W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie Zespołu ds. rozwoju systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego i nauki

11.01.2023

Podsumowanie propozycji zmian dotyczących ewaluacji na okres 2022-2025 to główny temat spotkania Zespołu do spraw rozwoju systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego i nauki. W dyskusji udział wziął Minister Przemysław Czarnek, który wręczył dr. hab. Konradowi Janowskiemu, prof. AEH akt powołania do Zespołu.

W dużej sali z wyłożonymi drewnem ścianami, przy ustawionych w czworokąt drewnianych stołach siedzi kilkanaście osób, u szczytu stołu minister Czarnek i mężczyzna w garniturze, za nimi polskie flagi.

Podczas spotkania dyskutowano nad przedstawionymi propozycjami zmian w systemie ewaluacji jakości działalności naukowej i kategoryzacji, których celem jest usprawnienie systemu i wyeliminowanie niedoskonałości odnotowanych w trakcie aktualnej edycji ewaluacji i kategoryzacji podmiotów w dyscyplinach nauki.

Ewaluacja podmiotów w dyscyplinach nauki stanowi ważny instrument polityki naukowej państwa (PNP). 

Cele systemu ewaluacji obejmują: 

  • zapewnienie odpowiedzialności za inwestycje publiczne w badania naukowe oraz przedstawienie faktów dotyczących korzyści płynących z tych inwestycji, 
  • dostarczenie informacji porównawczych i ustalenie mierników reputacji naukowej do użytku w sektorze szkolnictwa wyższego i nauki, w postaci informacji publicznej, 
  • dostarczenie podstaw do alokacji środków na badania naukowe, 
  • dostarczenie podstaw do przyznania uprawnień podmiotom w dyscyplinach nauki. 

Polski program ewaluacji jakości działalności naukowej rozwija się od lat 90. poprzedniego stulecia. Ocena wielokryterialna pojawiła się w roku 2009 i od tej pory – z każdą kolejną edycją ewaluacji i kategoryzacji – była rozwijana w sposób ewolucyjny, prowadząc do aktualnie obowiązującego systemu. 

Obecny model ewaluacji ma charakter zrównoważony, parametryczno-ekspercki, z uwzględnieniem stale wzrastającej roli ekspertów w ocenie jakości działalności naukowej. Odpowiada to aktualnym trendom w ocenie działalności naukowej występującym w krajach europejskich (np. brytyjski REF, francuski HCERES, holenderski SEP, etc.) oraz inicjowanemu aktualnie przez Komisję Europejską, przy wsparciu wielu interesariuszy systemu, procesowi reformy procedur oceny w sektorze badań naukowych (The Agreement on the Reforming Research Assessment). 

Ewolucja obowiązującego aktualnie systemu ewaluacji i kategoryzacji podmiotów w dyscyplinach nauki 

Założenia 

  • Ocena podmiotów powinna odbywać się w dwóch etapach: ewaluacja i kategoryzacja. 
  • Ewaluacja powinna dotyczyć jakości działalności naukowej w dyscyplinach nauki. 
  • System ewaluacji powinien być możliwie prosty i przejrzysty, zrozumiały dla wszystkich uczestników procesu oceny, a równocześnie odpowiadać złożoności ewaluowanych podmiotów. 
  • Model ewaluacji powinien stanowić rozwinięcie istniejącego aktualnie modelu. 
  • System ewaluacji powinien mieć charakter zrównoważony, parametryczno-ekspercki, wsparty stosownym oprogramowaniem. 

Skład Zespołu 

Zadaniem zespołu jest m.in. opracowywanie i przedstawianie Ministrowi Edukacji i Nauki propozycji zmian prawnych w zakresie dokonywania oceny jakości kształcenia i prowadzenia działalności naukowej. W jego skład wchodzą przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych: 

  • dr. hab. Grzegorz Górski – przewodniczący Zespołu,
  • prof. dr hab. Arkadiusz Adamczyk,
  • dr hab. Andrzej Bisztyga prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 
  • prof. dr hab. inż. arch. Wojciech Bonenberg,
  • prof. dr hab. Jerzy Duszyński,
  • dr hab. Kinga Flaga-Gieruszyńska prof. Uniwersytetu Szczecińskiego,
  • prof. dr hab. Zdzisław Gajewski,
  • dr hab. Sabina Grabowska prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 
  • dr Mateusz Grochowski,
  • dr hab. Konrad Janowski, prof. AEH,
  • prof. dr hab. Krystian Kiełb,
  • dr Igor Kilanowski,
  • dr Remigiusz Kopoczek,
  • prof. dr hab. Mirosław Krajewski,
  • dr hab. Konrad Kubiński prof. KUL,
  • dr Ryszard Majer,
  • dr Marek Majewski,
  • mgr Karol Robert Marchel,
  • dr. hab. Maciej Masłyk prof. KUL,
  • mgr inż. Jarosław Olszewski,
  • dr hab. Marcin Pałys, prof. UW,
  • prof. dr hab. Marek Pietraś,
  • prof. dr hab. inż. Leszek Rafalski,
  • dr hab. Joanna Sanecka-Tyczyńska,
  • prof. dr hab. inż. Błażej Skoczeń,
  • prof. dr hab. n. med. Maciej Słodki,
  • ks. dr hab. Tadeusz Stanisławski prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego,
  • dr hab. Dariusz Surowik, prof. Akademii Nauk Stosowanych w Łomży,
  • dr hab. Katarzyna Święch-Kujawska prof. Uniwersytetu Szczecińskiego,
  • prof. dr hab. Waldemar Tłokiński,
  • dr hab. Waldemar Urbanik prof. Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie,
  • prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn,
  • prof. dr hab. Stanisław Wrzosek,
  • dr Marcin Zarzecki,
  • prof. dr hab. Elżbieta Żądzińska.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}