W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Marzena Machałek: Musimy tak uczyć, by każdy był gotowy do uczenia się przez całe życie

03.10.2023

Za nami „Kongres Rozwoju Energii Przyszłości. Zawody Przyszłości”. Spotkanie zgromadziło ekspertów z branży energetycznej, naukowców, dziennikarzy, analityków oraz przedsiębiorców, którzy dyskutowali o szansach i wyzwaniach związanych z transformacją energetyczną, rozwojem sztucznej inteligencji i nowych technologii. Uczestnicy rozmawiali również na temat zawodów przyszłości i konieczności dostosowania kształcenia do wyzwań współczesnego świata. W wydarzeniu wzięła udział Sekretarz Stanu w MEiN Marzena Machałek oraz Radosław Brzózka, Szef Gabinetu Politycznego Ministra.

Widok z tyłu na salę, wiceminister Machałek w niebieskiej marynarce siedzi na niebieskim fotelu i mówi do mikrofonu, na fotelach po obu stronach siedzi trzech mężczyzn w garniturach, za nimi ścianka z napisem Zawody przyszłości, przed nimi na krzesłach siedzą ludzie.

Budowanie kadr przyszłości

Głównym celem debaty była popularyzacja wiedzy dotyczącej energetyki i nowych technologii energetycznych. Uczestnicy rozmawiali także o przygotowaniu kadr na potrzeby sektora energetycznego oraz nowoczesnej gospodarki. 

– Musimy tak uczyć, by każdy człowiek był gotowy do uczenia się przez całe życie – powiedziała podczas spotkania wiceminister Marzena Machałek. Wskazała też na rolę doradztwa zawodowego oraz rozwijanie takich kompetencji jak komunikacja, odpowiedzialność i przedsiębiorczość.

Sekretarz Stanu w MEiN przywołała również dane z których wynika, że w związku z rozwojem sztucznej inteligencji w niedalekiej przyszłości 85 mln ludzi straci pracę w obecnych zawodach, ale jednocześnie 100 mln zyska inną. Wskazała jednocześnie na konieczność zdobywania nowych kompetencji. – Musimy tak uczyć, by każdy człowiek miał gotowość do uczenia się przez całe życie – mówiła wiceminister.

– Konieczne jest mądre doradztwo zawodowe, uczenie umiejętności podstawowych, przekrojowych, przygotowanie do uczenie się przez całe życie oraz rozwijanie tych kompetencji, które zawsze są bardzo ważne: umiejętności porównywania się, komunikacji, odpowiedzialności, etyki zawodowej, odwagi, przedsiębiorczości. To są cechy, które niezależnie od kompetencji przyszłości, są tymi kompetencjami, które są bardzo potrzebne i to zarówno w zawodach tradycyjnych, bo są pewne zawody, które się nie zmienią, i jak i w tych zawodach, które możemy przewidywać, że za pięć, dziesięć lat będą tymi, które zmienią naszą rzeczywistość – dodała.

Branżowe Centra Umiejętności wsparciem dla rozwoju kształcenia zawodowego

Branżowe Centra Umiejętności będą łączyły poszczególne branże, pracodawców, szkoły i uczelnie. Jednostki te pozwolą na kształcenie zarówno młodzieży, jak i dorosłych. Umożliwią również podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, dając dostęp do najnowocześniejszych w danej dziedzinie technologii. Ich utworzenie pozwoli przygotowywać kadry na potrzeby poszczególnych branż w ścisłej współpracy z przedstawicielami konkretnych sektorów. – To są miejsca, które maja łączyć świat szkół, biznesu i uczelni, by przewidywać kompetencje i umiejętności w danych branżach i reagować w danym momencie – przygotowywać kadry do zmieniającej się rzeczywistości zawodowej – mówiła wiceminister Marzena Machałek.

„Kongres Rozwoju Energii Przyszłości. Zawody Przyszłości”

Celem wydarzenia była popularyzacja wiedzy dotyczącej energetyki oraz nowych technologii energetycznych. Uczestnicy konferencji rozmawiali także o przygotowaniu kadr na potrzeby sektora energetycznego oraz nowoczesnej gospodarki.

Ważnym punktem kongresu była dyskusja na temat zawodów przyszłości, rozwoju kompetencji i kształcenia w świecie przesyconym nowymi technologiami, w którym coraz większą rolę odgrywa sztuczna inteligencja. 

Uczestnicy dyskutowali w ramach 5 paneli:

  • Zawody przyszłości
  • Kształcenie specjalistów przyszłości dla energetyki jądrowej
  • Rola sztucznej inteligencji w rozwoju kompetencji zawodowych miękkich i twardych
  • Innowacyjne zawody przyszłości w sektorach: medycznym, energetycznym, sztucznej inteligencji
  • Rozwijanie nowych kompetencji i wdrażanie nowych technologii

Wideo

Zdjęcia (16)

{"register":{"columns":[]}}