W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pociąg do innowacji – NCBR i PKP IC stworzą nowoczesne pojazdy szynowe

21.02.2018

Stworzenie nowoczesnych pojazdów szynowych przy wykorzystaniu formuły partnerstwa innowacyjnego – oto cel listu intencyjnego podpisanego dzisiaj przez NCBR i PKP Intercity w ramach projektu „Luxtorpeda 2.0”. W spotkaniu wziął udział Sebastian Skuza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Minister Skuza na tle ściany

NCBR wspiera rozwój taboru szynowego

Program „Luxtorpeda 2.0”, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, to jedno z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) przyjętej w 2017 roku przez Radę Ministrów. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), agencja wykonawcza MNiSW, od dawna wspiera rozwój taboru szynowego w Polsce w obszarze B+R. Obok już prowadzonych przez NCBR programów takich jak INNOTABOR, GOSPOSTRATEG czy BRIK (wspólne przedsięwzięcie z PKP PLK) dziś uruchomiona została kolejna ważna inicjatywa oparta na partnerstwie innowacyjnym. – Partnerstwo innowacyjne to nie tylko nowy sposób finansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez lata będzie napędzał naszą gospodarkę – podkreślał wielokrotnie Jarosław Gowin, wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Innowacje dla kolei

PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z NCBR dotyczącą stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Planowane jest opracowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planuje przeznaczyć docelowo około 3,7 mld złotych.

Innowacje na zamówienie dzięki NCBR

– Z powodzeniem uruchamiamy programy nowego typu, których celem jest stawianie czoła konkretnym wyzwaniom technologicznym, przy jednoczesnym zapewnianiu rynku dla nowatorskich rozwiązań. Kompetencje zdobyte w realizowanym już przez nas partnerstwie innowacyjnym w połączeniu z doświadczeniem we wspieraniu prac B+R związanych ze środkami transportu szynowego dały impuls do nawiązania współpracy PKP IC – mówił prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR. – To kolejny krok w realizacji celów w ramach programu „Luxtorpeda 2.0", który nie tylko zwiększy konkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo i jakość przewozów – dodał dyrektor NCBR.

„Bezemisyjny transport publiczny” – partnerstwo innowacyjne działa!

Partnerstwo innowacyjne to nowy tryb udzielania zamówienia publicznego, który został wprowadzony w 2016 roku w znowelizowanej ustawie o prawie zamówień publicznych. Ma na celu wspieranie nowych, jeszcze nieistniejących na rynku rozwiązań. Jedną z pierwszych instytucji w Polsce, które z powodzeniem uruchomiły postępowanie  w trybie partnerstwa innowacyjnego, jest NCBR, agencja wykonawcza resortu nauki. W tym trybie realizuje ona program „Bezemisyjny transport publiczny”. Ogłoszony w styczniu ubiegłego roku projekt to przedsięwzięcie ponadresortowe. Biorą w nim udział ministerstwa nauki i szkolnictwa wyższego, rozwoju, energii oraz środowiska.

NCBR wraz z samorządami (kolejnymi partnerami programu) występuje w roli inteligentnego zamawiającego kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów lub usług – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Innowacyjne podejście umożliwia stworzenie, zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 autobusów nowej generacji. Zastosowane w nich nowatorskie rozwiązania pozwolą zaoferować mieszkańcom zupełnie nową jakość podróży komunikacją miejską, a jednocześnie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zanieczyszczanie powietrza. Pod koniec ubiegłego roku NCBR podpisał wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę umożliwiającą finansowanie zakupu autobusów nowej generacji dla polskich miast – to kolejny krok w realizacji „Bezemisyjnego transportu publicznego”.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.12.2023 18:13 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
22.12.2023 18:13 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}