W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polska gospodarka potrzebuje zawodowców

23.03.2023

14 marca 2023 r. poznaliśmy zwycięzców konkursu „Zawodowiec Roku 2022”. Wyróżnienia odebrało 118 nauczycieli, którzy z pasją i zaangażowaniem uczą młodzież w szkołach branżowych, technikach, szkołach policealnych. Dziś zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji z gali.

Pod wielkim ekranem z napisami FRSE i KGHM stoi grupa ludzi, niektórzy trzymają duże kartki z napisem BON, pośrodku grupy wiceminister Machałek w białej marynarce.

Najlepszych nauczycieli ze szkół branżowych i techników zapytaliśmy, dlaczego warto podejmować naukę w tych szkołach, jakie perspektywy rozwoju daje młodemu człowiekowi nauka w zawodzie, dlaczego kształcenie zawodowego jest ważne dla rozwoju gospodarki.

- Bez pracy zawodowców nasz kraj nie będzie istniał. Zawodowcy to najważniejsza gałąź, która buduje nasz kraj. Każdy chce mieć wykończony dom, sprawną instalację wewnątrz. Bez zawodowców się nie da. Dziękujemy firmom, które podjęły się współpracy ze szkołami, i które wiedzą, że bez współpracy nie jesteśmy w stanie wykształcić dobrych fachowców i profesjonalistów - mówiła Joanna Wawrzyniak z Zespołu Szkół Budowlano-Energetycznych w Ostrowie Wielkopolskim.

Rosnące zapotrzebowanie na fachowców

Nauczyciele wskazywali na rosnące zapotrzebowanie  na fachowców, jednocześnie podkreślali, że obecne szkolnictwo zawodowe jest nowoczesne, a firmy same zgłaszają się do szkół, proponując uczniom pracę.

- Brakuje fachowców, brakuje zawodowców, profesjonalnych instalatorów. Dlatego kładziemy nacisk, aby to szkolnictwo było nowoczesne, żeby było atrakcyjne. Nie ukrywam, że dużo pomagają nam firmy z branży instalacji sanitarnych i grzewczych. W dobie kryzysu energetycznego stawiamy na ekologię, ochronę wody, energii elektrycznej, wymieniamy urządzenia grzewcze na odnawialne źródła energii. Tego wszystkiego uczymy uczniów - powiedziała Elżbieta Sapińska- Gumoś z Zespołu Szkół Budowlano-Drzewnych w Żywcu.

O praktycznym przygotowaniu do zawodu mówił również Łukasz Wolak ze Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie - Nauka w szkołach branżowych jest bardzo istotna. W naszej szkole taka forma kształcenia pozwala w pełni przygotować absolwenta do pracy w zawodzie strażaka.

Jak dodał Piotr Nowak ze Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie – W naszym przypadku jest to perspektywa uzyskania zawodu, jak również bezpośredniego zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.

Szkoły kształcące specjalistów

Szkoły branżowe, technika, szkoły policealne przygotowują do praktycznego wykonywania zawodu. Są też gwarancją znalezienia zatrudnienia.

- Myślę, że trzeba odczarować technika, jako szkoły, gdzie trafia młodzież o niższych kompetencjach, dlatego że tak naprawdę mają dużo więcej godzin, dużo więcej zajęć, więcej nauki i egzaminów. Technika są szkołami bardzo wymagającymi. Należy na nie patrzeć jak na szkoły specjalistyczne. A szkoły specjalistyczne kształcą specjalistów, swoją kadrę – podkreślił Filip Marek z Zespołu Szkół nr 3 we Wrocławiu.

Rozwój kształcenia zawodowego jest bardzo ważny dla polskiej gospodarki. Daje dużo możliwości, na co wskazała Katarzyna Kryciuk, prezentująca branżę Gastronomia i Kelnerstwo – Kształcenie zawodowe daje dużo możliwości zawodowych w przyszłości, ale również rozwoju osobistego. Bardzo mocno wpływa na to, jakimi absolwenci szkół branżowych, są pracownikami, a także pracodawcami.

