W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Erasmus +

Seminarium podsumowujące warsztaty „Stosowanie nowych kryteriów oceny programowej PKA”

07.07.2017

Notatka z seminarium podsumowującego warsztaty dla członków i ekspertów PKA nt. „Stosowanie nowych kryteriów oceny programowej PKA” dnia 7 lipca 2017 r.

Spotkanie rozpoczął prof. K. Diks, który wprowadził do tematyki seminarium. Poinformował, iż będzie to czas dyskusji nt. dotychczasowych doświadczeń w zakresie realizacji nowych procedur oceny jakości kształcenia. W dalszej części spotkania Prof. M. Próchnicka omówiła jakie aspekty są szczególnie istotne przy ocenie programu kształcenia. Kluczowe jest kryterium 1- koncepcja kształcenia i jej zgodność z misją oraz strategią uczelni, bo od niego bowiem zależy dalsza, konkretna realizacja procesu kształcenia.

W dalszej części debaty dr hab. Jakub Brdulak przedstawił prezentację nt. raportu samooceny oraz procedury opracowania raportu z wizytacji. Temat ten został omówiony na podstawie procedury oceny jakości kształcenia stosowanej przez Litewską Komisję Akredytacyjną. Jej elementem była wizytacja konkretnej uczelni litewskiej przez zespół zagraniczny, któremu przewodniczył pan Brdulak. Ciekawą praktyką jest umieszczanie w raporcie po wizytacji wniosków ze wskazaniem na jakiej podstawie został sformułowany dany wniosek np. spotkanie ze studentami itp. Lista rekomendacji jest traktowana jako forma doradzania uczelni w polepszeniu jakości kształcenia.

Następnie przedstawiciel Biura PKA zaprezentował stan realizacji systemu informatycznego, który usprawnia przebieg oceny jakości prowadzonej przez PKA.

Zasadniczą część seminarium stanowiła wymiana opinii przewodniczących zespołów oceniających dot. ocen programów kształcenia przeprowadzonych wg nowych kryteriów. Przedstawione wnioski to m.in.:

  • potrzeba lepszej aktualizacji bazy Polon, ponieważ niekiedy dane podawane podczas wizytacji nie są spójne z tym, które zostały przedstawione wcześniej podczas oceny formalnej. (Ważne- potrzeba mobilizacji uczelni do realnej aktualizacji danych przed wizytacją);
  • przewodniczący zespołu oceniającego może poprosić o dodatkowe dokumenty, które dadzą pełny obraz ocenianego programu studiów;
  • opinia eksperta studenckiego lub eksperta ze strony pracodawców jest tylko opinią do akceptacji przewodniczącego zespołu oceniającego;
  • przewodniczący zespołu oceniającego dokonuje podziału obowiązków pomiędzy osoby w zespole, oraz wskazuje czy np. ekspert ze strony pracodawców uczestniczy w ocenie prac dyplomowych czy hospitacji zajęć;
  • sugerowano włączenie do oceny programu studiów ocenę studiów doktoranckich oraz podyplomowych;
  • niekiedy dla oceny potrzeba wskazań kierunków polityki państwa np. czy warto tworzyć szkołę przygraniczną dla kształcenia studentów z państw sąsiadujących. W tym przypadku zaznaczono, iż opinia PKA jest tylko opinią a decyzje podejmuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W dalszej części spotkania dr hab. Ewa Chmielecka przedstawiała prezentację nt. zmian Rekomendacji dot. Europejskich Ram Kwalifikacji. Ważne, iż nie nastąpiła zmiana rozumienia kwalifikacji jako dokumentu poświadczającego uzyskane kompetencje.

Opracowała. M.Bołtruszko (DIR, MNISW)


“Odbiurokratyzowanie Polskich Ram Kwalifikacji (Reducing bureaucratic burdens related to the Polish Qualifications Framework)”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+

Materiały

Prezentacja prof. Chmielewskiej
Seminarium​_7072017-Ewa​_Chmielewska.pdf 0.06MB
Prezentacja dr. Brdulaka
Seminarium​_7072017-​_Jakub​_Brdulak.pdf 0.31MB
{"register":{"columns":[]}}