W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Szkoła przyszłości” – rozwój edukacji cyfrowej

13.01.2022

Dziś, 13 stycznia br. Sekretarz Stanu w MEiN Marzena Machałek uczestniczyła w konferencji „Szkoła przyszłości”. Spotkanie było poświęcone rozwojowi edukacji cyfrowej oraz wzrostowi nakładów na wyposażenie szkół i placówek w nowoczesny sprzęt multimedialny.

„Szkoła przyszłości” – konferencja prasowa z udziałem wiceminister Marzeny Machałek, wiceminister Marzena Machałek podczas konferencji.

W swojej wypowiedzi wiceminister Marzena Machałek podkreśliła, że w ostatnim czasie rząd przeznaczył ogromne środki na rozwój szkół. – Rząd przeznaczył duże środki na cyfryzację szkół, na dostęp do szerokopasmowego internetu. Te działania oraz inwestycje w infrastrukturę szkolną miały ogromne znaczenie w trakcie nauki zdalnej w czasie pandemii – mówiła wiceminister. 
 
Sekretarz Stanu w MEiN wskazała, że MEiN realizuje wiele projektów związanych z edukacją cyfrową. Jednym z nich są „Laboratoria Przyszłości”. – To inicjatywa ministra Przemysława Czarnka. Nie było takiej inwestycji w historii edukacji, która byłaby tak znacząca i zrealizowana w tak szybkim tempie, z której by skorzystało prawie 100 proc. szkół – dodała wiceminister Marzena Machałek. 

W wydarzeniu wzięła udział także Justyna Orłowska, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej, która podsumowała program „Laboratoria Przyszłości” oraz odniosła sie do przyszłych projektów MEiN w zakresie rozwoju cyfryzacji w edukacji. 

W konferencji uczestniczyły także: Mirosława Stachowiak-Różecka, Przewodnicząca Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Dorota Cieślik, Wiceprezydent Miasta Chełm. 

„Laboratoria Przyszłości”

 „Laboratoria Przyszłości” to inicjatywa realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Centrum GovTech. W ramach tego przedsięwzięcia szkoły podstawowe w całej Polsce otrzymują środki na zakup wyposażenia służącego do rozwijania kompetencji przyszłości, takich jak współpraca, kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów czy znajomość nowych technologii. Łącznie na ten cel rząd przeznaczy ok 1 mld zł. Projekt jest realizowany w ramach „Polskiego Ładu”. Obecnie z programu korzysta ponad 99 proc. uprawnionych szkół publicznych.
 
Dzięki programowi do każdej szkoły podstawowej w Polsce trafi nowoczesny sprzęt: drukarki 3D, mikrokontrolery, stacje lutownicze, sprzęt do nagrań oraz wyposażenie dodatkowe. Łącznie z „Laboratoriów Przyszłości” skorzysta 3 mln uczniów. 

Wzrost nakładów na cyfryzację szkół 

W ostatnich latach nakłady finansowe na cyfryzację szkół wyniosły ok. 8 mld zł. Środki te były przeznaczone m.in. na rozwój infrastruktury szkolnej oraz inne przedsięwzięcia. Jednym z nich jest Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, czyli szybki i bezpieczny internet o przepustowości 100 Mb/s. Do projektu przyłączyło się już ponad 90 proc. uprawnionych szkół. 
 
Zwiększenie nakładów na edukację cyfrową było związane także z kształceniem na odległość. Z dodatkowych środków finansowych skorzystali m.in. nauczyciele, którzy otrzymali dofinansowanie na zakup komputerów, tabletów i innych akcesoriów do nauki zdalnej. 
 
Ministerstwo Edukacji i Nauki stale rozwija także Zintegrowaną Platformę Edukacyjną. To kompleksowe środowisko nauczania – uczenia się z bazą prawie 10 tys. bezpłatnych e-materiałów do kształcenia ogólnego, zawodowego i edukacji włączającej. W szczycie popularności platformy zarejestrowano rekordową liczbę 4,5 mln odsłon dziennie. Obecnie na platformie znajduje się ok. 8 mln kont użytkowników.
 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}