14.11.2023

Polska Agencja Kosmiczna (POLSA) uruchamia rekrutację na prestiżowe, dwuletnie staże w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) dla absolwentów studiów magisterskich. Rekrutacja jest wynikiem porozumienia pomiędzy Ministrem Rozwoju i Technologii a ESA, dotyczycącego Narodowego Programu Stażowego (ang. National Trainee Programme).

Grafika - na niebieskim tle napis Start polskiego programu stażowego w strukturach Europejskiej Agencji Kosmicznej.

W ramach porozumienia młodzi absolwenci studiów wyższych z Polski będą mieli wyjątkową szansę zdobycia praktycznego doświadczenia w biurach ESA w rożnych rolach związanych z branżą kosmiczną, a także zdobycia szerokich kompetencji zawodowych pracy w środowisku międzynarodowym. Biura ESA znajdują się w Niemczech, we Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Holandii.

Dla kogo staż?

Program skierowany jest do absolwentów posiadających tytuł magistra (uzyskany w ciągu ostatnich dwóch lat) oraz studentów ostatniego roku studiów magisterskich, pod warunkiem uzyskania tytułu magistra do dnia rozpoczęcia stażu w ESA na kierunkach związanych z szeroko rozumianą branżą kosmiczną. Oferowane są staże w takich obszarach jak inżynieria systemowa, gospodarka kosmiczna, dyplomacja, kontrola misji, technologie związane z obserwacją Ziemi, czy wsparcie dla załogowych lotów kosmicznych. Pełna oferta dla Polski obejmuje aż 33 tematy.

Czas trwania stażu

Staż trwa początkowo 1 rok, po upływie którego może zostać przedłużony na kolejny rok, na podstawie pozytywnej oceny POLSA i ESA. Maksymalny czas trwania stażu to 24 miesiące.

Staż rozpocznie się 1 lutego 2024 r.

Jak aplikować na staż?

Pierwsza rekrutacja wyłoni do 20 stażystów, którzy rozpoczną pracę w wybranym przez siebie biurze ESA w lutym 2024 r. Program stażowy przewiduje łącznie 30 dwuletnich, płatnych staży.

Można aplikować maksymalnie do trzech obszarów tematycznych.

Aplikacja powinna zawierać:

• list motywacyjny w języku angielskim, zawierający uzasadnienie swojego zainteresowania aplikowaniem na wskazane stanowisko (maksymalnie dwie strony A4), kandydaci powinni złożyć oddzielne listy motywacyjne dla każdego stanowiska,
  • CV w języku angielskim,
  • kopię uzyskanego dyplomu,
  • kandydaci, którzy obecnie studiują na ostatnim roku studiów, muszą przedstawić zaświadczenie potwierdzające, że są na ostatnim roku studiów,
  • wszelkie inne dodatkowe dokumenty, które mogą stanowić wsparcie aplikacji kandydata (opcjonalnie).

Kandydaci, którzy spełnią wymogi formalne a następnie pozytywnie przejdą wstępny proces rekrutacji w oparciu o załączone dokumenty, zostaną zaproszeni do rozmów kwalifikacyjnych z przedstawicielami POLSA, a w kolejnym etapie z przedstawicielami ESA.

Stażysta przez cały okres odbywania stażu będzie otrzymywał od ESA miesięczną kwotę w wysokości 3 600 EUR. (finansowanie pochodzi z Ministerstwa Rozwoju i Technologii). Stażysta będzie zobowiązany zapewnić sobie ubezpieczanie zdrowotne i ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków, odpowiedzialności cywilnej oraz będzie odpowiedzialny za zapewnienie swojego statusu podatkowego.

POLSA będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie całego procesu selekcji kandydatów we współpracy z ESA. Absolwentów zainteresowanych stażami oraz planujących rozwijać swoją karierę w sektorze kosmicznych serdecznie zachęcamy do zapoznania się z ofertą programu na stronie www POLSA.

Współpraca w ramach ESA

W ciągu 10 lat członkostwa Polski w ESA opracowano w Polsce 100 technologii kosmicznych, a polskie podmioty zaangażowane były w najbardziej prestiżowe misje naukowe, takie jak na przykład misja JUICE, wystrzelona w kwietniu 2023 r. W ramach coraz ściślejszej współpracy z ESA, w roku 2024 polski astronauta będzie brał udział w locie na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), podczas którego zostaną zrealizowane eksperymenty polskich inżynierów i naukowców. Staże w ESA przyczynią się do wzrastania nowego pokolenia polskich specjalistów, którzy będą w najbliższych latach budować polskie specjalizacje kosmiczne.

Polska Agencja Kosmiczna (POLSA)

Jest agencją wykonawczą MRiT, powołaną w 2014 r. Jej zadaniem jest wspieranie polskiego przemysłu kosmicznego poprzez realizację priorytetów Polskiej Strategii Kosmicznej. POLSA współpracuje z międzynarodowymi agencjami oraz administracją państwową w zakresie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej. Odpowiada za promocję polskiego sektora kosmicznego w kraju i za granicą.

POLSA prowadzi również działania związane z informacją i edukacją nt. wykorzystania technologii satelitarnych (m.in. nawigacji, obserwacji i komunikacji) w gospodarce, administracji i w życiu codziennym.