W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym

24.10.2022

,,Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym” – to nazwa projektu pilotażowego, który jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia doradztwa zawodowego. W inauguracji przedsięwzięcia uczestniczył Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek. Wydarzenie zorganizował Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie.

Widok z tyłu na salę, na krzesłach siedzą ludzie, przed nimi ktoś przy mównicy mówi do mikrofonu.

Rozwój kształcenia zawodowego 

– Wzmocnienie doradztwa zawodowego jest jednym z kluczowych obszarów zmian wdrażanych w kształceniu zawodowym. Inwestujemy w rozwój doradztwa z wykorzystaniem nowych technologii. To pomaga w podjęciu decyzji o wyborze zawodu – mówił minister Przemysław Czarnek podczas konferencji inaugurującej projekt ,,Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym”. 

– Wykorzystanie nowoczesnych technologii to ważny krok w doradztwie zawodowym. Prezentując informacje o zawodach, quizy oraz filmy, w tym w technologii VR, pomagamy młodzieży w podjęciu decyzji o kierunku dalszego kształcenia i wyborze zawodu – podkreślał Minister Edukacji i Nauki.

Szef MEiN zwrócił uwagę na rozwój kształcenia zawodowego. Podkreślił, że technika i szkoły branżowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem absolwentów szkół podstawowych: – Absolwenci szkół podstawowych wybierają w większości szkolnictwo zawodowe, tj. ok. 55-56 proc., ale są regiony, jak np. powiat puławski, gdzie szkolnictwo zawodowe wybiera 65 proc. absolwentów szkół podstawowych – mówił minister.

Podczas konferencji Minister Edukacji i Nauki mówił o projektach i inicjatywach, które wspierają rozwój praktycznych umiejętności oraz kompetencji cenionych na rynku pracy. Jednym z nich jest program „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki środkom z programu już 12 tys. szkół korzysta z nowoczesnego sprzętu. Szef MEiN wspominał także o powstających Branżowych Centrach Umiejętności, które będą miejscem współpracy szkół, uczelni i pracodawców. 

– To wszystko razem przyczyni się do zdecydowanej poprawy sytuacji w szkolnictwie zawodowym, a przez to również na rynku pracy, który potrzebuje fachowców świadomych swoich umiejętności, zainteresowań i predyspozycji – zaznaczył minister.

Projekt pilotażowy ,,Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym”

Projekt jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych. Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwoli „zanurzyć” ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu. Projekt umożliwia zdobycie wiedzy o konkretnej profesji. 

Autorzy projektu współpracowali z kilkudziesięcioma firmami, dużymi i małymi, prywatnymi i państwowymi, służbą zdrowia i służbami mundurowymi. Owocem tej współpracy jest 45 filmów realizowanych w technologii w rozszerzonej rzeczywistości, która umożliwia doświadczenie pracy specjalistów w ich codziennym otoczeniu, a także 7 specjalistycznych aplikacji. Dzięki nim uczeń będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu. Całość została zainstalowana na specjalnie przygotowanym dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie oprogramowaniu, w 10 profesjonalnych goglach VR.

Aplikacje dotyczą zawodów: operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, spawacz, kosmetyczka, elektryk oraz kowal artystyczny. 

Filmy w poszerzonej rzeczywistości dotyczącą zawodów: ratownik medyczny, fizjoterapeuta, pielęgniarka, radiolog, onkolog diagnosta, blacharz, lakiernik, cieśla, stolarz, dekarz, robotnik budowlany, pracownicy drogowi, kucharz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu, pracownik branży odnawialnych źródeł energii, weterynarz, groomer, behawiorysta zwierzęcy, pracownicy branży motoryzacyjnej. 

Zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii są prowadzone od początku roku szkolnego 2022/2023 w 21 podkarpackich szkołach ponadpodstawowych, w każdym powiecie. Weźmie w nich udział co najmniej 200 uczniów.

Głównym celem projektu jest wypracowanie standardów wykorzystania nowoczesnych technologii w poradnictwie zawodowym i wprowadzenie ich na skalę ogólnokrajową. 

Rozwój doradztwa zawodowego 

Wzmocnienie doradztwa zawodowego jest jednym z kluczowych obszarów zmian wdrażanych w kształceniu zawodowym od 2019 r. Oprócz obowiązkowych zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych doradztwo zawodowe jest realizowane na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie, zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz na zajęciach z wychowawcą.

Ministerstwo Edukacji i Nauki na bieżąco inwestuje w rozwój doradztwa zawodowego z wykorzystaniem nowych technologii. W Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej udostępniliśmy pierwszą pulę materiałów multimedialnych dotycząych doradztwa zawodowego. Materiały te, w tym również dla dzieci, prezentują informacje o zawodach, quizy oraz filmy zawodoznawcze, w tym w technologii VR. To pomaga w podjęciu decyzji o wyborze zawodu oraz kierunku dalszego kształcenia. 

Uruchomiliśmy portal INFOZAWODOWE, który ma być kompleksowym źródłem informacji o zawodach, kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym dla uczniów, ich rodziców oraz dla pracodawców i szkół zainteresowanych nawiązaniem współpracy. Portal będzie też miejscem publikacji aktualności o inicjatywach i  wydarzeniach z zakresu kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego, a także łatwo dostępnych informacji o szkołach prowadzących kształcenie w  poszczególnych zawodach, o kursach zawodowych organizowanych na terenie całego kraju oraz o ofertach współpracy szkół z pracodawcami.

Wideo

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}