Noże żelazne, gliniany przęślik i misa z brązu w grobach w Ostrowitem

11.10.2023

Noże żelazne, zazwyczaj z ozdobnymi pochewkami z okuciami z brązu, przęślik gliniany, srebrny denar krzyżowy czy misa brązowa - to przedmioty odnalezione w trakcie badań archeologicznych w Ostrowitem, gm. Chojnice, na Pomorzu.

Kolejny sezon prac archeologicznych podsumował Instytut Archeologii (Wydział Filozoficzno-Historyczny) Uniwersytetu Łódzkiego.

Tegoroczne badania koncentrowały się w rejonie skupiska grobów, które uważać można za pochówki miejscowej elity z XI i XII wieku. "Oprócz licznych śladów osadnictwa z okresu wczesnej epoki żelaza, które można utożsamiać z ludnością tzw. grupy wielkowiejskiej kultury pomorskiej oraz okresem rzymskim, udało się przebadać 6 pochówków inhumacyjnych z XI–XII wieku" - opisał na stronie uczelni kierujący badaniami dr hab. Jerzy Sikora, prof. UŁ, z Instytutu Archeologii.

Wszystkie groby zawierały osobiste wyposażenie zmarłych. Znaleziono m.in. noże żelazne - zazwyczaj z ozdobnymi pochewkami z okuciami z brązu. "Ponadto w jednym z grobów odkryliśmy przęślik gliniany, w innym srebrny denar krzyżowy. W grobie numer 94 udało się odnaleźć żelazne obręcze i kabłąk niewielkiego wiaderka. Podobne wiaderka znajduje się niekiedy w pochówkach z X–XII wieku. Był to drugi grób w Ostrowitem zawierający taki przedmiot" - podał archeolog.

W innym grobie na kościach udowych pochowanej osoby spoczywała niewielka misa brązowa. "Był to już szósty grób rozpoznany w Ostrowitem, który zawierał podobny przedmiot. Od 2020 roku, co roku udaje się nam odnajdywać kolejny taki pochówek. W całej dzisiejszej Polsce odkryto ich około 40 z okresu między schyłkiem X a XII wiekiem. Zwykle na cmentarzyskach znajduje się jeden lub dwa groby zawierające misy brązowe. Ostrowite należy więc do absolutnych rekordzistów w tej kategorii zabytków. Ze względu na ich rzadkość możemy uznawać je za pochówki przedstawicieli ówczesnych elit" - wyjaśnił badacz.

Znaleziono również m.in. ciężarek tkacki, sierp brązowy, fragment pucharka szklanego, fragment siekierki neolitycznej.

W badaniach - oprócz studentów archeologii - wzięły udział studentki antropologii biologicznej z UŁ pod opieką dr Beaty Borowskiej oraz uczniowie Bednarskiej Szkoły Realnej z Warszawy.

Był to kolejny od ponad 20 lat sezon prac archeologicznych w Ostrowitem. Badania prowadzone są od 2000 r. Początkowo kierownictwo nad nimi sprawował dr hab. Krzysztof Walenta. Od 2008 r. koncentrują się na rozpoznaniu średniowiecznego kompleksu osadniczego wraz z cmentarzyskiem, a kierownictwo nad nimi sprawuje prof. Jerzy Sikora.

O badaniach z poprzednich lat pisaliśmy m.in. tutaj. (PAP)