Jak sprawdzić, czy usługa jest potrzebna? Jak przewidzieć, ile osób z niej skorzysta?
20.01.2020
Aby sprawdzić, czy produkty naszego projektu IT będą wykorzystywane, aby potwierdzić nasze założenia dotyczące potrzeb użytkowników, a wreszcie aby nazwać korzyści, które przyniesie nasz projekt, przeprowadzamy analizę popytu. Przygotowaliśmy poradnik, który podpowie, jak wykonać to zadanie prawidłowo.
Dobrze przygotowana analiza popytu pomaga określić:
- liczbę potencjalnych użytkowników e-usługi
- liczbę załatwionych przez nich spraw za pomocą e-usługi
- wskaźnik rezultatu projektu i jego wielkość
- zwymiarowane korzyści projektu
Analizę popytu przeprowadzamy przed przystąpieniem do pisania wniosku o dofinansowanie i studium wykonalności (jeśli jest ono wymagane). Jej kluczowym elementem jest ocena punktu wyjściowego dla projektu IT. Analizujemy, kto będzie użytkownikiem aplikacji czy e-usługi, a kto interesariuszem projektu. Sprawdzamy dane historyczne i prognozy trendów sporządzone wewnątrz instytucji i stworzone przez inne podmioty. Są to zazwyczaj raporty, opracowania i badania, które można łatwo otrzymać. Wreszcie przeprowadzamy badania, dzięki którym określamy korzyści z projektowanego rozwiązania. Mogą mieć one przeróżną formę, np. wywiadów z pojedynczymi respondentami czy z grupami osób albo ankiet papierowych czy on-line. Rekomendujemy łączenie metod.
O tym wszystkim piszemy w naszym poradniku Jak wykonać analizę popytu?
Zapraszamy do lektury.
Z naszych wskazówek skorzystają podmioty, które ubiegają się o dofinansowanie projektów w działaniu 2.4 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa „Tworzenie usług i aplikacji wykorzystujących e-usługi publiczne i informacje sektora publicznego”.
Materiały
Jak wykonać analizę popytu? PoradnikAnaliza_popytu_v1.1_20200324.pdf 1.17MB