- Uczniowie mają możliwość od razu pójść do pracy, rozwijać swoje umiejętności. Kontynuacji nauki na studiach, ale ogromne umiejętności posiadają już w technikum. Trzeba przedstawiać zawody w sposób zachęcający. Tak by poczuli, że nie są to proste zawody, wbrew pozorom pójście do technikum to ogromne wyzwanie. To faktyczne staniecie na stanowisku pracy i ciągłe wzbogacanie swoich umiejętności – mówiła Ewelina Jagłowska z Zespołu Szkół w Wojewodzinie.

- Szkoły branżowe gwarantują znalezienie pracy. Zawsze mnie zastanawiało, kto dzisiaj kształci bezrobotnych - liceum czy technikum, bo patrząc na zawód np. technik fryzjerstwa, to jest zawód, który dzisiaj wykonuje się na całym świecie. Specjaliści są potrzebni. Nie musza kończyć studiów, tylko od razu trafiają na rynek zawodowy i budują swoją karierę – dodał Filip Marek z Zespołu Szkół nr 3 we Wrocławiu.

MEiN wspiera polską gospodarkę

I edycja konkursu „Zawodowiec Roku 2022” jest docenieniem wkładu pracy i zaangażowania nauczycieli zawodu.

- Musimy dbać o nauczycieli zawodu. Szczególnie trzeba pokazać, że są bardzo ważni w systemie edukacji. Trzeba powiedzieć, to co jest najważniejsze – my to co robimy, nie robimy dla systemu edukacji, my to robimy dla polskiej gospodarki - powiedziała podczas uroczystej gali Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w MEiN.

Ministerstwo Edukacji i Nauki aktywnie wspiera szkolnictwo branżowe, które jest kluczowe dla rozwoju polskiej gospodarki. Dobrze wykwalifikowana kadra, to przyszłość naszego kraju. Dla absolwentów szkół - gwarancja dobrze płatnej pracy oraz dalszych możliwości rozwoju.

Budowaniu prestiżu kształcenia zawodowego służyła reforma wprowadzona w 2019 r., której celem było m.in. uatrakcyjnienie procesu kształcenia w szkołach branżowych i technikach oraz dostosowanie go do potrzeb rynku pracy. Jednym z jej efektów jest zwiększenie liczby uczniów w szkołach branżowych, obecnie 58,5 proc. absolwentów szkół podstawowych wybiera te właśnie szkoły. Ważnym elementem reformy kształcenia zawodowego było także wzmocnienie współpracy szkół z firmami.

Ważną inicjatywą MEiN, wspierającą zacieśnianie współpracy środowiska naukowego ze środowiskiem przedsiębiorców, są Branżowe Centra Umiejętności – centra łączące poszczególne branże, pracodawców, szkoły i uczelnie na niespotykaną dotąd skalę. Docelowo powstanie 120 takich centrów.

Gala konkursu „Zawodowiec Roku 2022”

Gala konkursu zgromadziła najlepszych nauczycieli z poszczególnych branż ze szkół z całej Polski. Obecni byli także przedstawiciele organizatorów konkursu: Sekretarz Stanu w MEiN Marzena Machałek, Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź Tomasz Zdzikot oraz Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Paweł Poszytek.

Tytuł zawodowca roku mógł otrzymać nauczyciel, który:

  • jest zaangażowany i z pasją pracuje z młodzieżą,
  • wspiera zainteresowania zawodowe uczniów,
  • cieszy się autorytetem w środowisku szkolnym i lokalnym,
  • posiada szczególne osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze w obszarze kształcenia zawodowego,
  • działa na rzecz promocji kształcenia zawodowego np. wprowadza autorskie rozwiązania dydaktyczne i metodyczne w obszarze kształcenia zawodowego,
  • współpracuje z otoczeniem społeczno-gospodarczym (w szczególności z pracodawcami) i dbać o swój rozwój zawodowy.

Do I edycji konkursu napłynęło 537 zgłoszeń w 62 dziedzinach. Komisja konkursowa oceniała je według 5 kryteriów. Ostatecznie wyróżnienia i tytuły laureatów przyznano 118 nominowanym w 52 dziedzinach.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}