placówka oświatowa przyczyniliśmy się do integracji lokalnej społeczności i pokazaliśmy, że szkoła to miejsce wyjątkowe, w którym możliwa jest twórcza praca, a także integracja międzypokoleniowa – dodają.

Podczas wydarzenia dzieci nawiązały nowe znajomości i mogły wzmocnić swoją pewność siebie.

- Jesteśmy przekonani, że nabyte umiejętności przyczynią się do rozwijania rozmaitych kompetencji, które są niezbędne do osiągnięcia przyszłych sukcesów zawodowych przez naszych podopiecznych – relacjonują nauczyciele.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Lipkach Wielkich zakupił dla swoich podopiecznych m.in. drukarkę 3D z dodatkowym wyposażeniem, mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi, sprzęt do nagrań (kamery, mikrofony, oświetlenie), stacje lutownicze oraz sprzęt nagłaśniający.

„Laboratorium audio-video” pozwala uczniom rozwijać swoje pasje oraz ćwiczyć
umiejętność obróbki i montażu materiałów audiowizualnych, a także dokumentować
przebieg prowadzonych przez siebie projektów.

- Dzięki dofinansowaniu mogliśmy stworzyć nowoczesną szkołę, w której zajęcia
są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjające odkrywaniu ich
talentów i rozwijaniu zainteresowań – podkreślają wychowawcy.

Z pomocy dydaktycznych i nowoczesnego sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” chętnie korzystają także uczniowie Szkoły Podstawowej nr 24 im. J. M. Szancera w Częstochowie. Ministerialne wsparcie pomaga młodzieży zgłębiać wiedzę m.in. z zakresu chemii, fizyki, biologii i geografii.

Nowe mikroskopy wykorzystywane są do doskonalenia umiejętności obserwacji biologicznej, natomiast drukarka 3D – do tworzenie pomocy dydaktycznych wg własnego projektu.

MEiN rozwija kompetencje przyszłości

Głównym założeniem programu jest stworzenie przyjaznego środowiska w ramach szkoły podstawowej, które będzie wspierać rozwój zainteresowań i kompetencji naukowych dzieci i młodzieży. Nowoczesne wyposażenie wpływa na atrakcyjność zajęć, uczy pracy w grupie, a także pozwala odkrywać młodzieńcze zainteresowania. Interaktywny sprzęt pozwala także jeszcze bardziej zaangażować się w zajęcia lekcyjne oraz doświadczać uczniom własnej sprawczości.
Ministerstwo Edukacji i Nauki na realizację programu przeznaczyło 1,2 mld zł.

{"register":{"columns":[]}}