W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwszy Kongres Nauczycieli BiZ

13.04.2023

Prezentacja założeń darmowego podręcznika do BiZ, ogłoszenie bezpłatnego pakietu narzędzi pracy projektowej dla nauczycieli, uruchomienie naboru do bazy mentorów i przedsiębiorców oraz do bazy business case study – to najważniejsze punkty Kongresu Nauczycieli BiZ.

Widok na monitor z napisem Pierwszy ogólnopolski Kongres Nauczycieli BiZ.

Biznes i zarządzanie – zmiana o charakterze jakościowym 

– Już od września 2023 roku biznes i zarządzanie zastąpi podstawy przedsiębiorczości. To nie tylko nowa nazwa przedmiotu, ale przede wszystkim zmiana o charakterze jakościowym. Dzięki niej podczas zajęć lekcyjnych uczniowie będą poznawali i omawiali zagadnienia, które do tej pory nie były obecne w edukacji szkolnej – mówił do zgromadzonych Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek. 

Szef MEiN zwrócił uwagę, że szczególny nacisk w ramach nowego przedmiotu zostanie położony na pracę w grupach, business case study oraz rozwijanie kompetencji liderskich. 

– Te zagadnienia to odpowiedź na wzywania współczesnego świata, wynikające m.in. z rozwoju nowych technologii czy przemian społeczno-gospodarczych. Ich obecność w edukacji szkolnej pozwoli młodym ludziom lepiej przygotować się do podjęcia przyszłych ról zawodowych i rozwijać kompetencje określane mianem 4K, czyli kreatywność, kooperację, komunikację i krytyczne myślenie. Są to kompetencje przyszłości niezbędne do sprawnego funkcjonowania w realiach XXI wieku, w dynamicznie zmieniającym się świecie – dodał minister. 

Minister Przemysław Czarnek wyraził nadzieję, że kongres przyczyni się do lepszego poznania założeń nowego przedmiotu i przybliży praktyczne aspekty związane z jego nauczaniem. 

Kongres Nauczycieli BiZ

W ramach kongresu został otwarty nabór do bazy case studies oraz do bazy mentorów i przedsiębiorców. Uczestnicy wydarzenia poznali narzędzia, z których będą mogli korzystać podczas lekcji biznesu i zarządzania. Prelegenci przybliżyli także założenia bezpłatnego podręcznika do BiZ oraz przedstawili informację na tematów studiów podyplomowych dla nauczycieli BiZ. 

Panel ekspercki 

Istotną częścią kongresu był panel ekspercki „Najlepsze praktyki edukacji biznesowej – jak przez edukację sprawić, żeby Polacy byli jeszcze bardziej przedsiębiorczy?” W dyskusji wzięli udział:  Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Justyna Orłowska, Rektor SGH prof. Piotr Wachowiak, Przewodnicząca Rady Edukacji Finansowej, Dyrektor Generalna UKNF Renata Oszast, Prezes Fundacji Pomyśl o Przyszłości Bożena Damasiewicz oraz Prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii Paula Bruszewska. 

Uczestnicy dyskutowali m.in. o tym, co zrobić, by rozszerzyć świadomość ekonomiczną młodych ludzi i kształtować w nich umiejętność pracy zespołowej.

Nowy przedmiot – najważniejsze założenia 

Biznes i zarządzanie bazuje na założeniach podstaw przedsiębiorczości, ale uzupełnia je o wymiar praktyczny. Nowy przedmiot kładzie nacisk na pracę w grupach, rozwijanie kompetencji uczniów z zakresu finansów osobistych oraz analizę case studies. Dzięki nim uczniowie rozwiną kompetencje 4K – kooperację, komunikację, kreatywność i krytyczne myślenie.

Biznes i zarządzanie zastąpi sukcesywnie, począwszy od roku szkolnego 2023/2024, w szkołach ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia) przedmiot podstawy przedsiębiorczości (w wymiarze 2 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia). 

W ramach zakresu podstawowego będą osiągane efekty kształcenia związane głównie z kształtowaniem kompetencji przedsiębiorczych (w tym zarządzania swoimi finansami) oraz podstawowymi umiejętnościami analizy elementów otoczenia biznesowego pod kątem identyfikacji możliwych szans do uruchomienia własnej działalności gospodarczej, a także przygotowaniem do wejścia na rynek pracy.

Przedmiot będzie mógł być też realizowany w liceum ogólnokształcącym i technikum w zakresie rozszerzonym, jako jeden z przedmiotów do wyboru przez uczniów w wymiarze 8 godzin tygodniowo w okresie nauczania. W konsekwencji pojawi się również możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym (począwszy od roku szkolnego 2026/2027). 

Efekty kształcenia w zakresie rozszerzonym koncentrują się na opracowaniu planu przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego wraz z pogłębieniem kompetencji liderskich (w tym kierowania zespołem projektowym) i umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem, a także rozszerzonej analizy otoczenia gospodarczego w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Wideo

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}