W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Pakiet psychologiczny” – rekomendacje dla uczelni dotyczące pomocy studentom

17.06.2021

Na podstawie przekazanych przez uczelnie informacji na temat udzielanego w okresie epidemii wsparcia studentom, Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało poniższe zalecenia w zakresie zwiększenia pomocy psychologicznej.

Pakiet psychologiczny

Pakiet psychologiczny – rekomendacje dla uczelni.

Każdy student powinien mieć możliwość otrzymania w swojej uczelni pomocy w poniższym zakresie.

  • Informacja prozdrowotna – uczelnia powinna opracować i udostępnić studentom schemat i opis oferowanej pomocy psychologicznej, w tym kontakt do instytucji/osób udzielających pomocy (np. aktualna lista instytucji miejskich).
  • Informacja o toku studiów – uczelnia powinna opracować i udostępnić studentom sposoby ubiegania się o „niestandardowe” rozliczanie z poszczególnych etapów toku studiów, np. schemat ubiegania się o indywidualną organizację studiów, warunki otrzymania urlopu od zajęć, zwiększony limit absencji na zajęciach, zmiana terminu i formy egzaminu, wydłużenie okresu zaliczeniowego.
  • Informacja o pomocy z budżetu państwa – przedstawianie studentom aktualnych informacji o zapomogach, stypendiach i kredytach studenckich.
  • Jednostka organizacyjna (np. centrum pomocy psychologicznej) lub zespół osób zajmujących się doradztwem i pomocą studentom – jednostka taka (lub zespół) mogłaby wskazywać studentom możliwe sposoby zażegnania kryzysów natury psychicznej bądź emocjonalnej. Rolę tę – w rozszerzonym zakresie – może pełnić funkcjonujące w uczelni biuro do spraw osób niepełnosprawnych.
  • Konsultacje psychologiczne – uczelnia powinna zapewnić studentom możliwość indywidualnego spotkania z psychologiem, ewentualnie konsultacji on-line. W przypadku braku możliwości nawiązania bezpośredniej współpracy z odpowiednim specjalistą, uczelnia powinna nawiązać współpracę z ośrodkiem (firmą), który oferuje pomoc psychologiczną/psychiatryczną. Uczelnia powinna zadbać, żeby pomoc została udzielona bez ponoszenia przez studenta kosztów konsultacji.
  • Współpraca z samorządem studenckim – działania w zakresie wsparcia psychologicznego dla studentów powinny być podejmowane w ścisłej współpracy z funkcjonującym w uczelni samorządem studenckim (grupy wsparcia dla studentów). Promowanie akceptacji wobec osób ubiegających się o wsparcie (sprzyjanie destygmatyzacji).
  • Warsztaty i szkolenia – zwiększenia liczby prowadzonych szkoleń w zakresie profilaktyki w obszarze zdrowia psychicznego, a także warsztatów i treningów w zakresie kompetencji miękkich, np. z radzenia sobie ze stresem i w sytuacjach konfliktowych, o problemie prokrastynacji, utrzymaniu dobrostanu fizycznego i psychicznego, wpływu epidemii koronawirusa na funkcjonowanie w społeczeństwie (relacje z otoczeniem).

Powyższe rekomendacje zostały przekazane Rektorom nadzorowanych uczelni w piśmie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 15 czerwca 2021 r. W liście tym Minister zwrócił się z prośbą o monitorowanie postępu wdrażania w uczelniach Pakietu psychologicznego.

W dobie wirtualizacji życia codziennego oraz utrzymującemu się zagrożeniu epidemicznemu, każda pomoc oferowana członkom wspólnoty uczelni jest nie do przecenienia.

Przypominamy także o wspieranej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki akcji Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej pn. „Strefa komfortu PSRP”.

{"register":{"columns":[]}}