W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiana standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodów lekarza, lekarza dentysty oraz położnej

22.08.2025

Z dniem 2 września br. wejdą w życie przepisy dotyczące zmian w zakresie kształcenia na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym i położnictwie.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego zostało ogłoszone 18 sierpnia 2025 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej pod pozycją 1133 i zacznie obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. 2 września br. Znowelizowane standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodów lekarza, lekarza dentysty i położnej będą miały zastosowanie do kształcenia na studiach na kierunkach lekarskim, lekarsko-dentystycznym i położnictwie, począwszy od cyklu kształcenia rozpoczynającego się od roku akademickiego 2025/2026.

Czego będą dotyczyły zmiany?

  • Zmiany w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza:

    1. zmiana wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku:
      • kształcenia w zakresie nauk klinicznych (grupy zajęć E i F) – wymiar zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych został ograniczony i będzie zawierał się w przedziale od 5% do 15% liczby godzin tych zajęć (dotychczasowy standard określał jedynie minimalny wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych, który wynosił co najmniej 5 % łącznej liczby godzin zajęć),
      • zajęć z zakresu praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów (grupa zajęć H) i praktyk zawodowych – określono wymiar zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych, wprowadzając przedział od 5% do 15% liczby godzin tych zajęć (dotychczasowy standard określał jedynie maksymalny wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych, który wynosił nie więcej niż 10% godzin tych zajęć),
    2. wprowadzenie liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach w grupach zajęć E i F oraz zmianę liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach w grupie zajęć H – zajęcia te będą realizowane w grupach liczących nie więcej niż 6 studentów (dotychczasowy standard określał, realizację zajęć w grupie zajęć H w grupach liczących nie więcej niż 5 studentów, a w przypadku braku możliwości realizacji zajęć w takich grupach – zajęcia te mogły być realizowane w grupach liczących nie więcej niż 8 studentów),
    3. doprecyzowanie wymagań dotyczących infrastruktury niezbędnej do prowadzenia zajęć z zakresu nauk klinicznych (grupy zajęć E i F) umożliwiających uzyskanie efektów uczenia się w kategorii umiejętności,
    4. określenie możliwości realizacji zajęć z zakresu nauk morfologicznych (grupa zajęć A) umożliwiających uzyskanie efektów uczenia się w kategorii umiejętności w symulowanych warunkach klinicznych w wymiarze od 5% do 15% godzin tych zajęć oraz w prosektorium w wymiarze godzin umożliwiającym osiągnięcie wymaganych efektów uczenia się,
    5. określenie wymagań dotyczących infrastruktury niezbędnej do prowadzenia zajęć z grupy zajęć A w symulowanych warunkach klinicznych,
    6. wskazanie, że zajęcia umożliwiające osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie umiejętności komunikowania się prowadzi się w warunkach symulowanych, w tym z udziałem pacjentów symulowanych, oraz w warunkach klinicznych.
  • Zmiany w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza dentysty:

    1. wprowadzenie liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach w grupach zajęć E i F – zajęcia te będą realizowane w grupach liczących nie więcej niż 6 studentów (dotychczas standard określał liczebność grup na poziomie nie więcej niż 5 studentów tylko w przypadku organizacji zajęć w grupie zajęć H),
    2. rozszerzenie efektów uczenia się w zakresie dotyczącym medycyny regeneracyjnej i stomatologii cyfrowej w związku z koniecznością wdrożenia przepisów dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2024/782 z dnia 4 marca 2024 r. zmieniającej dyrektywę 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do minimalnych wymogów w zakresie kształcenia w zawodach pielęgniarki odpowiedzialnej za opiekę ogólną, lekarza dentysty i farmaceuty (Dz. Urz. UE L 2024/782 z 31.05.2024).
  • Zmiany w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu położnej:

    1. na studiach pierwszego stopnia – określenie liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach prowadzonych w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych, analogicznie jak ma to miejsce w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu pielęgniarki na studiach pierwszego stopnia,
    2. na studiach drugiego stopnia – wprowadzenie regulacji wskazującej, że studia drugiego stopnia na kierunku położnictwo umożliwiają uzyskanie tytułu zawodowego magistra położnictwa absolwentom studiów pierwszego stopnia na kierunku położnictwo oraz określenie liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach w warunkach symulowanych i praktykach zawodowych.

Rozporządzenie jest dostępne w serwisie Dziennika Ustaw.

{"register":{"columns":[]}}