W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie kierownictwa MEiN ze związkami zawodowymi

06.04.2023

Wiceministrowie Dariusz Piontkowski i Marzena Machałek spotkali się z przedstawicielami nauczycielskich związków zawodowych. Rozmowy dotyczyły wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Spotkanie kierownictwa MEiN ze związkami zawodowymi

– Jesteśmy po dyskusji ogólnej, w trakcie, której mogliśmy wyjaśnić wiele spraw związanych z tym, czym jest w ogóle edukacja włączająca, co już zostało zrobione, co jeszcze będzie – powiedział wiceminister Dariusz Piontkowski, wskazując na główny temat rozmów. 

– Cieszę się z tego spotkania, bo jest bardzo merytoryczne. Pojawiły się bardzo istotne pytania i uwagi. Natomiast wiele nieporozumień i kwestii, które są podnoszone w dyskusji publicznej, wynika z niezrozumienia, z kultury fake newsów, w której żyjemy, i z którą musimy się mierzyć, wyjaśniać, odnosić się do faktów, które nie są faktami rzeczywistymi – podkreślała wiceminister Marzena Machałek po spotkaniu.

Sekretarz Stanu w MEiN odniosła się do pojawiających się w przestrzeni publicznej informacji na temat likwidacji szkół specjalnych: – Dzisiaj jasno wybrzmiało, że nikt nie planował i nie planuje likwidacji szkół specjalnych. Nikt nie planuje likwidacji poradni psychologiczno-pedagogicznych, ale też nikt nie planuje zmieniać prawa dającego decyzję rodzicom i prawa do decyzji, jaką ścieżkę kształcenia – szkołę, przedszkole – wybrać dla swojego dziecka, dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przypomniała.

Jak wskazywała wiceminister Marzena Machałek, Ministerstwo Edukacji i Nauki realizuje różnorodne działania, których celem jest wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: – Jeśli coraz więcej dzieci doświadcza różnego rodzaju trudności psychologiczno-pedagogicznych, jeśli nie możemy uciec od problemów, takich jak problemy i zaburzenia u dzieci i młodzieży, to zmiana w podejściu do kształcenia, wychowania, musi zaistnieć. Dlatego też wprowadziliśmy standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów. Zapewniliśmy też finansowanie na zatrudnianie specjalistów. 

MEiN zwiększyło środki przeznaczone na pomoc psychologiczno-pedagogiczną: – W samym roku 2023 przeznaczyliśmy 1 mld 870 mln zł na zatrudnienie dodatkowych specjalistów – dodała wiceminister. 
 
Wyliczając zmiany w podejściu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wiceminister zwróciła również uwagę na nowe kierunki studiów podyplomowych, które są odpowiedzią na zapotrzebowanie specjalistów w przedszkolach i szkołach. W 2022 r. uruchomiono finansowane z budżetu MEiN studia podyplomowe na czterech kierunkach: 

  • wczesne wspomaganie rozwoju i wsparcie rodziny,
  • praca w klasach zróżnicowanych,
  • doradca rodziny,
  • metodyka wspierania komunikacji językowej uczniów. 

Wiceminister Marzena Machałek mówiła również o lepszym skoordynowaniu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Wskazywała na działania pilotażowe realizowane w 36 powiatach.

Zdjęcia (11)

{"register":{"columns":[]}}