W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jakie są bariery przy wdrażaniu projektów związanych z ISP?

 

Otwieranie danych publicznych w Polsce napotyka wiele przeszkód. Bariery mają charakter:

  • organizacyjny (np. brak wiedzy na temat ISP będących w posiadaniu administracji publicznej; brak zrozumienia struktury informacji gromadzonych i przetwarzanych w poszczególnych jednostkach; brak jednoznacznych wytycznych do zakresu obowiązków poszczególnych instytucji w kwestii utrzymania systemów udostępniania danych publicznych),
  • techniczny (np. brak standardów przechowywania i udostępniania zbiorów ISP, brak odpowiednio sporządzonych metadanych zawierających szczegółowe informacje o metodologii, celu i kontekście gromadzenia danych publicznych; niska jakość danych uniemożliwiająca ich udostępnienie),
  • legislacyjny (np. znacząca liczba instytucji podlegająca ustawom odrębnym, na mocy których nie podlegają ogólnej regule otwartego i darmowego udostępniania ISP do ponownego wykorzystania; brak trybu cyklicznego udostępnienia ISP; niepewność co do kwestii praw autorskich do określonego zbioru; brak spójnych rozwiązań organizacyjnych i legislacyjnych regulujących kwestie późniejszego, w szczególności komercyjnego, sposobu wykorzystania danych),
  • kompetencyjny i motywacyjny (np. brak zrozumienia celowości i korzyści z otwierania danych wśród pracowników administracji publicznej; brak zrozumienia idei i znaczenia maszynowego przetwarzania danych lub nieufność wobec takich działań, co skutkuje udostępnianiem plików w formatach zamkniętych mimo braku ograniczeń technicznych; brak centrum kompetencyjnego w zakresie ISP, które wspiera instytucje w przezwyciężeniu barier mentalnych; brak działań, które podnoszą kompetencje cyfrowe),
  • popytowy (niewystarczająca świadomość w zakresie potencjału i możliwości stojących za otwartymi danymi publicznymi; kojarzenie ISP z bardzo restrykcyjnymi i skomplikowanymi przepisami, w szczególności w zakresie zamówień publicznych, obejmującymi wiele płaszczyzn współpracy między administracją a biznesem).

Bariery te są ściśle ze sobą powiązane – usunięcie jednej bariery wymaga zmian na kilku płaszczyznach jednocześnie. Zatem o modelu otwartych danych publicznych należy myśleć w kontekście powiązanych ze sobą elementów, którymi oprócz ISP udostępnianych przez administrację publiczną są także urzędnicy zaangażowani po stronie instytucji, różne grupy interesariuszy i użytkowników ISP oraz użytkownicy końcowi rozwiązań tworzonych z wykorzystaniem ISP.

 

Autor: Joanna Wieczorek

 

Artykuły powiązane:

Materiały

W jaki sposób opisać formę udostępniania zasobów naukowych?
Standard API dla udostępniania danych
Poddziałanie 2.3.1 Cyfrowe udostępnianie zasobów administracji i nauki
Poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępniane zasobów kultury
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"74","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","value":"","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"rozwiązania IT","value":"rozwiązania IT"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}